کد خبر: ۵۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳

خاتمی: نمی‌توان از دموکراسی اعراض کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین با تاکید بر این که «تقویت معیارهای مردم‌سالاری در كشور ضروری است» هشدار داد هر كه باشیم و هر كجا باشیم نمی‌توانیم از دموكراسی اعراض كنیم. خاتمی به یادآوری این نکته که البته دموکراسی هم معایبی دارد، در عین حال تاکید کرد «دموكراسی بدیل خودكامگی است و نباید ذره‌ای در ترجیح دموكراسی به خودكامگی تردید كرد». 

این اظهارات دو روز پس از آن صورت گرفت که خاتمی طی سخنانی در مراسم گشایش رسمی «بنیاد توسعه كارآفرینی زنان و جوانان» با اشاره به نگاه مثبت دولت خود به مقوله نهادهای مدنی، از «کم‌لطفی» دولت احمدی‌نژاد به تشکل‌ها و نهادهای مدنی و مستقل از قدرت انتقاد کرد. وی گفت: نهادهای مدنی امروز  مورد كم لطفی قرار گرفته‌اند و باید برای آنها چاره‌ای اندیشید، این ضرورت نسبت به آنها احساس می‌شود كه مورد یك ساماندهی و تضمین فعالیت قرار گیرند. [کلیک کنید]

محمد خاتمی که روز چهارشنبه در جمع منتخبین پنجمین کنگره‌ حزب جوانان ایران اسلامی سخن می‌گفت همچنین با اشاره به اینکه «فعالیت حزبی یك ضرورت انكارناپذیر برای همه كشورها از جمله ایران است» خاطرنشان کرد: نیاز به حزب اجمالاً و به صورت ابهام آمیز بیش از صد سال است كه در ایران احساس می شود و این نیاز باید به نیازی آگاهانه تبدیل شود. آگاهی مردم بسیار مهم است، زیرا خودشان ضامن تامین این نیاز می شوند.

رئیس بنیاد باران در ادامه با طرح این سوال كه باید فكر كنیم تعدد بیش از حد مفید است یا خیر؟ پاسخ به این سوال را مثبت دانست و گفت: هرچه تعدد بیشتر باشد رقابت ایجاد می‌شود و فضای بهتری فراهم می‌شود، البته یك وقت حكومت می آید و تصمیم می گیرد تعدد احزاب و روزنامه ها خوب نیست كه این خیلی وحشتناك است. 

رییس جمهورسابق كشورمان افزود: یک وقت دیگر خود  تشکل‌ها و رسانه ها تشخیص می‌دهند که اگر نیروها را در کنار هم قرار دهند و از هرز رفتن نیروها بکاهند خوب است که این امر مفیدی است؛ اگر یك نوع پیوند بین احزاب به صورت ائتلاف یا ادغام انجام پذیرد می‌توانیم تجمع‌های كارآمدتری را پیدا كنیم.

خاتمی همچنین اظهارداشت: مردم سالاری سازگار با دین مطلوب كشوری همچون ایران است و قانون اساسی ما هم همین را می‌گوید. باید بكوشیم تا معیارهای قانونی مردم سالاری در كشور تقویت شود و پایه‌های اصلی جامعه مدنی تشكل‌های غیر دولتی هستند كه باید تقویت شود و به آنها اعتماد كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین