کد خبر: ۵۸۸۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
تبعات منفی تصمیمات ترامپ و حلقه مشاوران‌اش برای توافق هسته‎ای

چرا آمریکا ناوهای خود را روانه خلیج‌فارس کرد؟| بلومبرگ: ترامپ برجام را در معرض نابودی قرار داد

یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک ایران در سال‌های اخیر با همکاری دولت اوباما برسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم ایران برای سوخت هسته‌ای در حدی معقول از سوی جهان بود. دولت ترامپ اکنون درحال تضعیف این موضوع است. روز جمعه وزارت خارجه امریکا برخی از معافیت‌های مربوط به تحریم امریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پایان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه "واشنگتن پست" با اشاره به تنش اخیر میان ایران و امریکا به تبعات این موضوع پرداخته و می‌نویسد: "این موضوع سبب از بین رفتن چشم‌انداز همکاری‌های هسته‌ای با ایران می‌شود و تهدیدی برای توافق هسته‌ای است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ واشنگتن پست افزوده است: دولت ترامپ آشکارا درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران در صورت هدف حمله قرار گرفتن نیروهای امریکایی و متحدان امریکا در خاورمیانه از سوی ایران سخن می‌گوید. این تهدیدات لفظی در نهایت منجر به آن شد که کاخ سفید در اواخر روز یکشنبه از تصمیم آن کشور برای اعزام یک ناو هواپیمابر امریکایی و بمب‌افکن‌های نیروی هوایی آن کشور به خلیج فارس خبر دهد. این اقدام تنها یکی از مولفه‌های سیاست خارجی سرسختانه ترامپ در یک ناحیه بوده است. مقام‌های امریکایی به موازات سرسختی در قبال ایران، همچنان می‌گویند که امکان استفاده از قوه قهریه برای موضوع ونزوئلا وجود دارد و ترامپ روز دوشنبه از احتمال مجازات تجاری چین سخن گفت. با این حال، در عمل به نظر می‌رسد ایران اولویت اصلی دولت ترامپ است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که نیازی به جنگ با ایران نمی‌بینند بلکه مدعی هستد که فشار حداکثری برای تغییر رفتار ایران در منطقه موثر خواهد بود. ایران اما در عوض اعلام کرده که روز چهارشنبه تغییراتی را در تعهدات خود نسبت به برجام انجام خواهد داد. "دنیس راس" که پیشتر در مذاکرات امریکا در مورد مسائل خورمیانه در چندین دولت امریکا شرکت کرده بود معتقد است که یک گزینه احتمالی غنی‌سازی اورانیوم تا حد بیست درصد البته از نظر کمی در میزان محدود از سوی ایران خواهد بود که پنج برابر بیشتر از سطح قابل قبول طبق توافق هسته‌ای است. این میزان برای تامین سوخت یک راکتور هسته‌ای در امریکا کافی است."

چرا آمریکا ناوهای جنگی خود را روانه خلیج فارس کرده است؟| بلومبرگ: تصمیمات ترامپ برجام را در معرض نابودی قرار داده

"ایلان گلدنبرگ" یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه امریکا و پنتاگون در امور خاورمیانه می‌گوید در ماه‌های اخیر میزان نزدیک شدن قایق‌های تندروی ایرانی به ناوهای امریکایی در خلیج فارس به شدت کاهش یافته است. در این میان متحدان امریکا در منطقه می‌خواهند این گونه نشان دهند که ایران قصد اقدام نظامی را دارد. "کریم سجادپور" کارشناس مسائل ایران در موسسه کارنگی هفته پیش در مقاله‌ای در نشریه "آتلانتیک" نوشت که برخی از مقام‌های عربی در کشورهای حوزه خلیج فارس مدعی شده‌اند که به داده‌های اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد تهران قصد حمله علیه آنان از طریق نیروهای شبه نظامی‌اش را دارد. "باراک راوید" روزنامه نگار اسرائیلی نیز در بخش خبری کانال 13 اسرائیل مدعی شد که منابع اطلاعاتی اسرائیلی به داده‌هایی درباره طرح ایران برای حمله به منافع امریکا در خلیج فارس دست یافته‌اند. 

ترامپ به دنبال نابودی کامل برجام

شبکه خبری "بلومبرگ" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که تصمیمات اخیر ترامپ باعث نابودی برجام خواهد شد. این شبکه خبری می نویسد: "یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک ایران در سال‌های اخیر با همکاری دولت اوباما برسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم ایران برای سوخت هسته‌ای در حدی معقول از سوی جهان بود. دولت ترامپ اکنون درحال تضعیف این  موضوع است. روز جمعه وزارت خارجه امریکا برخی از معافیت‌های مربوط به تحریم امریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پایان داد. یک تحریم که اکنون در حال بازگشت است جلوگیری از ارسال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه برای مبادله با کیک زرد طبیعی است. این موضوع می‌تواند باعث نابودی برجام شود. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر درک کرده‌اند که برجام در عمل به پایان خط رسیده است. در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا در روز شنبه منتشر کرد آمده است که تحریم‌ها تلاش‌ها برای تداوم تجارت قانونی مطابق با برجام با ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وزارت خارجه امریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که ایران باید تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از جمله غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. این در حالیست که امارات و سایر متحدان منطقه‌ای امریکا با امضای قراردادهایی با واشنگتن تضمین احداث و راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای را دریافت کرده‌اند". 

"بلومبرگ" در ادامه می‌نویسد: "این موارد تندروها در امریکا را شگفت‌زده کرده است. آنان با حضور جان بولتون در مقام مشاور امنیت ملی ترامپ توانسته‌اند به این موفقیت دست یابند. اعزام ناو امریکایی به خلیج فارس نیز طرح او بوده و همان‌گونه که گفت پیامی آشکار به ایران است و ایران از این موضوع خوشحال نیست. "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی اواخر این هفته اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت. اکنون مقام‌های ایرانی باید تصمیم بگیرند این که آیا اقدام موثری را انجام دهند و به این نتیجه برسند که ترامپ ارزش آزموده شدن را دارد یا آنکه تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی امریکا صبر کنند و ببینند که نتیجه آن چه خواهد شد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین