کد خبر: ۵۸۴۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳

"وضعیت در اهواز تحت کنترل است"

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در حوزه مسائل آب باید از نظر کارشناسان بهره برد و از سیاسی کاری باید پرهیز کرد گفت: علت سیل بارش است ولی علت تخریب‌ها سوء مدیریت‌های است که طی ۲۰ سال اخیر در حوزه آب اتفاق افتاده است. اکنون وضعیت در اهواز تحت کنترل است.
آفتاب‌‌نیوز :
همایون یوسفی در حاشیه جلسه علنی امروز در نشست خبری ضمن ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت شهر کارون پس از وقوع سیل بیان کرد: در ابتدا از همه ملت ایران برای کمک به سیل زدگان در کل کشور از جمله خوزستان تشکر می‌کنم. در خصوص سیل خوزستان نکته حائز اهمیت این است که خوزستان یک اقلیم وابسته به آب است و تمدن نیز در خوزستان به واسطه رودخانه‌های پر آب شکل گرفته است. اگر بخواهیم حیات در جلگه خوزستان ادامه یابد باید حیات رودخانه‌های آن را در اولویت قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: نباید سیلاب اخیر در خوزستان بر روی سیاست‌ها و طرح‌های انتقال آب تأثیر بگذارد. علت سیل اخیر بارش است ولی علت تخریب‌ها سوء مدیریت‌های است که طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است. اعطای مجوز ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودخانه یکی از دلایل بالا بودن خسارات است. اگر ما می‌خواهیم در آینده با سیل مشکل نداشته باشیم باید حریم و بستر رودخانه‌ها را بازسازی و به نوعی پاکسازی کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: آن چه که در چند روز اخیر در شهر اهواز مشکل ایجاد کرده است فاضلاب شهری است که به علت بالا آمدن سطح آب‌های تحت الارضی دفع فاضلاب در شهر دچار مشکل شده است. فاضلاب اهواز یکی از اولویت‌هایی است که وزارت نیرو باید در دهه‌های قبل به آن توجه می‌کرد. انتظار می‌رود از این پس نیز اهتمام ویژه برای حل این مشکل در نظر گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگر در سیل خوزستان لایروبی رودخانه کارون است که به علت عدم لایروبی این رودخانه آب بالا آمد و سیل جاری شد. در طی دو سال اخیر ما پیگیر لایروبی این رودخانه از سوی وزارت نیرو بودیم اما تا به این لحظه به نتیجه عملی در این زمینه دست نیافتیم. امیدواریم با پیگیری دولت به نتایج مثبتی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی شهر اهواز بیان کرد: اکنون با مدیریت خروجی آب از پشت سدها میزان حجم آب در رودخانه‌ها کمتر شده و به دنبال آن سطح سیلاب نیز کاهش یافته است. در حوزه‌های مختلف نظیر ساخت اردوگاه، تأمین ماشین آلات، مواد غذایی و وسایل بهداشتی درمانی برای سیل زدگان اقدامات لازم انجام شده است. خوشبختانه با اندیشیدن تهمیدات لازم در حوزه بهداشت و درمان و تأمین داروهای مورد نیاز افزایش بیماری در بین سیل زدگان نداشتیم. میزان خسارت پس از پایان سیل باید برآورد شده و نسبت به جبران آن اقدام شود.

وی در ادامه بیان کرد: در مجلس نیز به دنبال تهیه طرح دو فوریتی برای کمک به سیل زدگان هستیم. از مهمترین نکات این طرح دادن اجازه‌های به دولت برای برداشت از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی در چارچوب این طرح دو فوریتی برای جبران خسارت سیل زدگان است.

وی بیان کرد: سیل اخیر نتیجه تغییرات اقلیمی است و مطابق با پیش بینی‌ها این تغییرات منجر به خشک‌تر شدن فلات ایران خواهد شد. در این مقطع زمانی وظیفه دولت است تا وزارت نیرو را مکلف کند تا در مسائل مربوط با آب از نظر کارشناسان بهره بگیرد. و از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری کند.

یوسفی در پایان گفت: اکنون ۹۲ اردوگاه در سطح استان فعال است و بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در اردوگاه ساکن هستند اقلام اولیه نظیر چادر، آب آشامیدنی، مواد غذایی و نیازهای بهداشتی و درمانی سیل زدگان تأمین شده است.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین