کد خبر: ۵۹۰۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲

خواب خوش سازمان حمایت در ناخوشی خودرو

بازار خودرو از میانه سال ۱۳۹۶ حال خوشی ندارد و عدم نظارت بر این بازار شرایط را بدتر از گذشته کرده که به نظر می‌رسد سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با خواب غفلت خود این بازار و دیگر بازارهای اقتصادی را رها کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بررسی اخبار اقتصادی روز جاری از آن حکایت دارد که عموم خوانندگان اخباری در زمینه عدم نظارت دستگاه‌های متولی بر بازار خودرو، شرایط فعلی بازار مسکن، عاقبت بازار متشکل ارزی، آخرین تغییرات قیمت آب، صادرات آب مجازی، کاهش سهمیه سوخت خودروهای باری، انتقاد وزیر ارتباطات از واردات گوشی و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

از میانه سال ۱۳۹۶ بازار خودرو شرایط بسیار متفاوتی را به خود دید، در حالی که در آن سال با امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش، امیدها برای تولید چند خودرو داخلی با مشارکت اصولی فرانسوی‌ها در دل‌ها زنده شده بود، به یکباره با تصمیمی، راه واردات خودرو به کشور بسته شد تا بار دیگر بازار دچار تنش و با تصمیمات لحظه‌ای همراه شود، این تصمیم تأثیر خود را بر بازار گذاشت و باعث شد در کنار تصمیماتی که تا امروز برای بازار خودرو گرفته شود، شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که حق و حقوق مصرف‌کنندگان نادیده گرفته شود.

در ماه‌های اخیر در ایام مختلف اما مرتب قیمت برخی از محصولات داخلی از سوی شرکت‌های تولیدی و مونتاژکار افزایش یافت و کسی از متولیان دولتی واکنشی نشان نداد و همان رویه‌ای که در بازار اقلام خوراکی در پیش گرفته بودند را در بازار خودرو نیز عملی کردند، البته از حق نگذریم که سازمان حمایت مصرف کنندگان بعد از حدود یک سال سکوت، مهلت سه روزه برای دو خودروساز در نظر گرفت تا به مطالبه مشتریان خود پاسخ دهد اما انگار هنوز این مهلت تمام نشده است.

حال با این شرایط پیگیری‌های ایسنا از گرانی‌های سریالی نشان از آن دارد که سازمان حمایت همچنان در خواب فرو رفته است.

آرامش مسکن

بازار مسکن در یک سال اخیر در کنار دیگر بازارها روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته بود و از قدرت خرید عموم افراد هر روز بیش از گذشته فاصله گرفت تا جایی که قیمت میانگین هر متر خانه در شهر تهران به ۱۱ میلیون تومان رسید و خرید خانه به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد.

بررسی‌ها در یک هفته اخیر نشان از آن دارد که قیمت مسکن اندکی از مسیر افزایشی خود فاصله گرفته و در چند روز گذشته به ثبات نسبی دست پیدا کرده است و به عقیده کارشناسان رشد قیمت این بازار تهدید بزرگی برای تعمیق رکود بازار مسکن محسوب می‌شود.

وعده ارزی که خبری از آن نیست

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر وعده و وعیدهای بسیاری را به خود دید و این وعده‌ها عاملی شد تا اقتصاد و بازار کف خیابانی قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد واکنش‌های خود را بروز دهد، یکی از بازارهایی که تصمیمات بسیاری به خود دید که در یک سال اخیر بسیاری از آن‌ها همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی، سامانه نیما و در این اواخر بازار متشکل ارزی بود و موفقیت مورد انتظار را حاصل نکرد، بازار ارز است.

آخرین تصمیم اقتصادی کشور در بازار ارز که در حدود سه هفته پیش اعلام شد تا دو هفته دیگر کار خود را آغاز می‌کند، بازار متشکل ارزی بود و این صحبت با تعیین هیأت مدیره این بازار قوت گرفت، از سوی دیگر هشت روز پیش بود که فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصاد و دارایی - از راه‌اندازی این بازار در هفته گذشته خبر داد اما انگار این بازار قرار نیست به این زودی‌ها پا به عرصه میدان بگذارد. این اتفاق البته تا حدودی حافظه را یاد وعده‌های ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی می‌اندازد که بعد از برجام هرچند وقت یک بار از تک نرخی شدن ارز خبر می‌داد.

صادرات مجازی آب

ایران در سال‌های اخیر با کمبود و افزایش مصرف آب مواجه شده و بسیاری از کارشناسان بارها اعلام کردند که در کنار تغییر الگوی مصرف باید از صادرات محصولات آب‌بر همچون هندوانه جلوگیری شود، البته نباید فراموش کرد ممنوعیت صادرات همیشه راه حل مناسبی نبوده و باید جایگزین مناسب‌تری برای این تصمیم در نظر گرفت.

حال با این تفاسیر بنا بر آمارهای به دست آمده از ابتدا تا انتهای سال ۱۳۹۷ حدود ۷۶۸ هزار تن هندوانه به ارزش حدود ۱۵۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر کرده است. کشورهای ارمنستان، اتریش، آذربایجان، قبرس، استونی، بریتانیا، عراق، عمان، قطر، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه مقاصد صادراتی ایران در این حوزه بودند.

صادرات هندوانه در سال جاری نیز طبق روال ادامه دارد و آمارها حاکی از آن است که در نخستین ماه سال جاری، ایران حدود ۱۱۵ هزار تن هندوانه به ارزش حدود ۳۱ میلیون دلار به کشورهای پاکستان، لهستان، رومانی، قطر، فدراسیون روسیه، سوئد، اسلوونی، جمهوری عربی سوریه صادر کرده است.

سهمیه بنزین آب رفت، بار روی زمین ماند

به نظر می‌رسد اقتصاد و سهمیه‌بندی نمی‌خواهد دست از سر یکدیگر بردارند، زیرا هر چند وقت یک بار به بهانه‌های مختلفی همچون کوپن و سهمیه‌بندی سوخت ماجرای سهمیه‌بندی به اقتصاد ناخوش احوال ایران پا می‌گذارد، در حالی که قرار بر آن بود تا سهمیه‌بندی به سوخت خودروهای سواری بازگردد و طی اتفاقات این موضوع کنار گذاشته شد اما هم‌چنان سهمیه بندی برای خودروهای باری پابرجاست و در این شرایط هر چند وقت یکبار سهمیه این دست خودروها آب می‌رود.

که به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران در حال حاضر ناوگان ما پس از گذشت ۲۰ روز از هر ماه با کمبود سوخت مواجه می‌شود و علی‌رغم وجود بار در بنادر مختلف از جمله بندر امام خمینی (ره) به دلیل کمبود سوخت و طولانی‌بودن مسافت امکان فعالیت وجود ندارد، در حالی که شاهد وجود بار و کالاهای اساسی در چنین بنادری هستیم.

نارضایتی آقای وزیر از تلفن همراه

یکی از بازارهایی که در ماه‌های اخیر شرایط خاصی را پشت سر گذاشته، بازار تلفن همراه است که طرح رجیستری، افزایش قیمت‌ها و دلال بازی‌ها تأثیر قابل توجهی بر آن داشت که چرخه تأمین و توزیع را متفاوت از گذشته ترسیم کند. حال با این شرایط که آینده شفافی در زمینه تهیه و توزیع تلفن همراه مشخص نیست، وزیر ارتباطات با بیان این‌که وضعیت گوشی در بازار ما خوب نیست، گفت: چرخه واردات امروز معیوب است که در بازار مصرف اثر می‌گذارد و این چرخه باید درست شود.

در این رابطه باید گفت که مسؤولان مربوطه به عنوان سیاست‌گذاران و ناظران اصلی بازارهای اقتصادی به خصوص بازار تلفن همراه باید چرخه معیوب بازار تلفن همراه را تغییر دهند و به نظر نمی‌رسد که بازار بتواند به تنهایی با وجود دلالان این چرخه را اصلاح کند.

تغییر مسیر ارز

بانک‌ها امروز (۲۹ اردیبهشت) قیمت ارز را نسبت به روز گذشته افزایش دادند و هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۲۲۷ تومان می‌خرند. همچنین قیمت خرید یورو روز گذشته با افزایش همراه شد و به ۱۶ هزار تومان نزدیک شد؛ به طوری که شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۸۸۱ تومان می‌خرند. هر پوند انگلیس نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۸ هزار و ۱۱۶ تومان خریداری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۶۷۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز امروز هر یورو را به قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.

هر دلار آمریکا هم امروز در این صرافی‌ها افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته پیدا کرده و به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌شود و به قیمت ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین