کد خبر: ۵۸۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
"کارگران و جوانان ما آمریکا را به زانو در می‌آورند| تامین مسکن کارگران باید اولویت باشد"

رئیس‌جمهور: نمی‌گذاریم آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ ماههای آینده خواهند دید

کارگران در خط مقدم مقابله با تحریم های آمریکا هستند/هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره مند می شود/هر چه تولید را بالاتر ببریم و خودکفاتر شویم، قیمت ارز پایین تر می آید/40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم/نمی گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به نتیجه برسد؛ ماههای آینده خواهند دید/ بازسازی سریع مراکز تولیدی، کشاورزی و دامداری در مناطق سیلزده، اولویت دولت است/ مهارت آموزی دانش آموز و دانشجو ضروری است/کارگران و جوانان ما آمریکا را به زانو در می آورند/ تامین مسکن کارگران باید اولویت باشد/ دولت با همه توان در کنار کارگران است
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور هدف از تحریم ظالمانه و غیر قانونی آمریکا را فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعیف جامعه دانست و با تاکید بر اینکه کارگران با تلاش در عرصه تولید و افزایش صادرات غیرنفتی ، در خط مقدم مقابله با تحریم های آمریکا هستند، اظهارداشت: هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره مند می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه،  قدرت دولت را نتیجه پشتیبانی مردم و تلاش کارگران خواند و با اشاره به صادرات غیرنفتی 40 میلیارد دلاری کشور تاکید کرد: هدف آمریکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزی ماست و راه مقابله با آن تولید و صادرات غیرنفتی است.

رئیس‌جمهور: نمی گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به صفر برسد؛ ماههای آینده خواهند دید

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیار خوشحالم در آستانه ماه مبارک رمضان؛ ماه میهمانی خداوند، در جمع کارگران عزیز در هفته کارگر هستم به دو موضوع مهم در مقطع فعلی و با توجه به شرایط خاص و ویژه کشور اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر در برابر تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا هستیم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم عزیز کشور و بویژه کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه است.

روحانی در این مراسم که در مجموعه ورزشی شهید معتمدی انجام شد، با تأکید بر اینکه دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولیدی جامعه امروز بار سنگین‌تری بر دوش دارند، ادامه داد: آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه به دنبال کاهش درآمد ارزی کشور است و منبع بزرگ درآمد ارزی همواره فروش نفت، میعانات و برخی صنایع وابسته به تولید نفت و گاز بوده است.

روحانی بر ضرورت حفظ ارزش پول ملی تأکید کرد و گفت: این بدان معنی است که ارزش ریال در برابر ارز خارجی کاهش نیابد و این در صورتی است که میزان ارز را افزایش دهیم.

رئیس جمهور افزود: برای رسیدن به این مهم یا باید عرضه افزایش یابد و یا تقاضا کم شود تا نیاز مردم به ارز خارجی کاهش یابد.

روحانی همچنین به چهارمین سال خودکفایی و بی‌نیازی کشور در محصول گندم اشاره و تأکید کرد: این همان بی‌نیازی از ارز است که در سال اول دولت در حدود 6 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم اما در طول 4 سال گذشته نیازی به تولید گندم نداشتیم و در این زمینه نیاز به ارز کاسته شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر جا به سمت خودکفایی حرکت کردیم نیاز به ارز کاسته شد، اظهار داشت: اگر امروز 95 درصد دارو در داخل تولید می‌شود و بتوانیم 5 درصد مابقی مواد اولیه دارو را در کشور تولید کنیم، نیاز ارز کاهش یافته است.

روحانی با بیان اینکه برای حفظ ارزش پول یا باید قیمت ارز خارجی کاهش یابد و یا ارز بیشتری به دست آوریم، گفت: در زمینه کم شدن نیاز به ارز ، کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام می‌دهند و بخشی از نیازهای جامعه توسط شما قشر عزیز برطرف می‌شود و امروز در برخی از بخش‌ها تبدیل به صادرکننده شده‌ایم و البته در کشاورزی هم صادرات و واردات انجام می‌شود.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ابتدای دولت، میزان واردات ما 8 میلیارد دلار بیشتر از صادرات بود اما این رقم اکنون به 3 میلیارد رسیده که بیانگر حرکت ما به سمت خودکفایی است ، تأکید کرد: وقتی اعلام می‌کنیم در محصول گندم برای 4 سال خودکفا شدیم، بدان معنی است که کشاورزان عزیز کشور را خودکفا کردند و در سایر محصولات نیز کارگران ما را به مرحله خودکفایی رسانده‌اند و همچنین اگر در رفع نیازمندی تسلیحاتی بیش از 90 درصد روی پای خود ایستاده‌ایم بدان معنی است که کارگر، مهندس و طراح ایرانی ما را به چنین مرحله‌ای از خودکفایی رسانده است.

روحانی افزود: هر جا به دنبال خودکفایی برویم بدان معنی است که ارزش پول ملی افزایش یافته و نیاز به ارز خارجی کمتر شده است و همچنین هر چه صادرات افزایش یابد درآمد ارزی برای کشور بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز رقم صادرات غیرنفتی بسیار قابل توجه و به 40 میلیارد دلار رسیده که با تلاش بیشتر بهبود کیفیت، کاهش مصرف داخلی و افزایش صادرات در محصولات غیرنفتی می‌توانیم بازارهای منطقه و جهان را تصاحب کنیم که در نتیجه درآمد ارزی کشور افزایش می‌یابد و یکی از قدم‌های مهم برای مبارزه با آمریکا همین موضوع است.

روحانی با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که از طریق فشار به صادرات نفتی، درآمد ارزی کاهش یابد تا نیازمندی‌های داخلی برای تولید کالاهای اساسی و واردات برخی محصولات مورد نیاز دچار مشکل شود، تصریح کرد: پس یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و خط مقدم این مبارزه شما کارگران عزیز هستید که بتوانید با کار بیشتر محصولات بیشتری تولید کنید و ظرفیت خالی کارخانجات پرشود.

رئیس جمهور با اشاره به یکی از مصوبات مهم هیأت امنای صندوق توسعه ملی مبنی بر اینکه اگر کارخانه‌ای ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و یا تأسیس شود، ظرفیت تولید برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت خواهد بود، گفت: این به معنای آن نیست که سالن و تجهیزات اضافه شود، بلکه باید با افزایش شیفت‌های کاری، تا چند برابر، ظرفیت را افزایش دهیم و کیفیت کالاها نیز به همین نسبت ارتقاء یابد.

 روحانی گفت: وقتی در کشورهای همسایه مشاهده می‌کنیم، کالاهای ساخت کارگران ایرانی در مغازه‌های این کشورها به فروش می‌رسد، انسان به خود می‌بالد که کالای ما جای کالاهای کشورهای غربی یا شرقی را پر می‌کند و این مهم به دست شما انجام شده است.

رئیس‌جمهور: نمی‌گذاریم آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ ماههای آینده خواهند دید

رئیس جمهور با طرح این موضوع که شاید شما به دولت خطاب کنید که چرا قیمت ارز کاهش نمی‌آید، خطاب به کارگران سراسر کشور، تأکید کرد: هر چقدر تولید افزایش یابد و به سمت خودکفایی حرکت کنیم، قیمت ارز کاهش می‌یابد.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا فشار می‌آورد تا نفت خام صادر نکنیم و البته باید به صادرات نفت خام ادامه دهیم، تصریح کرد: همه مسئولان اتفاق نظر دارند، که تصمیم آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر تصمیمی غلط و نادرست است که اجازه نخواهیم داد اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز 6 درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.

روحانی با بیان اینکه برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی کردند که همین امر باعث شده فشار آمریکا بیشتر شود، تصریح کرد: اما ملت ایران در طول انقلاب اسلامی روبروی آمریکا ایستادگی کرد و به پیروزی رسید. در حادثه طبس نیز که البته لطف پروردگار از مقاومت ملت بیشتر بود، روبروی آمریکا ایستادیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس نیز ملت ایران در برابر آمریکا و همه قدرت‌هایی که به صدام کمک می‌کردند، ایستادند و امروز نیز ایستادگی می‌کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که جامعه در فشار باشد و رسیدن به این مهم، اتحاد دولت و ملت را می‌طلبد و اگر ملت در هر جا پشتیبان دولت نباشد، دولت ناموفق خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه توان و قدرت دولت در سایه بازوان پرتوان و انگشتان ماهر شما در تولید است، تأکید کرد: هر چه تولید افزایش یابد، مردم در رفاه قرار می‌گیرند و قدرت اقتصادی خواهیم بود.

رئیس‌جمهور: نمی‌گذاریم آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ ماههای آینده خواهند دید

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات بوجود آمده در بسیاری از استان‌های کشور بخاطر جاری شدن سیل، گفت: در فروردین امسال، با معضل سیل در کشور مواجه شدیم که در یکصد سال اخیر سابقه نداشته است. هر چند که همزمان بارش رحمت خداوند، نعمت‌های فراوانی را برای کشور به همراه داشت و امروز سدها، تالاب‌ها و قنوات کشور، پرآب شده و نعمت خدا برای ملت بوجود آمده اما در عین حال این سیلاب‌ها مشکلاتی را برای مردم بوجود آوردند.

روحانی با اشاره به اینکه هیچ زمانی در ایران به طور همزمان حدود 28 استان با معضل سیل مواجه نبوده است ، افزود: اداره کردن و ساماندهی امور در همه این استان‌ها بویژه در برخی استان‌هایی که مشکلات و خرابی‌های زیادی داشتند، کار آسانی نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: به وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» و «جهاد کشاورزی»، اعلام می‌کنم که بازسازی همه مراکز تولیدی، بنگاه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی، مراکز دامپروری و کشاورزی که در مناطق سیل‌زده دچار خسارت شده‌اند، اولویت دولت است و همه باید تلاش کنیم تا شرایط کار و تولید در این مناطق به سرعت به شرایط گذشته و حتی بهتر از آن، بازگردانده شود.

روحانی با بیان اینکه در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان براساس گزارش مسئول جهاد کشاورزی این استان 150 هزار هکتار گندم در این منطقه براثر سیل به زیر آب رفته، خاطر نشان کرد: بر مبنای برآوردها در سال جاری می‌بایست گندم زیادی برای صادرات در کشور تولید می‌شد، اما علیرغم همه مشکلات و با وجود این خسارت‌ها، امسال نیز در گندم خودکفا خواهیم بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: مقابله با تحریم و توطئه آمریکا و رسیدگی به مناطق سیل‌زده از وظایف اصلی همه مسئولان است و باید همه در این راستا دست به دست یکدیگر بدهیم.

روحانی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و با توجه به تغییر و تحولات جامعه جهانی، شیوه‌ها، نوع و شکل کار در کشور در حال تغییر بوده و بسیاری از شغل‌های جدید بویژه در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید از امروز برای مشاغل در 10 سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز فرصت‌های بسیار خوبی در بخش گردشگری برای اشتغال‌زایی مهیاست، اظهار داشت: افزایش اشتغال و صادرات و تغییر در شیوه‌های ایجاد شغل با توجه به شرایط باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی آمار ارایه شده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه مسایل مربوط به کارگران را امیدوارکننده دانست و با اشاره به ضرورت تلاش در راستای ارایه خدمات بهتر به کارگران، گفت: کارگران باید نسبت به آینده زندگی خود امیدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحیه انجام شود، محصول بهتری خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: کارگری که بداند پس از چند سال تلاش می‌تواند صاحب خانه شود و دغدغه‌های مربوط به تهیه مسکن را ندارد، با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت تلاش کند و در این راستا تلاش مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید بیشتر از گذشته شود.

روحانی برنامه‌ریزی برای سهیم کردن کارگران در تولیدات بیشتر و صادرات محصولات را مورد تأکید قرار داد و افزود: کارگر باید بداند که اگر کیفیت محصولی که تولید می‌کند ارتقاء یابد، این جنس صادر شده و می‌تواند در سود حاصل از آن سهمی داشته باشد، در این صورت با انگیزه بهتر و بیشتری تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسه‌های مختلف اقتصادی از هر پیشنهادی از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در راستای حمایت از کارگران و کاهش مشکلات آنها حمایت می‌شود، گفت: حمایت از کارگر تنها به معنای افزایش حقوق آنان نیست بلکه باید در بسیاری موارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارگران در سود حاصل از تولید و صادرات محصولات سهیم و شریک شوند.

رئیس‌جمهور: نمی‌گذاریم آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ ماههای آینده خواهند دید

روحانی افزایش چندین برابری امکانات و مسایل رفاهی برای کارگران در دولت تدبیر و امید براساس گزارش ارایه شده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مایه مباهات دولت دانست و گفت: اینکه تشکل‌های کارگری در این دولت 1.6 درصد افزایش داشته موجب افتخار دولت است چرا که معتقدیم کارگران از طریق تشکل‌های صنفی باید به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌های کارگری باید از منافع کارگران در بخش‌های مختلف دفاع کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت با همه توان و امکانات خود در کنار کارگران است و هیچ‌کس تردید ندارد که رشد تولید و قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان تنها با کار و تولید امکان‌پذیر است؛ بنابراین وظیفه دولت است تا در راستای افزایش تولید و اشتغال تلاش کند.

روحانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مسیر توسعه اشتغال روستایی، اظهار داشت: براساس گزارشی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در یکسال گذشته با حمایت بانک‌ها 136 هزار شغل جدید از جمله در زمینه اشتغال روستایی ایجاد شده است که این بسیار امیدوارکننده است.

 رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید در مسیر توسعه اشتغال به صحنه بیایند، گفت: تولید و افزایش اشتغال بدون حضور بانک‌ها و حمایت آنها امکان ندارد، در عین حال باید مراکز آموزش فنی و حرفه ای هم به روز شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان و دانشجویان ما پس از دوران تحصیل خود صاحب مهارت باشند و این از وظایف وزارتخانه‌های «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» است.

روحانی با بیان اینکه باید سطح اطلاعات کارگران، قبل و حین انجام کار افزایش یابد، خاطر نشان کرد: اگر همه در کنار هم تلاش کنیم خداوند نیز نصرت و یاری خود را نصیب ما خواهد کرد و می‌توانیم دشمنان را به زانو در بیاوریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: کارگران غیور کشور، زنان، مردان و جوانان نخواهند گذاشت که آمریکا پیروز شود و ما قطعاً آمریکا را به زانو در می‌آوریم.

پیش از سخنان رئیس جمهوری، آقای علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت کارگران و واحدهای تولیدی، خواستار تلاش  و اهتمام بیشتر مسئولان در جهت رفع مشکلات معیشتی کارگران شد.

آقای محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه جامعه کارگری از نجیب ترین اقشار ایران اسلامی هستند و در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دوران سازندگی و تحریم های ظالمانه در دفاع از کشور و نظام با فداکاری و ایثار همواره کوشا بودند، بر عزم جدی و راسخ دولت تدبیر و امید بر توجه بیشتر به وضعیت معیشتی و  حقوق و دستمزد کارگران تاکید کرد.

وی تصریح کرد: دولت در کنار کارگران و کارفرمایان خواهد بود تا جامعه کارگری در فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا علیه  جمهوری اسلامی ایران آسیبی نبیند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین