کد خبر: ۵۸۸۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
سفر اعضای شورای شهر به ۳ قاره جهان

اعضای شورای شهر تهران به کدام کشورها سفر کرده‌اند؟

شورای شهر تهران در اقدامی پرسش برانگیز اطلاعات سفر اعضای شورای شهر به خارج از کشور را در میان انبوهی از اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران مخفی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
شفافیت یا مخفی کاری؟ مسئله شورای شهر تهران، سر دادن شعار شفافیت از یک سو و از سوی دیگر، در عمل، مخفی نگهداشتن برخی از اطلاعات مربوط به این نهاد در بین انبوهی از اطلاعات ناهمجنس است.

از جمله اطلاعاتی که اخیرا در بین انبوهی از اطلاعات نه چندان مرتبط دیگر از چشم مردم مخفی شده، اطلاعات مربوط به سفرهای اعضای شورای شهر تهران است که در بخشی از سامانه شفافیت، منتشر شده است.

در سایتی که شورای شهر تهران، لینک آن را در سامانه رسمی خود قرار داده و نام «سامانه شفافیت شهرداری تهران» را بر پیشانی دارد، اطلاعات مربوط به سفرهای خارجی اعضای شورای شهر تهران در بین انبوهی از اطلاعات نامتجانس مربوط به سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران موجود است.

به نظر می رسد پوشیده نمایی اطلاعات مربوط به سفرهای اعضای شورای شهر به آن دلیل صورت گرفت که اعضای شورای شهر تصور می کنند انتشار اطلاعات و گزارش مختص به سفرهای خارجی اعضای شورای شهر تهران با بازخوردهای منفی از سوی مردم مواجه شود.

مخفی سازی اطلاعات مربوط به سفر اعضای شورای شهر تهران از آن رو دارای اهمیت است که همین ماه، روز ۹ اردیبهشت -روز ملی شوراهای شهر و روستا- را در تقویم داشتیم و طبیعی است برای سنجش معیاری برای عملکرد شورای شهر تهران، یکی از شاخصها، میزان وفاداری عملی آنها به شعارها و وعده های انتخاباتی است، وعده ها و شعارهایی مانند شفافیت که به نظر می رسد در عرصه عمل، نمی توان پای بندی کاملی به آن را مشاهده کرد.

سفر اعضای شورای شهر به ۳ قاره جهان

بررسی اطلاعاتی که به صورت انبوه و مستتر در میان سایر اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری منتشر شده است نشان می دهد اعضای شورای شهر تهران به کشورهای مختلفی در ۳ قاره آسیا، آفریقا و اروپا سفر کرده اند که در این میان، کشورهای اروپایی اسپانیا، لهستان و سوئیس بیشترین پذیرایی را از اعضای شورای شهر در میان مقاصد گردشگری آنها داشته اند.

اولین سفر خارجی اعضای شورای شهر به کشور ترکیه بوده است. آنطور که اطلاعات سامانه یاد شده نشان می دهد، این سفر به مدت ۴ روز از ۲۵ مهرماه ۹۶ تا ۲۸ مهرماه آن سال به مقصد استانبول اتفاق افتاده است. شرکت در نشست مشترک UCLG-MEWA و حضور در نشست کمیته اجرایی و شورای اداری سازمان یاد شده علت سفر رسمی یک عضو شورای شهر بوده است. سایت سازمان یاد شده می گوید این سازمان یکی از ۹ بخش سازمان جهانی UCLG است که کلانشهرها و دولت‌های محلی منطقه خاورمیانه و غرب آسیا (UCLG-MEWA) را در زمینه ایجاد ساختارهای حاکمیت قوی محلی متحد می‌کند.

سایت این سازمان نوشته است قصد دارد مسائل اساسی را در زمینه توسعه مانند نظم جهانی عادلانه، برابری دسترسی به فرصت‌ها و حفاظت از محیط زیست، از طریق محلی‌سازی اهداف توسعه پایدار در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه فراهم کند. فعالیت‌های این سازمان نشان می‌دهد نوعا برداشت‌های سیاسی و حقوق بشری در این سازمان دچار اولویت است.

این سازمان در سال گذشته نشستی به عنوان «مهاجرت، پناهندگان و بشریت» نیز برگزار کرده است که نشان می‌دهد فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری این نهاد چقدر در زمینه شهری اثربخش است.

سفر خارجی دیگری که توسط اعضای شورای شهر صورت گرفته، حضور در کشور آفریقای جنوبی و شهر ژوهانسبورگ، به مدت ۵ روز از ۴ شهریور ۹۷ تا ۸ شهریور پارسال بوده است. علت حضور عضوی از شورای شهر در این سفر، حضور در اجلاس متروپلیس عنوان شده است. اینطور عنوان شده است که شورای شهر تهران تلاش می کند تا در مقابل تحریم عضویت شهرداری تهران در اجلاس جهانی متروپلیس، مذاکراتی را انجام دهد. سئوال اینجاست که در شرایط پیچیده امروز و در حوزه دیپلماتیک رفع تحریمها که دیپلماتهای کارکشته ای مانند ظریف تلاش می کنند، چگونه اعضای شورای شهر با تحصیلات و تجربیات غیرمرتبط درباره رفع تحریم و عضویت تهران در اجلاس متروپلیس، می توانند رایزنی کنند؟

سفر جالب اعضای شورای شهر به کشورهای اروپایی

از جمله سفرهای خارجی جالب اعضای شورای شهر تهران، سفر عضو دیگری از این نهاد برای شرکت در گردهمایی جهانی سرمایه گذاری در کشور سوئیس از ۲۷ مهر ۹۷ به مدت ۶ روز تا چهارم آبان پارسال است. ​​

این که شورای شهر تهران در اجلاس غولهای سرمایه گذاری دنیا به دنبال چه چیزی می گردد، سئوالی است که تاکنون کسی حاضر به پاسخ به آن نشده است چون مشابه این سفر خارجی که با عنوان «جذب سرمایه گذاری» توسط عضو دیگر شورای شهر در ۲۵ مهر ۹۶ به مدت ۶ روز به شهر سئول، مرکز کره جنوبی انجام شد، تاکنون هیچ دستاوردی به لحاظ مالی و جذب سرمایه ای برای مدیریت شهری تهران نداشته است. ​​

این‌طور به نظر می رسد سفر ماموریتی عضو شورای شهر تهران به شیک‌ترین مقصد گردشگری جهان یعنی سوئیس به همراه یکی از کارکنان سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران تاکنون دستاورد مشخصی در پی نداشته است و البته ناظران قانونی سفرهای خارجی اعضای شورای شهر هم خیلی دوست ندارند درباره سفر عضو شورای شهر به سوئیس، به خبرنگاران جواب و به مردم، حساب پس بدهند.

سفر خارجی جالب دیگری که عضو دیگری از شورای شهر تهران به فراسوی مرزها داشته، در مدت ۶ روز به سرزمین کاتولونیا (اسپانیا) رقم خورد. دلیلی که در سامانه شفافیت شورای شهر تهران برای این سفر عنوان شده بود «شرکت در مراسم رونمایی از مجسمه بوعلی سینا» بود.

این سفر رویایی هم در بهترین فصل گردشگری سال یعنی مهرماه انجام گرفت. در این سفر، فرزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی تهران از مدیران نزدیک و همشهری محمدعلی افشانی، شهردار بازنشسته تهران، عضو مسافر شورای شهر را همراهی می کرد.

سفر خارجی عضو دیگر شورای شهر نیز در واپسین روزهای سال ۹۶ رقم خورد. درباره دستاورد سفر مزبور که با عنوان «توسعه مناسبات و امضای تفاهم نامه و همکاری دوجانبه با شهرداری ورشو» به مدت ۴ روز از ۷ اسفندماه ۹۶ تا روز دوازدهم آن ماه به طول انجامید، تاکنون توضیحی از سوی شورای شهر عنوان نشده و همچنین درباره توسعه مناسبات تهران و ورشو هم از سوی شورای شهر تهران اطلاعی منتشر نشده است.

اینطور که مشخص است اعضای شورای شهر تهران علاقه زیادی به سفرهای خارجی به مقاصد گردشگری خوش آب و هوا به عنوان ماموریت دارند، ولی تمایل چندانی برای ارائه گزارش دستاورد سفرهای خود نشان نمی دهند.

منبع: خبرآنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین