کد خبر: ۵۹۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶

20 تخته فرش نفیس خراسان شمالی در انبار خاک می‌خورد!

رئیس حوزه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد، فرش‌هایی نفیسی که برای راه اندازی موزه در این استان انتقال داده شده بودند، بید نخورده باشد و آسیب ندیده باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ۲۰ تخته فرش از هشت سال گذشته برای راه اندازی موزه فرش از مرکز ملی فرش ایران به این استان انتقال داده شدند، توضیح داد: هنوز هیچ اقدام خاصی برای راه‌اندازی این موزه در این استان انجام نشده است.

وی افزود: فرش‌ها بعد از انتقال به این استان تحویل اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی شده است.

حبیب یزدان پناه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: ۲۰ تخته فرش مذکور در سال ۹۰ توسط این اداره کل تحویل گرفته شده است. سازمان صمت استان متقاضی اجرای این طرح بوده و اگر قرار بود اداره کل میراث فرهنگی استان موزه راه اندازی کند شاید ساز و کار به گونه‌ای دیگر بود.

وی با بیان اینکه این اداره کل مسئولیت مستقیم در این رابطه نداشته است، تصریح کرد: تاکنون دو مرتبه پارچه گورتکس به منظور پیچاندن فرش‌ها در این پارچه برای جلوگیری از آسیب رساندن آنها خریداری شده است.

یزدان پناه توضیح داد: علاوه بر آن قرص نعنا و نفتالین نیز در محل نگهداری فرش‌ها قرار داده می‌شود تا بید به آنها آسیب وارد نکند و هر شش ماه فرش‌های مذکور بیرون آورده می‌شوند تا هوا به آنها بخورد.

وی تصریح کرد: تاکنون دو مکان برای راه اندازی موزه پیشنهاد شده قرار داده شد اما این مکان‌ها گنجایش قرار دادن فرش‌های مذکور را نداشت. پیشنهاد می‌شود مکانی همچون نگارخانه و یا فضای سالن گلشن برای انجام این کار اختصاص یابد و با هزینه کرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌توان موزه را در آنجا راه اندازی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه فرش‌های مذکور فرش‌های گران بهایی هستند یا باید برای این فرش‌ها موزه راه اندازی شود و یا اینکه تحویل مرکز ملی فرش ایران شود. قیمت این فرش‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است و بیشتر این فرش‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و یکی دو تخته نیز متعلق به دوره اسلام است.

دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در کارگروه فرش در بجنورد بیان کرد: سه نوع فرش در این استان به ثبت جهانی رسیده است اما بعد از گذشت هشت سال پیگیری، هنوز موزه فرش در این استان راه‌اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ تخته فرش نفیس از مرکز ملی فرش ایران به این استان منتقل شده است اما هنوز خاک می‌خورد.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در کارگروه فرش در بجنورد در رابطه با راه اندازی موزه فرش در این استان اظهار کرد: مشکل راه اندازی این موزه تا ماه آینده رفع و این موزه راه اندازی می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین