کد خبر: ۵۸۷۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
لزوم بررسی منشاء سپرده مابقی سپرده‌گذاران ثامن الحجج توسط بانک مرکزی و قوه قضاییه

واکنش یک نماینده مجلس به اظهارات احمد توکلی درباره سپرده‌گذاران ثامن الحجج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار واکنش حقوقی بانک مرکزی و قوه قضاییه در مقابل اظهارات احمد توکلی شد و گفت: بانک مرکزی و قوه قضائیه باید منشاء و محل مابقی سپرده های باقیمانده سپرده گذاران ثامن الحجج را بررسی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
عامر کعبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات احمد توکلی مبنی بر واگذاری دارایی های موسسه ثامن الحجج به  یک بانک خصوصی، اظهارداشت: در حال حاضر اظهارات غیر کارشناسی افرادی نظیر توکلی مبنی بر واگذاری منابع مالی یک موسسه مالی و اعتباری به یک یانک خصوصی مبنای حقوقی ندارد از این رو ضرورت دارد تا بانک مرکزی و قوه قضائیه در مقابل اظهارات غیر کارشناسی افرادی نظیر احمد توکلی واکنش نشان دهند.

وی؛ افزود:  این بانک خصوصی بدون هیچ تبعیضی بالغ بر 99 درصد از سپرده سپرده گذاران  این موسسه را به عنوان عامل بانک مرکزی  پرداخت کرده است، از این رو ای کاش مسئولان و افراد رده بالای کشور یاد بگیرند که در زمان اظهار نظر؛ اظهارات کارشناسی شده ای را در مورد موسسات و نهادهای مالی و اعتباری ارائه دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم که برخی از افراد خود را در جایگاهی می بینند که باید در مورد هر موضوعی اظهار نظر کنند. این در حالی است که باید در مورد نهادهایی مانند ثامن الجج، تنها بانک مرکزی و قوه قضاییه اظهار نظر کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس سازمان دیده بان عدالت و شفافیت صلاحیت اظهار نظر ندارد، یاد آور شد: بانک خصوصی پارسیان به عاملیت بانک مرکزی بالغ بر 99 درصد از  سپرده های سپرده گذاران ثامن الحجج را پرداخت  کرده است و این در حالی است که تاکنون اموالی از این موسسه در اختیار بانک پارسیان گذاشته نشده است.  

وی در ادامه افزود: در حال حاضر  منشاء پرداخت قریب به یک درصد از سپرده گذاران هنوز بررسی و مشخص نشده است،  بنابراین ضرورت دارد که هیات تسویه، بانک مرکزی و  قوه قضاییه طبق مقررات و قوانین پولشویی منشا مابقی سپرده های دیگر سپرده گذاران را بررسی کنند.  

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که سپرده گذاران واقعی، سپرده خود را دریافت کرده اند، یاد آور شد: هم اکنون براساس برآوردهای صورت گرفته چند هزار نفراز افراد پول های بسیار زیادی را مشروع یا نامشروع درثامن الححج گذاشتند که  باید طبق قانون و مقررات پولشویی مشخص شود که این سپرده ها اصلا واقعی هستند،که در غیر این صورت بانک مرکزی، قوه قضاییه ودیگر مراجع نظارتی باید واقعیت را اعلام  کنند.

وی در ادامه با بیان این که طی بررسی های صورت گرفته، این بانک خصوصی بابت انجام عملیات پرداخت سپرده سپرده گذاران، هیچ کارمزد و  حق العمل کاری دریافت نکرده است گفت:  اخیرا جمعی از سپرده گذاران موسسه اعتباری مالی ثامن الحجج(ع)  در مورد چگونگی تملک اموال واکنش نشان داده اند و  اظهارداشتند؛ موسسه ثامن الحجج(ع) دارای اموال بسیار زیادی از جمله کارخانجات،  شرکت ها(مانند آب و برق کیش)، پروژه آبشارهای اصفهان و قم و هتل هایی در مشهد مقدس و .... است که جوابگوی تمام طلب سپرده گذاران حتی با در نظر گرفتن سود از تاریخ 1/11/1394 تا کنون می باشد، که در پاسخ به این درخواست باید گفت که؛ کارخانجات تحت اختیار ثامن الحجج پاسخگوی خودش نیست؛ چه برسد به طلب سپرده گذاران. این کارخانجات بدهی مالیاتی، شهرداری، مطالبات اشخاص ثالث و .... دارند. اگر احمد توکلی  خود می تواند این کارخانجات را در اختیار بگیرد و مابقی سپرده ها را پرداخت کند.

کعبی در ادامه ضمن تقدیر از همکاری بانک پارسیان در پرداخت بدهی سپرده گذاران ثامن الحجج گفت: در صورتی که بانک پارسیان در روند پرداخت سپرده های سپرده گذاران این موسسه همکاری نمی کرد، مانند گذشته شاهد تجمعات خیابانی در این خصوص می بودیم. از این رو ضرورت دارد که بانک‌‌ مرکزی و قوه قضائیه در مقابل اظهارات غیر کارشناسی احمد توکلی اقدام حقوقی انجام د‌هند.

منبع: اعتدال انلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین