کد خبر: ۵۸۴۲۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

ترامپ؛ سومین رئیس‌جمهور چهار ساله؟

شیشه عمر سیاسی ترامپ بستگی به عملکرد او نسبت به ایران دارد. همانطور که یک دوره‌ای شدن کارتر و بوش پدر به نام ایران و حامیانش گره خورد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت: احتمال اینکه ترامپ سومین رییس‌جمهور چهار ساله ترامپ؛ سومین رئیس‌جمهور چهار ساله؟آمریکای ۸۰ سال اخیر باشد، بیش از گذشته است. از زمان روزولت تاکنون، فقط دو رییس‌جمهور آمریکا دور دومی نشدند: اول، کارتر و دوم، بوش پدر.

البته، جان اف کندی درهمان دور اول ترور شد؛ ولی معاون اول او، جانسون، توانست در دور دوم موفق شود و یا ریچارد نیکسون در دور دوم هم رای آورد؛ ولی به خاطر قضیه واترگیت نتوانست تا به انتها ادامه دهد و مجبور به کناره‌گیری شد.

بنابراین، فقط دو مورد کارتر و بوش پدر چهار ساله شدند. نکته جالب اینکه دراین دو مورد، نقش ایران پررنگ‌تر از بقیه جهات سیاسی و اقتصادی بود.

چه اینکه حمله شکست‌خورده آمریکا در واقعه طبس در اردیبهشت ۱۳۵۹ چنان تحقیری برای کارتر ایجاد کرد که اثر آن در انتخابات آبان همان سال در آمریکا خود را نشان داد.

کشته شدن چند کماندوی آمریکایی در صحرای طبس کافی بود تا با فروریختن هیمنه آمریکا، آمریکایی‌ها به هنرپیشه بلندبالای سابق هالیوود، رونالد ریگان، اقبال کنند.

کارتر قربانی سناریوی ساده‌لوحانه خود برای حمله به ایران شد. جالب آنکه در آن قضیه فرمانده دلاور و مردمی سپاه یزد، محمد منتظرقائم عزیز، هم به شهادت رسید تا نامی از سپاه پاسداران در آن شکست مفتضحانه آمریکایی‌ها برای همیشه در میان باشد.

در قضیه شکست بوش پدر هم در سال ۱۳۷۲، باز پای ایران و سپاه در میان بود. دو سال پیش از این، در قضیه حمله آمریکا به نیروهای عراقی در کویت، نیروهای مجلس اعلا و سپاه بدر موفق شدند با تصرف شهرهای جنوبی عراق از این ضعف رژیم عراق استفاده و قدرت‌نمایی کنند.

بنابراین، آمریکایی‌ها که خواهان به قدرت رسیدن شیعیان نبودند؛ با ادامه ندادن جنگ با صدام فرصتی برای او فراهم کردند تا وی به سرکوب کردن حرکت شیعیان ادامه دهد که البته موفق هم شد.

با این وجود، بوش پدر نتوانست با سقوط صدام جنگ نیمه‌تمام خود را کامل و محبوبیت فوق‌العاده پیدا کند تا در سال۱۳۷۲ و در دور دوم، بازی را به بیل کلینتون واگذار کند.

و اما، اینک دونالد ترامپ با هدایت جان بولتون و مایک پمپئو قدم در راهی گذاشته که شیشه عمر خود را به ایران واگذار کرده است.

قطعا آمریکای بوش پسر که توانست با هزینه ۷تریلیارد دلاری دو حکومت طالبان و صدام را سرنگون کند، ایده‌آل تاجر کاخ سفید نیست و از سوی دیگر، اگر هم بخواهد نمی‌تواند همان کاری را بکند که بوش پسر در عراق و افغانستان انجام داد؛ چراکه ایران، عراق و افغانستان نیست.

آیا مثلث ترامپ، بولتون و پمپئو ریسک درگیری محدود که البته می‌تواند نامحدود هم شود را می‌پذیرند؟ بعید است.

شیشه عمر سیاسی ترامپ بستگی به عملکرد او نسبت به ایران دارد. همانطور که یک دوره‌ای شدن کارتر و بوش پدر به نام ایران و حامیانش گره خورد.

منبع: راهبرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
France
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
0
13
با این آسمون و ریسمون کردن ها خودتان را دلخوش نکنید ای بیچاره ها
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
0
11
به همین خیال باش....
خروس محله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
1
10
خواب می بینید. در آمریکا میزان رضایتمندی از ترامپ خیلی بالاست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
1
اولش خیال میکردید هیلاری کلینتون رییس جمهور امریکا میشود که تو زرد از کار درامد ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین