کد خبر: ۵۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۲

لحظه‌شماری بوش برای مرگ فیدل کاسترو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در آستانه سفر دوره‌ای خود به چند کشور آمریکای لاتین می‌گوید که به باور وی فرمانروایی مطلقه کمونیسم در کوبا باید با مرگ فیدل کاسترو دیکتاتور حاکم بر این جزیره پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، جرج بوش روز چهارشنبه در واشنگتن هدف از سفر خود به آمریکای لاتین را نشان‌دادن «حسن‌نیت» ایالات متحده به مردم این منطقه عنوان کرد و با انتقاد ضمنی از سیاست‌های اقتصادی عوامگرایانه هوگوچاوز رئیس حکومت ونزوئلا گفت: «من عمیقا باور دارم که اقتصادهای تحت کنترل دولتی ناکارآمد بوده و در بلندمدت به افزایش فقر و نابرابری منجر می‌شوند، زیرا هرگاه یک دولت خواسته که فرماندهی اقتصاد کشور را در دست‌گیرد فرصت‌ها و خلاقیت‌های بخش خصوصی از بین رفته‌است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده با تاکید براینکه همواره یک چشم به کوبا و رژیم کمونیستی حاکم بر آن دارد گفت: «این‌که زندگی کاسترو چقدر طول بکشد به اراده خداوند متعال بستگی دارد، من نمی‌دانم او تا چه زمان زنده خواهد ماند ولی به هر روی معتقدم که سیستم حکومتی‌ای که او بر مردم کوبا تحمیل کرده باید با مرگ وی پایان یابد». 

پرزیدنت بوش با رد امکان حصول توافق بین ایالات متحده و رائول کاسترو رهبر موقت کوبا گفت:«چیزی که ما امیدواریم اتفاق بیافتد انتقال قدرت به مردم کوبا است، نه اینکه صرفا از فردی به فرد دیگر انتقال یابد بدون آنکه شاهد تغییر در نوع حکومت موجود باشیم».

اغلب تحلیلگران سیاسی در واشنگتن هدف از سفر جورج بوش به آمریکای لاتین را مقابله با تحرکات شدید هوگوچاوز در محدود ساختن تجارت آزاد در این منطقه و تلاش وی برای توسعه مدل‌های اقتصاد سوسیالیستی با تکیه بر افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی طی سال‌های اخیر می دانند. به گفته پرزیدنت بوش بررسی را‌ههای اعطای کمک‌های ‌مالی از ایالات متحده به کشورهای متحد آمریکا در این منطقه از دیگر اهداف سفر وی است.

دولت آمریکا ماه گذشته یک درخواست اعطای یک بودجه چهارمیلیارد دلاری از سوی کنگره نمود تا با اعطای آن به دولت کلمبیا این کشور را در امر مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر یاری کند. رئیس‌جمهور امریکا در این باره گفت:«به پرزیدنت اوریبه خواهم گفت که می تواند همچون همیشه روی کمک آمریکا حساب کند». آقای اوریبه سال گذشته با رای چشمگیر مردم کلمبیا برای دومین بار به سمت ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شده‌بود.

گفتنی‌است برزیل و اروگوئه نیز از جمله کشورهایی هستند که رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان سفر خود از آنها دیدار می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین