کد خبر: ۵۸۸۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
ایران تا امروز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده است

انتقاد گزارشگرسازمان‌ملل از تحریم‌های آمریکا علیه‌ایران،ونزوئلا و کوبا؛می‌تواند باعث فاجعه‌انسانی شود

ادریس جزایری، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه سه کشور ایران، ونزوئلا و کوبا انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
کارشناس شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از تبعات اقدامات آمریکا تاکید کرد که استفاده از تحریم اقتصادی با هدف سیاسی، نقض حقوق بشر و معیار رفتارهای بین‌المللی محسوب می شود.

ادریس جزایری هشدار داد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا می تواند منجر به شکل گیری «فاجعه انسانی» در ابعاد بی سابقه شود. وی اظهار داشت: «تغییر حکومت [کشورها] از طریق اتخاذ تدابیر اقتصادی به احتمال زیاد به نقض حقوق اساسی بشر منجر می شود. این تدابیر همچنین می تواند به پیدایش گرسنگی و قحطی بیانجامد. اتخاذ تدابیر اقتصادی [به این شکل] هرگز اقدامی پذیرفته شده در عرف روابط بین الملل نبوده است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل افزود: «نگرانی های واقعی و تفاوت های سیاسی جدی بین دولت ها هرگز نباید از راه ایجاد فجایع انسانی و اقتصادی حل شود. این اقدام مردم عادی را بازیچه و گروگان خود می کند.»

ادریس جزایری در بخشی از سخنان خود به طور مشخص از اقدام واشنگتن در عدم تمدید معافیت‌ها کشورها از تحریم نفتی ایران انتقاد کرد.

وی گفت: «من عمیقا از این موضوع نگران هستم که یک کشور می تواند از موقعیت برتر خود در ساز و کار مالی جهان استفاده کند تا نه تنها به مردم ایران بلکه به همه افرادی که با آنها تجارت می کند، آسیب بزند. مردم ایران تا امروز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل کرده اند.»

انتقاد گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از تحریم های ایالات متحده علیه ایران در حالی مطرح می شود که واشنگتن محدودیت های هسته ای جدیدی را بر ضد تهران به اجرا گذاشته است.

اتحادیه اروپا از تحریم های نفتی و محدودیت های هسته ای جدید آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده است.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین