کد خبر: ۵۸۴۸۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱

پیشنهاد عباس عبدی به سپاه

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تشدید تنش بین ایران و آمریکا گفت: اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفتگو با اعتمادآنلاین با اشاره به اقدام رییس‌جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران و حمایت گروه‌های مختلف از این نهاد نظامی در کشور این حمایت را موقتی می‌داند و در این باره می‌گوید: حامیان فعلی، چون منتقد بودند، الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند، یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند؛ بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند. مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید:

همبستگی و وحدتی که در ماجرای حمایت از سپاه بین نیرو‌های سیاسی کشور و نهاد‌های ملی ایجاد شده، چه تبعات سیاسی، داخلی و خارجی دارد؟ چگونه می‌توان آن را نگه داشت؟

به نظر من این همبستگی چندان پایدار نخواهد بود، چون ناشی از یک فشار بیرونی و فعلا نیز یک‌طرفه است. در واقع به دلیل فشار‌های ترامپ و سیاست‌هایی که اتخاذ کرده گرایشی در دفاع از سپاه به وجود آمده است، اما این پایدار نمی‌ماند. چرا؟ به این دلیل که اگر این نیرو‌ها از قبل هم به سپاه گرایش داشتند و حمایت می‌کردند دیگر موضوعی برای بروز یک همبستگی جدید باقی نمی‌ماند؛ بنابراین این نیرو‌ها درست یا نادرست از پیش نسبت به عملکرد سپاه در سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد و حتی حوزه فرهنگ معترض بودند.

چون منتقد بودند، الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند؛ بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند و این همبستگی یک زمینه عینی و واقعی پیدا کند که موجب تداوم آن شود.

اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده، می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد.

اصلا این وحدت روی سپاه درست است؟

بنیان وحدت نباید بر اساس امور سلبی و دشمنی خارجی باشد. باید بر اساس امور ایحابی و تفاهم در امور داخلی خودمان صورت گیرد. امیدوارم هر نیرویی از جمله سپاه و سایرین که به دنبال چنین وحدتی هستند، به این نکته فکر کنند، وگرنه تشدید کردن دشمن خارجی و از آن طرف ایجاد وحدت در میان نیرو‌ها یک امر کاملا صوری خواهد بود که دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد.

آیا این وحدت پروژه‌ای ایجاد شده به بدنه اجتماعی تسری پیدا می‌کند؟ اصلا برای مردم اهمیتی دارد؟

اگر می‌خواهیم ببینیم که چه چیزی برای بدنه اجتماعی اهمیت دارد، نفس وحدت یا تشتت نیست، بلکه نتیجه‌ای است که از آن حاصل می‌شود. در همین جریان سیل دیدیم که تا چه اندازه تشتت و شکاف در ساخت قدرت وجود دارد و تبعات آن را در امدادرسانی، در حس مردم و بسیاری موضوعات دیگر می‌بینیم؛ بنابراین اگر این وحدت منجر به بهبود شرایط و مدیریت و نزدیک شدن نیرو‌ها به همدیگر شود برای مردم هم اهمیت دارد و از آن استقبال می‌کنند. در یکی از نظرسنجی‌هایی که سال گذشته انجام شده بود، مهم‌ترین راه‌حلی را که مردم برای حل مشکلات کشور پیشنهاد می‌کردند، همین از بین رفتن تشتت در ساخت قدرت بود. در واقع شاید با فاصله خیلی زیادی نسبت به راه‌حل‌های بعدی این موضوع را مطرح کرده بودند؛ بنابراین اگر وحدت به چنین نتیجه‌ای منجر شود، طبعا مورد استقبال مردم است، اما اگر یک موضوع صوری در حد کلمات و گفتگو‌ها باشد، نه. به همین دلیل طرفین باید گام‌های مثبت و ایجابی مهمی را بردارند و نشان دهند که این وحدت در زندگی مردم اثرات مثبت و مستقیمی دارد.

نحوه برخورد اصلاح‌طلبان در ماجرای قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با این ماجرا به صورت موقت خوب است و مسئله خاصی ندارد، اما باید دید که در ادامه چه اتفاقی روی می‌دهد. بخشی از آن هم برمی‌گردد به اینکه نحوه برخورد طرف مقابل چگونه خواهد بود. تا اینجا که طبیعی است، ترامپ یک اقدام ضد منافع ملی ایران انجام داده و باید جلوی آن موضع‌گیری و مقابله کرد. اما به این معنا نیست که ما بتوانیم اختلافات بنیادی را که در داخل کشور داریم، نادیده بگیریم. چون آن‌ها موضوعاتی هستند که بر سرشان اختلاف بوده و کماکان اختلافات وجود خواهد داشت، مگر اینکه کوشش کنند تا این اختلافات برطرف شود. در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی، جناح‌ها و بخصوص اصلاح‌طلبان با بخش موثری از مجموعه حاکمیت اختلاف نظر جدی دارند و این‌ها چیزی نیست که بتوانند آن را نادیده بگیرند و کنار بگذارند، آن هم فقط به این دلیل که ترامپ چنین موضعی اتخاذ کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
خلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
2
1
این عبدی علاوه بر اینکه کارشناس نیست .بلکه بیسوادهم هست.سپاه الان یعنی کشوری به بزرگی ایران .
توحیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
1
1
یعنی این آخر پست بودن سیاسی یک نفر هست می بینه حالا که سپاه تحت فشار قرار گرفته دنبال فشار به سپاه هست که یا بیا طرف ما یا دیگه ازت حمایت نمیکنیم غافل از اینکه مردم با سپاه هستند نه این احزاب روی کاغذ که بعضیاشون فقط یک عضو داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین