کد خبر: ۵۸۴۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
بارندگی‌های شدید سبب آبگرفتگی روستاهای و شهرهای استان خوزستان شده است

رئیس جمعیت هلال احمر: اوضاع خوزستان به مرحله بحرانی نرسیده اما نگران کننده است

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر که به همراه وزیر کشور برای نظارت مستقیم بر روند مدیریت بحران سیل خوزستان عازم این استان شده است، در توئیتی درباره شرایط کنونی خوزستان نوشت: اوضاع هنوز به مرحله بحرانی نرسیده، اما نگران کننده است.
آفتاب‌‌نیوز :
پیوندی در این توئیت خود افزود: برای سومین بار در 10روز گذشته به اهواز آمده ام. اوضاع خوزستان هنوز به مرحله بحرانی نرسیده اما قطعا نگران کننده است وگرنه نیازی به حضور چندباره در این استان نبود. 

وی تصریح کرد: حکم صادر نمی کنم اما ضرورت دارد در این موقعیت دشوار از تشویش اذهان عمومی بپرهیزیم و با هم از این روزهای سخت عبور کنیم.

بیشتر بخوانید:

آخرین اخبار از سیل خوزستان/ سرریز کرخه و دز به سمت اهواز

تصاویر| سیلاب در ورودی اهواز


رئیس جمعیت هلال احمر: اوضاع خوزستان به مرحله بحرانی نرسیده اما نگران کننده است

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور هم به همراه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و مدیرکل امور انتظامی وزارت کشور، عصر چهارشنبه و برای سومین بار در هفته های اخیر، برای نظارت مستقیم بر روند مدیریت بحران سیل استان خوزستان به این استان سفر کرد. 

وزیر کشور به محض ورود به اهواز، با استفاده از بالگرد بازدید هوایی از مناطق بحرانی استان را آغاز کرد و پس از بازدید از شرایط مناطق تحت تاثیر سیل برای بررسی فنی وضعیت مناطق مختلف درگیر سیل و آبگرفتگی شهر اهواز در محل استانداری خوزستان حضور یافت.

رحمانی فضلی همچنین در این ماموریت به همراه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان از وضعیت کانال سلمان در حاشیه شهر اهواز دیدن کرد و از نزدیک وضعیت این کانال را که جریان آن منجر به آبگرفتگی برخی نقاط حاشیه ای شهر اهواز شده را بررسی کرد. 

وی همچنین در جمع مردم این منطقه آنها را به آرامش فراخواند و اعلام کرد: هشدارهایی که داده می شود تنها برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی است و جای هیچگونه نگرانی نیست، چرا که مسئولان متولی پیش از هرگونه اتفاقی مردم را مطلع خواهد ساخت. 

بر اساس این گزارش، ظهر روز چهارشنبه به دلیل افزایش دبی کانال سلمان و سرریز شدن آن، استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه حاشیه نشین در غرب اهواز را صادر کرد که موجب نگرانی اهوازی ها شد. 

همچنین از روز سه شنبه سیل بندی به طول 21 کیلومتر توسط سپاه، بسیج، قرارگاه خاتم الانبیا، سازمان آب و برق خوزستان، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های اجرایی برای مهار آب و طغیان در دست احداث است که این عملیات همچنان ادامه دارد. 

کانال سلمان، در پی شکستگی و تعمیر کانال پای پل کرخه، از اواخر دی امسال وارد مدار شده و بخشی از آب شرب اهواز را در قالب طرح غدیر از سد کرخه تامین می کند. حدود 60 درصد آب شرب اهواز از سد کرخه برداشت می شود. 

'کانال سلمان' کانال خاکی به عرض 70 تا 110 متر و طول بیش از 100 کیلومتر، در پنج کیلومتری شمال شهر اهواز است که با اهداف نظامی ساخته شده و نقش اساسی در نظریه 'جنگ آب' شهید چمران و غرقاب سازی مناطق استقرار دشمن در دوران دفاع مقدس بازی کرد. 

کانال انتقال آب سلمان در امتداد کانال چمران قرار دارد که آب کرخه را برای مصارف شرب به اهواز منتقل می کند.

بارش شدید باران که از 26 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردین ماه امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مرکزی و شرقی استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت زد.

در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توامان شد، باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد بطوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی استان شد.

بر اساس این گزارش، روز پنجم فروردین 98 نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر ده ها کشته و مصدوم برجای گذاشت.

از سوی دیگر بارندگی های شدید در مناطق بالادست حوضه های کارون، دز و کرخه در 2 هفته اخیر سبب آبگرفتگی روستاهای و شهرهای حاشیه این رودخانه ها در شهرستان های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و کارون شده است. 

همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین، بسیاری از شهرهای و روستاهای استان لرستان نیز درگیر سیلاب‌ شدند. شهرهایی مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ الیگودرز و ... در محاصره سیل قرار گرفتند؛ تا جایی که امکان امدادرسانی هوایی به شهر پلدختر و برخی از روستاها وجود نداشت. 

تمام ارکان کشور اعم از دولت، نیروهای امداد و نجات، ارتش، سپاه و سایر نهادهای دولتی و خصوصی به صورت هماهنگ و یکدل کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه های مردم را در اولویت امور خود قرار داده و آستین همت بالا زده اند تا به بهترین نحو و در سریعترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین