کد خبر: ۵۸۷۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

گوترش: تسلیحات نظامی پیشرفته در اختیار حزب‌الله نگران‌کننده است

دبیرکل سازمان ملل در گزارش شش ماهه خود خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان و توقف عملیات نظامی این حزب در سوریه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه اولویت دولت جدید لبنان وضعیت اقتصادی این کشور است، تاکید کرد، پرداختن به تنظیم استراتژی دفاعی ملی نیز مهم است.

وی در ادامه بر ضرورت این مساله که دولت لبنان باید در اختیار داشتن و استفاده از سلاح را محدود کند تاکید کرده و گفت، این مساله اصلی است که در مرکز حاکمیت ارضی لبنان و استقلال سیاسی این کشور قرار می‌گیرد.

گوترش گفت، تسلط بر سلاح خارج از کنترل دولت بوده و علاوه بر آن حضور شبه‌نظامیان مسلح همچنان تهدیدی بر امنیت و ثبات لبنان است و قرار گرفتن تجهیزات نظامی پیشرفته خارج از کنترل دولت لبنان در اختیار حزب‌الله بسیار نگران‌کننده است.

دبیرکل سازمان ملل افزود، ادامه مداخله حزب‌الله در درگیری‌های سوریه ممکن است به غرق شدن لبنان در درگیری‌های منطقه‌ای منجر شود و این مساله ثبات این کشور و نیز ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

گوترش بار دیگر از حزب‌الله و همه طرف‌های ذی‌ربط خواست از هرگونه فعالیت نظامی در داخل یا خارج از کشور دست برداشته و بندهای توافق‌نامه "الطائف" و قطعنامه شماره ۱۵۵۹ که در سال ۲۰۰۴ صادر شد را اجرایی کنند.

وی از دولت لبنان خواست حزب‌الله و گروه‌های مسلح دیگر را از داشتن سلاح منع کنند و نیز از کشورهایی که ارتباط مستحکمی با حزب‌الله دارند خواست این حزب را نسبت به تحویل تسلیحات خود تشویق کنند تا جایی که تنها یک حزب سیاسی باقی بماند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین