کد خبر: ۵۸۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

مردم طاقت افزایش قیمت بنزین را ندارند

خبرگزاری تسنیم روز گذشته با درج خبری اختصاصی از «آغاز سهمیه‌بندی بنزین از ساعت 24 پنج‌شنبه» خبر داد که این شایعه بلافاصله همچون بمبی در شبکه‌های مجازی ترکید. در این بین عده‌ای از شهروندان هم با خودرو، دبه و گالن به پمپ‌بنزین‌ها هجوم آوردند تا شاید برای آخرین بار باک خودرویشان را با بنزین آزاد 1000 تومانی پر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
از این رو دیروز بار دیگر مردم شهرهای مختلف شاهد صف‌های طولانی پمپ بنزین بودند. اما طولی نکشید که سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب این خبر، اعلام کرد: پنجشنبه (امروز) زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیست. زیبا اسماعیلی درباره نحوه سوخت‌گیری هم توضیح داد: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می‌شود. 

حال رسانه‌هایی که به این شایعات پر و بال دادند باید توضیح دهند که طبق چه منابعی چنین خبر مهمی را درج کرده‌اند که به التهابات موجود دامن می‌زند. پیش از این نیز بعضی از خبرگزاری‌ها نسبت به اجرای سهمیه‌بندی بنزین از سه‌شنبه شب خبر داده بودند، در حالی که همچنان مصوبه سهمیه‌بندی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده است. در عین حال نمایندگان مجلس هم این تصمیم را خارج از مصوبات قوه مقننه می‌دانند و معتقدند اجرای آن حتی با استناد به تصمیم سران سه قوه توجیه قانونی ندارد. 

حال با فشار نمایندگان، اکنون عقب‌نشینی دولت از تصمیم سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفته است. وزیر نفت نیز موضوع «آغاز فرآیند سهمیه‌بندی بنزین از امروز» را دروغ خواند و گفت: بعدا توضیحات بیشتری در این باره داده می‌شود. به گزارش وزارت کشور، دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور هم با تکذیب این خبر اعلام کرد که این موضوع در دست بررسی است. سیدرمضان شجاعی، دبیر این ستاد، با ابلاغ تذکر به رسانه‌هایی که به‌طور غیرمسئولانه به درج اخبار جعلی در زمینه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مبادرت کرده‌اند، تاکید کرد که رسانه‌ها از هرگونه پیش‌گویی یا گمانه‌زنی در این باره خودداری کنند. 

رئیس مجلس نیز خواستار اجرای این طرح بدون فشار به مردم و در زمان مناسب شد. تعجیل در خبررسانی به آفت این روزهای برخی رسانه‌های کشور تبدیل شده است. گویا تعدادی از رسانه‌ها با هدف مطرح‌شدن، حدس و پیشگویی خود را برجسته می‌سازند و بر حجم شایعات فضای مجازی می‌افزایند. منابع خبری رسمی که روز گذشته خبر «سهمیه‌بندی بنزین در پایان شب پنجشنبه» را روی سایت خود قرار دادند فقط کافی است در توئیتر عنوان «بنزین» را جست‌وجو کنند تا به سرعت انتقال شایعات و اشتباه خود پی ببرند. هجوم گسترده مردم به جایگاه‌های سوخت و ایجاد اختلال در سیستم سوخت‌رسانی نیز اثرگذاری این شایعات را به خوبی نشان می‌دهد. این در حالی است که ابتدای هفته وزیر امور اقتصادی و دارایی بدون اشاره به زمانی خاص تنها مطرح کرد که در آستانه نهایی‌سازی لایحه سهمیه‌بندی بنزین هستیم. 

در این زمینه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس به ایسنا گفت: مجلس تصمیمی درباره سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین اتخاذ نکرده است. جلال میرزایی همچنین اظهار کرد: تصمیم به سهمیه‌بندی بنزین در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده است. او توضیح داد: نه دولت حاضر بود به‌تنهایی این مسئولیت را قبول کند و نه مجلس آمادگی داشت مسئولیت این تصمیم را بپذیرد، چراکه وارد سال انتخابات شده است. با اینکه میرزایی از جزئیات اجرای این طرح اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما اخبار حاکی از آن است که از زمان اجرای این طرح بنزین با نرخ 1000 تومان با سهمیه 60 لیتر در ماه و بنزین آزاد با قیمت 2500 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود. اما نکته مشخص درباره زمان اجرای این طرح آن است که هنوز مصوبه آن به دستگاه اجرایی ابلاغ نشده و قطعا طی امروز و فردا عملیاتی نمی‌شود.

**مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین 

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی نیز با تاکید بر اینکه مجلس مخالف هرگونه افزایش قیمت بنزین است، گفت: اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند، حتما مجلس برخورد لازم را انجام می‌دهد، چراکه این کار کاملا غیرقانونی است. به گزارش ایسنا علی بختیار اظهار کرد: اگر دولت به استناد تصمیم سران سه قوه این کار را انجام دهد نیز توجیهی ندارد. چراکه مصوبه سران سه قوه صرفا باید در جهت راهکارهای مقابله با تحریم باشد. با این حال رئیس مجلس روز گذشته توضیح داد که قرار است سهمیه‌بندی به‌گونه‌ای اجرا شود که قانونی باشد و هم به مردم فشاری نیاید.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از رئیس‌جمهوری خواست جلو افزایش قیمت بنزین را بگیرد، چراکه مردم طاقت افزایش دوباره قیمت بنزین‌ها را ندارند. بهروز نعمتی در توئیتی نوشت: «با هرکسی در مورد افزایش قیمت بنزین صحبت کردم گفت تصمیم سران نظامه، آقای روحانی اگر شما هم به سران نظام ارجاع نمی‌دهید، جلو این تصمیم را بگیرید...». حال با توجه به فشارهای مجلس احتمال عقب‌نشینی دولت قوت گرفته است. در همین راستا، دیروز وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی بنزین و احتمال آغاز فرآیند سهمیه‌بندی بنزین از امروز اظهار کرد: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده، دروغ است. البته صحبت بیژن زنگنه به معنای لغو این طرح نیست، او فقط اجرای این طرح در روز پنجشنبه را تکذیب کرد.

منبع: روزنامه آرمان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین