کد خبر: ۶۱۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۳۳

پرونده ایران در دستور کار اجلاس ریاض

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرخانه شورای هماهنگی خلیج فارس اعلام نموده است که کشورهای عضو این شورا به منظور بررسی تحولات جاری در خاورمیانه تشکیل جلسه می‌دهند. گفته می‌شود برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعات مرتبط با آن یکی از سرفصل‌های اصلی گفتگوهای ریاض خواهد بود.

به گزارش روزنامه عربستانی عکاظ قرار است برگزاری این جلسه برای روز سه شنبه هفته آتی در ریاض برنامه‌ریزی شده و ظاهرا دستور کار آن مباحث مطرح‌شده در جریان سفر اخیر دیک‌چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه خواهد بود. به گزارش این روزنامه تحولات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، اوضاع امنیتی عراق، فرآیند آشتی ملی در لبنان و آغاز دوباره خشونت‌ها در سرزمین‌های فلسطینی مهمترین موضوعاتی خواهند بود که رهبران کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس در اجلاس ریاض مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

در ادامه این گزارش آمده ‌است که ملک‌عبدالله پادشاه عربستان سعودی مهمانان خود را در جریان نتایج مذاکرات اخیرش با معاون رییس جمهور آمریکا قرار خواهد داد و اعضای شورای همکاری نیز به گفتگو در خصوص خواسته‌های ایالات متحده از کشورهای عربی خواهند پرداخت. آقای چنی غیر از عربستان به عراق، امارات متحده عربی، مصر و اردن نیز سفر کرده‌بود.

اجلاس ریاض در شرایطی قرار است برگزار شود که اخبار منتشر شده در خصوص محتوای مذاکرات معاون رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران کشورهای عربی بسیار ناچیز بوده ‌است. به گزارش این روزنامه عربستانی ظاهرا آقای چنی از رهبران امارات، عربستان، مصر و اردن خواسته‌ که دولت نخست‌وزیر نوری المالکی را مورد حمایت بیشتری قرار دهند و همزمان به آنها قول داده‌است که واشنگتن تمام تلاش خود را به‌کار گیرد از آنچه «افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران» خوانده شده جلوگیری کند.

مطابق اخبار رسانه‌های عربی رهبران این کشورها در جریان سفر اخیر معاون رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مراتب نگرانی شدید خود از تصمیم احتمالی آمریکا برای حمله به تاسیسات اتمی ایران را به وی ابراز داشته و نسبت به عواقب چنین اقدامی به‌شدت هشدار داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین