کد خبر: ۵۹۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
روزنامه لس‌آنجلس تایمز خبر داد:

ابهام غرب در مقابل راهبرد اتمی دولت ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه لس‌آنجلس تایمز با اشاره به اینکه علامت‌های پیچیده ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش باعث شده غرب در تشخیص اهداف واقعی ایران دچار سردرگمی شود، تاکید کرد که تهران غرب را به «بازی ابهام» کشانده است. 

بنا به نوشته لس‌آنجلس تایمز پیام‌های پیچیده ایران باعث افزایش ابهام موجود در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شده است به طوری که ناظران غربی در مورد قدرت‌های تصمیم‌گیرنده برنامه هسته‌ای تهران و اهداف واقعی آن‌ها از ادامه برنامه هسته‌ای خود دچار سردرگمی شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران در روز ارتش می‌نویسد: سخنان احمدی‌نژاد در این روز آشنا بود اما پیامی که می‌توانست برای جهانیان داشته باشد با ابهام همراه بود. لس‌آنجلس تایمز در ادامه می‌افزاید: آیا برنامه‌های این روز و سخنان احمدی‌نژاد به معنای تقویت قدرت نظامی ایران در خاورمیانه بود یا باید آن را نمایشی برای نشان دادن توانایی ایران در مقابل هرگونه حمله نظامی تلقی کرد.

این روزنامه امریکایی مشخص نبودن مراکز تصمیم‌گیری در ایران را بخش دیگری از دلایل مبهم ماندن سیاست‌های ایران برای غرب دانسته و ادعا کرد: در نتیجه ابهامات موجود اغلب مشخص نیست که آیا احمدی‌نژاد در مورد مواضع هسته‌ای ایران صحبت می‌کند یا علی لاریجانی دبیر قدرتمند شورای امنیت ملی ایران که با لحن آرامتری نسبت به احمدی‌نژاد صحبت می‌کند.

لس‌آنجلس تایمز برقراری رابطه با امریکا را نیز بخشی از سیاست‌های مبهم ایران دانسته و می‌نویسد: همچنین مشخص نیست این دو مقام ایرانی (احمدی‌نژاد و لاریجانی) چه دیدگاهی در مورد معامله با ایران دارند. بنا به نوشته این روزنامه امریکایی البته مقامات ارشد ایران در مورد این مساله که تهران حق داشتن برنامه هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از آن را دارد با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند، اما اظهارات آن‌ها نشان‌دهنده وجود گرایشات مختلف سیاسی در تهران است.

این روزنامه امریکایی می‌افزاید مثلا احمدی‌نژاد با لحنی تند از قطع دست حمله‌کنندگان به ایران و اشتباهات غرب در مورد اینکه می‌توانند با زور بر ایران سلطه پیدا کنند صحبت می‌کند و لاریجانی و برخی دیگر با لحنی آشتی‌جویانه می‌گویند ایران قصد خروج از معاهده منع گسترش هسته‌ای را ندارد و به مذاکره با سایر کشورها علاقمند است.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه به نقل از «ری تکیه» کارشناس شورای روابط خارجی امریکا و متخصص حوزه ایران به بیان تفاوت‌های دو گروه تندرو و میانه‌رو در ایران پرداخته و می‌نویسد: میانه‌روها در این مساله که ایران برای افزایش نفوذ خود در منطقه به توانایی ساخت سلاح اتمی نیازمند است با تندروها موافقند. وی می‌افزاید: اما میانه‌روها در کنار این اعتقاد خود امیدوارند با تقویت روابط تهران با واشنگتن و با رفع نگرانی‌های امریکا در مورد ایران، برنامه هسته‌ای خود را بدون مانع جدی به پیش ببرند.

لس‌آنجلس تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از یک ناظر سیاسی در ایران و نزدیک به جناح احمدی‌نژاد ادعا کرده است: به دلیل اختلاف‌نظرهای موجود علی لاریجانی بارها تصمیم به استعفا کرده اما مقام رهبری ایران با این مساله مخالفت کرده است. این مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود از موضع آرام لاریجانی در بحران اخیر ایران و انگلیس نیز انتقاد کرده است.

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید با این حال سیاستمداران ایرانی چندان علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن این اختلافات نداشته و می‌گویند تفاوت اساسی میان دیدگاه‌های لاریجانی و احمدی‌نژاد وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین