کد خبر: ۵۸۹۵۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

تبرئه نشریه حمید رسایی درباره سرقت علمی روحانی

نشریه 9 دی از شکایت ریاست جمهوری درباره گزارش یک سرقت علمی تبرئه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه نوشت: دوسال قبل هفته‌نامه 9 دی طی شش شماره (287 تا 293) در تاریخ 15 مهر 96 تا 4 آذر 96 گزارش‌های مستندی را با عنوان «گزارش یک سرقت علمی، بررسی علمی اسناد به دست آمده در موضوع دکتری حسن روحانی» که انعکاس گوشه‌ای از یافته‌های گروه بررسی اصالت رساله دکتری آقای روحانی بود، منتشر کرد.
 
این گزارش، حاصل تلاش جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان برترین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور بود.

به‌دنبال انتشار این گزارش، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ضمن کذب دانستن مستندات 9 دی، با استناد به بندهای8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی، گزارش 9دی را مصداق افترا و نشر اکاذیب دانست و از دادگاه ویژه روحانیت خواستار مجازات مدیر مسئول این هفته‌نامه شد.

پس از این شکایت، مدیرمسئول هفته‌نامه 9 دی از سال 96 طی چند نوبت بازپرسی شد و در نهایت، دادگاه حمید رسایی در بهمن‌ماه سال 97 برگزار شد.
 
در این دادگاه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی طی لایحه 200 صفحه‌ای، با ارائه کلیه مستندات علمی و کار کارشناسی صورت گرفته توسط اساتید دانشگاه، به دفاع کامل از مطالب منتشر شده در خصوص سرقت علمی و تقلب صورت گرفته در پایان نامه دکتری مذکور پرداخت.
 
این روند در نهایت رأی تبرئه مدیر مسئول 9 دی را توسط هیئت منصفه و قاضی دادگاه به دنبال داشت.

با وجود اعتراض ریاست جمهوری به رأی صادره و درخواست تجدیدنظر، مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر نیز با وجود مستندات علمی و دفاعیات محکم حمید رسایی، در تاریخ 12 اردیبهشت 98 رأی بدوی را تایید نمودند.
 
در رأی دادگاه ویژه روحانیت آمده است: «با توجه به مجموع محتویات و مندرجات پرونده و دفاعیات موجه و مدارک ابرازی و با عنایت به اینکه هیئت محترم منصفه به اتفاق آرای پس از مشاوره، متهم را مجرم تشخیص نداده‌اند، دادگاه نیز با توجه به مراتب فوق، اتهامی را متوجه متهم ندانسته و به استناد اصل 37 قانون اساسی و ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 به لحاظ عدم احراز وقوع بزه‌های انتسابی، رأی به برائت متهم صادر و اعلام می‌دارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
1
این الان یعنی روحانی متغلبه؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
2
یعنی رییس جمهور سرقت علمی مرتکب شده؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین