کد خبر: ۵۸۴۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
گرانی، یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های معترضان علیه بشیر و سرنگونی او بود

برکناری "عمر البشیر" از رهبری سودان چه معنایی برای رهبران خاورمیانه خواهد داشت؟

اسد، اردوغان و سیسی رییس‌جمهوری مصر هر چند کماکان در قدرت مانده‌اند اما احتمالا از تحولات در الجزایر و سودان ناراضی و عصبانی هستند اما ما نمی‌دانیم پس از برکناری بشیر چه روی خواهد داد. اگر دیکتاتوری نظامی دیگری در سودان حاکم شود اسد، سیسی و سایر رهبران اقتدارگرا در منطقه خرسند و راضی از نتیجه خواهند بود".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- "عمر البشیر" قدرتمندترین فرد در سودان، اخیرا توسط ارتش سودان به دبنال اعتراضات مردمی از قدرت برکنار شد. در ماه‌های اخیر ناآرامی علاوه بر سودان در الجزایر نیز در جریان بوده است. در این میان رهبران منطقه و جهان عرب به خصوص "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه احتمالا با دقت به چگونگی روند انتقال قدرت و گذار سیاسی در آن کشورها نگاه خواهند کرد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت تحلیلی "المانیتور" با اشاره به رویدادهای سیاسی اخیر در منطقه می‌نویسد: "نظامیان در سودان گفته‌اند که "عمر البشیر" تحت بازداشت خانگی قرار دارد و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده و کشور را برای یک دوره گذار دو ساله با برگزاری انتخابات آماده کرده‌اند. در ماه دسامبر گذشته، بشیر نخستین رهبر جهان عرب بود که از زمان آغاز منازعه سوریه در سال 2011 میلادی به این سو به دمشق سفر کرد و با اسد دیدار داشت. این دیدار به عنوان تمایل بخشی از جهان عرب برای بازگشت دوباره سوریه به میان کشورهای عربی قلمداد شد. سوریه از نوامبر سال 2011 میلادی، عضویت‌اش در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است. اتحادیه عرب اعلام کرده که به دلیل نوع برخورد دولت سوریه با مخالفان و معترضان این کار را انجام داده است. با این حال، اسد در قدرت باقی ماند و به این زودی از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد. اردن کشوری که دستکم 1.4 میلیون پناهجوی سوری را در خود جا داده بی سر و صدا به سوی دمشق سوق پیدا کرد. در ماه دسامبر، امارات متحده عربی نیز اولین کشور عربی در خلیج فارس بود که دفاتر سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد. بحرین نیز یک روز پس از آن اقدام مشابهی را انجام داد. بشیر در این راستا به سوریه سفر کرد". 

برکناری

این سایت در ادامه می نویسد: "دوست دشمن من می‌تواند دوست من باشد. ممکن است اسد از ارتباطات بشیر با اخوان المسلمین ناراضی بوده باشد با این حال، او را برای دیدار پذیرفت. گروه‌های وابسته به جریان اخوان مورد حمایت ترکیه و قطر قرار دارند. اما چه شد که بشیر به سوریه سفر کرد؟ به نظر می‌رسد او از ایده "پول را دنبال کن" پیروی کرده است و این روسیه بوده که با حمایت از سودان، بشیر را متقاعد به سفر به پایتخت سوریه کرده بود. گفته می‌شود که روس‌ها وعده سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدن و انرژی سودان را داده بودند. افزایش قیمت‌ها نیز یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های معترضان علیه بشیر و یکی از مهمترین عوامل سرنگونی او بودند. مسکو تلاش می‌کرد تا از اهرم فشار و مشوق‌های خود برای سوق دادن بشیر به منظور کمک کردن به اسد برای بازگشت به نهادهای جهان عرب استفاده کند". 

"المانیتور" می‌نویسد: "احتمالا "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه یکی دیگر از دوستان بشیر از این رفتار او عصبانی و نگران شده است. در حدود 200 شرکت ترک در سودان فعالیت می‌کنند و مجموع سرمایه‌گذاری‌شان به ارزش 650 میلیون دلار بوده است. در سال 2018 میلادی، شرکت نفت دولی ترکیه قرارداد 100 میلیون دلاری برای تولید مشترک را با دولت سودان امضا کرد. در همان زمان گفته شده بود که در جزیره "سواکین" سودان تعدادی از نیروهای ترکیه حضور داشته‌اند. آن منطقه نقطه‌ای استراتژیک در دریای سرخ به شمار می‌رود. ترکیه به دنبال گسترش حضور نظامی خود در فراتر از مرزهای خاورمیانه است. افزایش قیمت‌ها که در سودان منجر به سرنگونی حکومت بشیر شد در ترکیه نیز سبب شد تا اردوغان در انتخابات شهرداری در تاریخ 31 مارس در شهرهای بزرگ مانند آنکارا و استانبول با شکست مواجه شود". 

این سایت در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "پس از این چه روی خواهد داد؟ معترضان طرفدار دموکراسی در سودان هنوز سقوط بشیر را جشن نمی‌گیرند چرا که مشخص نیست پس از آن برنامه ارتش آن کشور چیست؛ هر چند که فرماندهان ارتش گفته‌اند قصد قبضه قدرت سیاسی را ندارند. با این حال، اسد، اردوغان و سیسی رییس‌جمهوری مصر هر چند کماکان در قدرت مانده‌اند اما احتمالا از تحولات در الجزایر و سودان ناراضی و عصبانی هستند اما ما نمی‌دانیم پس از برکناری بشیر چه روی خواهد داد. اگر دیکتاتوری نظامی دیگری در سودان حاکم شود اسد، سیسی و سایر رهبران اقتدارگرا در منطقه خرسند و راضی از نتیجه خواهند بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین