کد خبر: ۵۸۷۹۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
دولت ترامپ با سیاست تحریک‌آمیز خود به دنبال این است که ایران را مجبور به ترک برجام کند

سناریوهای وحشتناک آمریکا علیه ایران به روایت ظریف و هشدار به اروپا درباره نابودی "برجام"

وزیر امورخارجه کشورمان اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران را تروریسم اقتصادی و به نوعی تلاش برای نسل‌کشی توصیف کرد و گفت: اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند، خطر نابودی این توافق وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سفر اخیر خود به نیویورک در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ به سوالاتی پیرامون روابط تهران و واشنگتن و سیاست دولت آمریکا درقبال ایران برای اعمال فشار حداکثری پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا هیچ گونه ارتباطی با مقامات دولت ترامپ برای هر گونه احتمال تبادل زندانیان میان دو کشور وجود دارد یا نه، اظهار داشت: ما در سپتامبر گذشته در پاسخ به درخواست آمریکا از طریق سوئیس مبنی بر اینکه آنها مایل به گفت‌وگوهای بشردوستانه هستند این پیشنهاد را مطرح کردیم. ما باوجود پاسخ مثبت‌مان هیچ جوابی از آمریکا دریافت نکردیم و من پیشنهاد تبادل زندانیان به‌طور سراسری (با جهان) را مطرح کردم که شامل افرادی می‌شود که در نتیجه درخواست یا فشارهای آمریکا در نقاط دیگر نیز زندانی شده‌اند.

وی ادامه داد: من یک پاسخی رسمی دریافت نکردم. وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ایران می‌تواند به‌طور یک‌طرفه زندانی‌ها را آزاد کند که خود گواهی است بر رویکرد آنها درخصوص مسائل. آنها خیلی ساده درخواست خود را مطرح می‌کنند و از دیگران انتظار دارند که بدون هرگونه پاسخ برابر، طرف مقابل درخواست‌شان را بپذیرد. این اصلی‌ترین مشکل با دولت فعلی (آمریکا) است.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترامپ با سیاست تحریک‌آمیز خود به دنبال این است که ایران را مجبور به ترک برجام کند، گفت: به‌طور قطع یک عنصر در دولت ترامپ وجود دارد که سیاستی را دنبال می‌کند که هدف آن تحریک ایران، با امید به سناریوهای متعدد است. یکی از آنها این است که ایران مجبور به ترک برجام شود اما سناریوهای وحشتناک و بدخواهانه‌تر دیگری نیز وجود دارد، شامل طراحی یک حادثه به منظور پیشبرد دیگر اهدافشان.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات قبلی‌اش مبنی بر اینکه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی خواهان کشاندن پای آمریکا به یک جنگ با ایران هستند و اینکه در صورت وقوع چنین اتفاقی پاسخ ایران چه خواهد بود، بیان کرد: من نمی‌خواهم درگیر مسئله جلب توجه یا تهدید و یا حدس و گمان‌ها شوم اما اگر در منطقه دشمنی وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنم که کسی از آن در امان بماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اغلب کاندیداهای دموکرات مبنی بر بازگشت به برجام در صورت پیروزی و اینکه اگر در ژانویه ۲۰۲۱ چنین اتفاقی بیفتد، ایران شرط و یا درخواست مذاکرات مضاعف را خواهد داشت، تصریح کرد: این یک وضعیت فرضی درباره چیزی است که حدود ۲۰ ماه دیگر ممکن است اتفاق بیفتد یا اتفاق نیفتد و بستگی دارد که تحولات میان ما تا آن زمان چگونه باشد. هرچند، آنچه اهمیت دارد این است که ما به آمریکا به عنوان یک دولت دموکرات یا جمهوری‌خواه نگاه نمی‌کنیم بلکه به آن تحت عنوان دولتی می‌نگریم که باید جدی باشد و از خود حسن نیت نشان دهد. بنابراین، هر کسی که در واشنگتن (در رأس کار) است باید پیش از بازگشت به برجام نشان دهد که این کار، یک روند جدی است نه برای توجیهات سیاسی.

ظریف در پاسخ به این سوال که از نظر او در شرایطی که ایران با تشدید تحریم‌ها روبرو است، کدام دولت‌ها متحدان و دوستان نزدیک تهران هستند، گفت: سیاست ما این بوده که نزدیک‌ترین روابط را با همسایگان خود داشته باشیم و در حال حاضر نزدیک‌ترین شرکای ایران همسایگانش هستند، به‌ویژه عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان. همسایگان ما در آسیای مرکزی نیز بسیار برای‌مان اهمیت دارند و چین نیز بسیار مهم است. من هند را نیز باید ذکر کنم. آنها در اولویت ما قرار دارند و اولویت ما باقی خواهند ماند. ما امیدواریم که همین روابط خوب را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته باشیم. ما روابط خیلی خوبی با برخی از آنها داریم اما با بقیه خیر. امیدواریم که روابطی عالی با همه آنها داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر هند در برابر قلدری‌های آمریکا درخصوص تحریم‌های نفتی تسلیم شود، نباید ایران امتیازهای دهلی در بندر چابهار که برای آنها اهمیت زیادی دارد را لغو کند، خاطر نشان کرد: هند و دیگران به ما اعلام کرده‌اند که هرچه در توان دارند به کار می‌گیرند تا به روابط خود با ایران ادامه دهند. ما بر اساس سیاست‌های واقعی تصمیم می‌گیریم، نه اعلان‌های علنی.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پاسخ مثبت عراق به تحریم‌های نفتی آمریکا و افزایش تولید نفت برای کمک به تثبیت بازار و اینکه آیا ایران انتظار همبستگی بیشتر از بغداد ندارد، گفت: عراقی‌ها موضع ما را می‌دانند. آنها انتظارات ما را می‌دانند. آنها کشوری مستقل هستند اما امیدواریم این را در نظر بگیرند که سرنوشت‌های‌مان در هم تنیده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه پایبندی اروپایی‌ها به برجام درحالی‌که تنها ۱۰ درصد به تعهداتش عمل می‌کند، اظهار داشت: همان‌طور که گفتید اروپا کمتر از ۱۰ درصد پایبند است؛ در اظهارات علنی‌اش می‌گوید بیش از ۱۰۰ درصد اما در عمل کمتر از یک درصد به‌طور واقعی تعهداتش را عملی می‌کند. من بر این باورم که اگر اروپا می‌خواهد در موقعیتی باشد که به خواسته‌هایش برسد باید به جای حرف زدن، عمل کند، وگرنه با خطر نابود شدن کل این دستاورد روبرو هستیم.

ظریف در پاسخ به این که چقدر این وضعیت یکطرفه درخصوص برجام طول خواهد کشید، گفت: من به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل که یک کنفرانس چند جانبه‌گرایی را برگزار می‌کرد، گفتم که "شما نمی‌توانید به‌طور یک‌جانبه چند جانبه باشید."

وی در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر اینکه به گفته او ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست اما اکنون در رأس سیاست‌هایی قرار دارد که روابط ایران و آمریکا را به سمت درگیری و مناقشه سوق می‌دهد، تصریح کرد: رئیس جمهور ترامپ خود گفته است که نمی‌خواهد آغاز کننده جنگی باشد. من هیچ چیزی را پیش‌بینی نمی‌کنم. وی در کارزارهای انتخاباتی و پس از آن اذعان کرده که جنگ‌های قبلی آمریکا در منطقه فاجعه‌بار بوده است. به همین دلیل است که معتقدم مشاوران ترامپ و کسانی که روی او نفوذ دارند در حال سوق دادنش در مسیری هستند که به تنش بیشتر و درگیری می‌انجامد و این حقیقت ماجراست.

ظریف افزود: نتانیاهو گفت که به ترامپ پیشنهاد قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را داده است. رئیس جمهور ترامپ زمانی که تصمیم دولت برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی را اعلام کرد، گفت که عربستان و امارات تضمین داده‌اند که کاستی‌های بازار و نفت ایران را جبران می‌کنند. این به معنی اقدام به تروریسم اقتصادی است. وزارت امورخارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به‌طور علنی گفتند که می‌خواهند به قدری بر مردم ایران فشار بیاورند که سیاست‌هایشان را بپذیرند. این نیز، تلاشی آشکار برای قتل عام است چراکه آنها می‌خواهند ایران را محروم کنند.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که وزیر خارجه پمپئو گفت، طبق ارزیابی‌هایشان فروش نفت ایران به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است که برای تهیه غذا و دارو از خارج کافی نخواهد بود. او تلاش می‌کند، اگرچه موفق نیست اما تلاش می‌کند. بنابراین، از نظر قانونی وزارت امورخارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس جمهور آمریکا و همدستانشان متهم به توطئه برای انجام نسل کشی هستند.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
8
3
ملت عزیز ایران، خطر جنگ خیلی نزدیکه. باید همت کنیم تا جلوش رو بگیریم
بیدل
|
Germany
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
یعنی ظریف نمیدونه یا نمیتونه واقعیت از بین رفتن برجام و علتهاش را برای مردم بیان کنه ............
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین