کد خبر: ۵۸۳۸۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
دولت ترامپ نام "سپاه" را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است

واکنش‌ها در ایران به اقدام آمریکا علیه سپاه؛ آمریکایی‌ها باید عواقب اشتباهشان را تحمل کنند

اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، انتقاد شدید نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را در پی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس فراکسیون امید مجلس، اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را نشان از اوج کینه و عداوت دولتمردان کاخ سفید از ملت ایران دانست و گفت: در برابر دسیسه‌های دولت متخاصم آمریکا از نیروهای مسلح کشورمان حمایت می‌کنیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز، محمدرضا عارف در توییتی نوشت: «‏خوش‌رقصی ترامپ برای رژیم صهیونیستی و بازی خطرناکی که در برابر جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است نشان از اوج کینه و عداوت دولتمردان کاخ سفید از ملت ایران دارد. به مانند گذشته در برابر دسیسه‌های دولت متخاصم آمریکا از نیروهای مسلح کشورمان حمایت می‌کنیم.»

واکنش‌ها در ایران به اقدام آمریکا علیه سپاه؛ آمریکایی‌ها باید عواقب اشتباهشان را تحمل کنند

بعد از اقدام خصمانه آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

صادقی: مجلس، یکپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با ابلهانه خواندن اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت که مجلس شورای اسلامی یکپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود.

محمود صادقی در حساب توییتری خود نوشت: «‏دولت ایالات متحده بانی و پشتیبان اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه‌ی ماست. اقدام ابلهانه آمریکا واکنشی منفعلانه به شکست گروه‌های تروریستی دست‌پرورده‬‌ی خود در برابر اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. مجلس شورای اسلامی یکپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود.»

بعد از اقدام خصمانه آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

واکنش وزیر اطلاعات

وزیر اطلاعات نیز با اشاره به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: سپاه یک نهاد برآمده از مردم و دارای پایگاه اجتماعی گسترده‌ای در کشور است و همواره مورد حمایت مردم ایران بوده و خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی با تبریک فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز پاسدار، اقدام آمریکا درخصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی را محکوم و اعلام کرد: این اقدام آمریکا بیانگر عمق کینه و دشمنی با انقلاب اسلامی و مردم انقلابی ایران است.

رئیس شورای هماهنگی اطلاعاتی کشور با بی‌اثر دانستن اینگونه اقدامات خصمانه دشمن، گفت: جامعه اطلاعاتی ایران با وحدت و همدلی همواره توطئه‌های مختلف دشمن را خنثی کرده و این بار نیز به توفیق الهی و به مدد عنایات ائمه اطهار (ع)، توجه حضرت ولیعصر (عج) و تحت فرماندهی معظم کل قوا و همکاری مردم عزیز کشور این ترفند را خنثی می‌کند و دشمن را ناکام می‌گذارد.

وی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد برآمده از مردم و دارای پایگاه اجتماعی گسترده‌ای در کشور است و همواره مورد حمایت مردم ایران بوده و خواهد بود.

واکنش آشنا به اقدام آمریکا علیه سپاه

مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مطلبی به اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی واکنش نشان داد.

حسام‌الدین آشنا نوشت: «گفته بود: بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.حالا که برای ایران شاخ و شانه می‌کشد آیا فکر حسابداری خسارت‌ها را کرده است؟ خسارت چنان خواهد بود که پولی برای سرمایه‌گذاری در کشورتان باقی نخواهد ماند.»

مجلس از حیثیت سپاه دفاع می‌کند

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام آمریکا برای قراردادن سپاه در فهرست گروههای تروریستی گفت: دفاع از سپاه برای جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً مجلس حیثیتی است و ما از هر اقدامی علیه آمریکا استفاده خواهیم کرد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام آمریکا علیه سپاه ایران اظهار کرد: این از عجایب روزگار است که یک کشور ارتش قانونی و نیروی نظامی کشوری را جزء سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد. قطعاً جمهوری اسلامی ایران به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.

وی افزود: اگر ارتشی جزو سازمان‌های تروریستی قرار گیرد باید با برخورد واقع بینانه عملکرد ۳۰ – ۴۰ سال اخیر ارتش آمریکا در نقاط مختلف را ارزیابی کرد و آنها را در این فهرست قرار داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با این اقدام آمریکایی‌ها علیه سپاه پاسداران، قطعاً مجلس برای دفاع از سپاه ورود خواهد کرد و با شدت بیشتری با این اقدام مقابله به مثل می‌کنیم.

کوهکن یادآور شد: آمریکا باید به سوابق چند سال گذشته خود برگردد و ببیند اگر مصالح مردم کشورهای عراق و افغانستان نبود و ایران در چارچوب مشخص شده همکاری نمی‌کرد امروز آنها تابوت‌های بیشتری از سربازان آمریکایی را داشتند.حال که آمریکایی‌ها دست به چنین بازی خطرناکی زدند، برای جمهوری اسلامی و خصوصاً مجلس دفاع از سپاه حیثیتی است و از هر اقدامی علیه آمریکا استفاده خواهیم کرد.

بروجردی: آمریکایی‌ها باید عواقب اشتباهشان را تحمل کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح مجلس برای مقابله به مثل با اقدام آمریکا درباره‌ قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را واکنش جدی و مناسب دانست.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام آمریکا یعنی قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اظهار داشت: نظامیان آمریکا در بسیاری از کشورهای منطقه حضور دارند، لذا ما هم نظامیان این کشور را به عنوان گروه‌های تروریستی دانسته که در آن صورت دیگر تکلیف مشخص است. آمریکایی‌ها دچار اشتباهی شدند که در نهایت ناگزیر هستند که عواقب آن را تحمل کنند.

بروجردی در مورد این که در صورت تصویب طرح مجلس و تبدیل شدن آن به قانون، اگر ناو آمریکایی دیده شود ایران چه برخوردی با نظامیان آمریکایی می‌کند؟ گفت: در این باره متناسب با تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی در جهت اجرای این قانون اقدامات لازم انجام می‌شود.

وکیلی: قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی از جنس تحریم‌هاست

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام آمریکا مبنی بر قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را اقدام علیه امنیت ملی ایران عنوان کرد و آن را اقدامی از جنس تحریم‌ها دانست.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام آمریکا علیه سپاه ایران اظهار کرد: این اقدام آمریکا، اقدام علیه امنیت ملی کشور ما است. زیرا سپاه جزء جدا نشدنی از کلیات نظام سیاسی و مردمی ایران است و بخشی از نظام سیاسی ما به شمار می‌رود که مورد خواست ملت است.

وی سپاه را نهادی برآمده از متن ملت عنوان و خاطرنشان کرد: قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ضد منافع ملی و مثل تحریم‌ها است. همچنان که تحریم‌ها هم اقدامی علیه مردم بود و جنس این اقدام هم همانند تحریم‌ها علیه ملت است.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان گفت که نمایندگان ملت علیه این کار آمریکا، اقدام متقابل خواهد کرد.

علی ربیعی: همه پاسدار هستیم

علی ربیعی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در مقابل جنگ افروزی دولت آمریکا، ما ایرانیان، همه پاسدار هستیم.»

طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا

همچنین بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی را به امضا رساندند که در آن خواستار اعلام کلیه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فعال آمریکا در غرب آسیا به عنوان تروریست شدند.

متن طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا که به امضای بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

با توجه به این‌که مطابق اقرار رییس جمهور آمریکا، رژیم این کشور خود ایجاد کننده داعش و مسئول جنایات تروریستی این گروه خونریز در غرب آسیاست و از آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نقش بی‌بدیلی در شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری را در منطقه غرب آسیا ایفا کرده است توسط رییس جمهور آمریکا به عنوان نیروی تروریستی معرفی شده است و این تصمیم سردمداران کاخ سفید در معرفی نیروی نظامی رسمی یک کشور در عرصه بین‌الملل با همه قواعد حقوقی و اخلاقی در تعارض است و جمهوری اسلامی ایران مطابق قواعد حقوق بین‌الملل حق اقدام متقابل در برابر این اقدام خصمانه و غیرقانونی رییس جمهور آمریکا را دارد لذا طرح ذیل با قید دو فوریت تقدیم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌شود:

ماده واحده: به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیمات و اقدامات ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌المللی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که به عنوان نیروی رسمی نظامی کشور ایران شناخته می‌شود به عنوان نیروی تروریستی معرفی نموده است به موجب این قانون کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیروها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به حساب می‌آید.

۱_ دولت جمهوری اسلامی ایران براساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی عندالزوم در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند.

۲_ دولت جمهوری اسلامی ایران براساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در زمان لازم به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امکانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

۳_ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند.

۴_ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده کند.

مطهری: طرح دوفوریتی حمایت از سپاه امروز تصویب می‌شود/آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی کردند

علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی کردند زیرا سپاه سازمانی محبوب بین مردم ایران و منطقه است و وقتی آن را تروریست می‌خوانند ضعف خود را نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها از ابزارهای مختلفی برای تضعیف ایران استفاده کردند و وقتی به نتیجه نرسیدند اکنون به آخرین حربه‌ها متوسل شده‌اند. آمریکا می‌خواهد به مردم ایران فشار روانی وارد کند اما مردم ما متحد خواهند شد و جدی‌تر به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اگر تنها چند ماه دیگر مقاومت کنیم می‌توانیم از این بحران‌ها خارج شویم، بر ضرورت وحدت جریان‌های سیاسی در شرایط فعلی تأکید کرد و گفت: در طول ۴۰ سال گذشته هر گاه دشمن به انقلاب اسلامی حمله‌ور شده جریانات سیاسی علیرغم تفاوت سلیقه با یکدیگر متحد شده و در مقابل دشمن ایستاده‌اند لذا این اقدام سپاه باعث محبوبیت بیشتر این سازمان در ایران و خاورمیانه خواهد شد.

مطهری در پایان گفت که طرح دو فوریتی حمایت از سپاه امروز در مجلس مطرح و تصویب خواهد شد.

حضور جمعی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس با لباس سپاه

همچنین جمعی از نمایندگان با لباس سپاه در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافتند.

در پی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، رییس مجلس و جمعی از نمایندگان صبح امروز(سه‌شنبه) با لباس سپاه در جلسه علنی مجلس حضور یافتند.

اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه آمریکا

روزنامه آرمان نیز در یادداشتی به قلم یوسف مولایی تحلیلگر حقوق بین‌الملل، آورده است: به این عبارت که از یک طرف هر کشوری در قالب صلاحیت‌هایی که حاکمیتش اعطا می‌کند، می‌تواند هر تصمیمی در مقابل کشورهای دیگر بگیرد که اگر با تعهدات بین‌المللی مغایرت داشته باشد، برای کشوری که قربانی تصمیمات خلاف حقوق بین‌الملل است، این امکان را فراهم می‌سازد که از طریق اقدامات تلافی‌جویانه یا مراجعه به محاکم قضایی بین‌المللی یا از طریق شورای امنیت موضوع را پیگیری کند. ولی از آنجا که سپاه بخشی از حاکمیت ایران است سابقه نداشته که یک حاکمیت از طرف یک کشور تحریم شود.

البته داخل پرانتز اضافه می‌کنم تحریم از نظر من فقط تصمیمات قطعنامه‌های شورای امنیت است و بقیه اقدامات غیردوستانه یا تنبیهی است که هر کشوری به صورت یکجانبه در قالب صلاحیت‌های حاکمیت‌های خودش به کار می‌بندد و به کشورهای دیگر هم این اجازه را می‌دهد که اقدامات تلافی‌جویانه که شامل هر اقدامی غیر از اقدامات نظامی و توسل به زور است، را انجام دهد. اما وقتی یک کشور قدرتمند به این اقدام متوسل می‌شود، در چارچوب اقدامات متقابل و تلافی‌جویانه، کشور مقابل چون این قدرت برابر را ندارد، عملا نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد و یک عمل که خلاف حقوق بین‌الملل هم است به خاطر خلأ حقوقی حقوق بین‌الملل بدون پاسخ باقی می‌ماند. 

بنابراین به لحاظ حقوقی هرچند ایران حق اعتراض دارد، ولی راهکارهای حقوقی به خاطر خلأ‌های حقوق بین‌الملل و اینکه مراجع حقوقی و قضایی ادواری نداریم، عملی نیست و نمی‌توانیم به اقدامات حقوقی متوسل شویم. ایران تاکنون چندین بار از ظرفیت‌های عهدنامه مودت 1955 استفاده کرده و ممکن است در این مورد هم کارشناسان حقوقی وزارت امورخارجه توصیه کنند که اقدام دوباره‌ای انجام شود ولی از آن طرف آمریکا هم مدت‌هاست زمزمه خروج از این عهدنامه را شروع کرده. البته این تصمیمی است که در سطح دستگاه دیپلماسی ماست. به نظر می‌رسد از نظر منطقه‌ای، برای فعالیت‌های سپاه محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد. 

با توجه به اینکه آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را به تحریم‌های ثانویه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با ایران می‌توانند طرف معامله قرار بگیرند، تسری می‌دهد، مسلما برای فعالیت‌های سپاه محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد و به احتمال زیاد اگر به اجرا گذاشته شود، تنش‌ها در منطقه را تشدید و به نوعی به صلح و امنیت بین‌المللی لطمه وارد می‌کند. هرچند نمی‌توان به طور قاطع گفت اما آنچه مسئولان آمریکایی می‌گویند مدت‌هاست علیه سپاه پاسداران موضع‌گیری کرده‌اند و از نظر آنها فعالیت‌های سپاه در منطقه به نفع آمریکا و متحدینش در منطقه به‌خصوص اسرائیل نیست، لذا می‌خواهد از موضع قدرت برای تضعیف سپاه و امنیت اسرائیل اقدام کند.

اقدام آمریکا نابخردانه و بحران‌زا در عرصه سیاست و حقوق بین‌الملل است

معاون اول رییس جمهور نیز در اطلاعیه‌ای با یادآوری کارنامه افتخارآمیز سپاه در مقابله با اشکال مختلف تروریسم در منطقه، بیان کرد: دولت با اتکای به قدرت اتحاد و همبستگی ملی و مقاومت در برابر هرگونه زیاده خواهی نخواهد گذاشت که تروریسم مورد حمایت دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس منافع ملی و امنیت منطقه را مجدداً مورد تهدید قرار دهد.

متن اطلاعیه اسحاق جهانگیری به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دولت دونالد ترامپ با قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی دست به اقدامی بی سابقه، نابخردانه و بحران زا در عرصه سیاست و حقوق بین الملل زد. این اقدام غیر قانونی و بی منطق، نمونه جدید دشمنی آشکار دولت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی و ایران مقتدر و در امتداد جنگ اقتصادی و تحریمی است که آن دولت پیمان شکن علیه ملت و دولت ما از سال پیش سازمان داده است.

کارنامه موفق و افتخار آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با اشکال مختلف تروریسم در منطقه که منجر به شکست تروریسم سازمان یافته و خطربار داعش شد، نشانه آشکار تمایل و تلاش جمهوری اسلامی ایران به برقراری امنیت، صلح و ثبات همه جانبه و همزیستی در جهان عاری از خشنونت و تروریسم است. دولت با اقتدار و تدبیر همین راه را همچنان ادامه خواهد داد و با اتکای به قدرت اتحاد و همبستگی ملی و مقاومت در برابر هر گونه زیاده خواهی نخواهد گذاشت که تروریسم مورد حمایت دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس منافع ملی و امنیت منطقه را مجدداً مورد تهدید قرار دهد.

همچنین لازم می دانم میلاد فرخنده امام حسین (ع) ‌و روز پاسدار را به عموم ملت ایران به ویژه تمامی پاسداران عزیز انقلاب اسلامی تبریک بگویم و از خداوند بزرگ توفیق همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از کیان انقلاب اسلامی و ایران عزیز مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری. معاون اول رییس جمهور

«محمود صادقی»، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران، امروز در پاسخ به تصمیم آمریکا در اعلام تروریستی‌بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با یونیفورم سپاه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

واکنش‌ها در ایران به اقدام آمریکا علیه سپاه؛ آمریکایی‌ها باید عواقب اشتباهشان را تحمل کنند

واکنش «لاریجانی» به اقدام آمریکا علیه سپاه

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با گرامیداشت میلاد حضرت سیدالشهداء امام حسین(ع) و روز پاسدار، اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را به شدت محکوم کرد.

وی ادامه داد: کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک منطقه زده است و کیست که نداند این نیروی زبده و انقلابی در بدو پیروزی انقلاب مستمرا در کنار ملت با گروه‌های تروریستی به مقابله پرداخت، همان تروریست‌هایی که متکی به قدرت بزرگ بودند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سپاه در دفاع مقدس، در دفاع از سرزمین، در دفاع از ملت ایران و در دفاع از انقلاب اسلامی رکن اصلی مقاومت بود. در جبهه‌ای جانفشانی کرد که همه قدرتهای بزرگ در کنار صدام قرار داشتند. در سالهای اخیر که تروریست‌های دست ساخته قدرتها منطقه را به آتش کشیده بودند، این سپاه بود که در مقابل آنها ایستاد و کمر آنها را شکست. مجاهدت سپاه در مقابل تروریسم چیزی نیست که از چشم ملتها مخفی باشد.

لاریجانی خطاب به رییس‌جمهور آمریکا یادآور شد: فراموش کردید که خودتان بارها گفته‌اید «اشکال آمریکا در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی مثل داعش بوده است» مگر وزیر خارجه آمریکا اذعان نکرد که دولت ایالات متحده داعش را به وجود آورد. یا دچار فراموشی هستید یا بیش از حد بی‌پروایید. مگر سخنان نخست‌وزیر فقید پاکستان خانم بی‌نظیر بوتو را به خاطر ندارید که اعلام کرد «یک ضلع اصلی گروه‌های تروریستی در افغانستان آمریکا بوده است».

نماینده مرم قم در مجلس ادامه داد: امروز دولت آمریکا باید پاسخگو باشد که او موسس و حمایتگر گروه‌های تروریستی بوده است نه سپاه پاسداران. وزیر خارجه نادان آمریکا، پاسداران مجاهد را به اخاذی متهم می‌کند، واقعا در تاریخ، چنین دولت بی‌شرمی نمونه نداشته است. آقای ترامپ با وقاحت اخاذی از سعودی و برخی کشورهای منطقه را نقطه قوت خود می‌داند و اعلام و افتخار می‌کند که برای شرکت در اجلاس ریاض بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اخاذی کرده است. شما یک دولت دزد هستید و این مدال را خود به سینه خود نصب کرده‌اید.

این سخنان لاریجانی با سخنان «احسنت احسنت» نمایندگان مورد حمایت قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش خطاب به ترامپ، گفت: می‌دانیم چرا به این روز افتاده‌اید چون تصور می‌کردید با خروج از توافق هسته‌ای می‌توانید به ایران ضربه بزنید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید، موفق نشدید. تصور می‌کردید ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید، دیدید که ملت، باشکوه‌تر در پاسداشت انقلاب خویش حضور یافت. تصور می‌کردید می‌توانید با کمک تروریست‌ها در شرق و غرب ایران آشفتگی امنیتی ایجاد کنید و پول و سلاح به تروریست‌ها دادید، مستقیم یا نیابتی برای شما عمل کردند اما موفق نشدید.

وی ادامه داد:‌ همانطور که مسؤول خزانه‌داری شما اعلام کرد با همه تمهیدات به میدان آمدید تا مشکلات داخلی برای ایران به وجود آورید و ملت را به ستوه آورید اما ملت مقاوم ایران در مقابل شما ایستاد.

نماینده مردم قم در مجلس قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی توسط دولت آمریکا را بیش از آنکه قدرت این کشور را مشخص کند نشانگر عجز سیاستمداران فعلی و  به ستوه آمدن آنان از جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بدانید که سپاه که در قلب ملت ایران جای دارد و عامل امنیت ایران است از سوی شما متهم می‌شود، همه ملت ایران مفتخر است که پشتیبان سپاه است. همه ما افتخار می‌کنیم که پاسدار باشیم.

این سخنان رییس مجلس شورای اسلامی نیز با شعارهای «الله‌اکبر» و «احسنت احسنت» مورد حمایت نمایندگان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام ننگین سردمداران آمریکا را محکوم می‌کند و پشتیبان همه پاسداران خواهد بود. از نظر ما دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است.

این سخن لاریجانی نیز موجب سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» توسط بخشی از نمایندگان مجلس شد.

سخنان رییس مجلس شورای اسلامی با درخواست اخطار حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس بدون بیان «والسلام علیکم و رحمةالله» همیشگی لاریجانی، پایان یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
17
4
با سلام. ضمن گرامیداشت روز پاسدار و سپاس از اقدام سمبولیک نمایندگان ملت در پوشیدن لباس سپاه پیشنهاد مینمایم پوشیدن این لباس مقدس به عنوان نمادی برای اتحاد عامه در قبال خیره سری های ترامپ طی یک سازوکار تعریف شده و البته اختیاری برای کارکنان دولت در محیط کار نیز مجاز گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
6
17
دلار شده 14500 تومان گرانی بیداد میکند نمایندگان محترم مجلس بجای این ...بازی ها فکری به حال کشور کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
3
16
مگر با لباس پوشیدن مشکل حل میشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین