کد خبر: ۶۲۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
یک روزنامه ژاپنی ادعا کرد:

زیر دریایی‌های کره شمالی در راه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه پرتیراژ ژاپنی با چاپ گزارشی مدعی شده‌است که دولت کره‌شمالی تصمیم گرفته ظرف هفته‌های آتی اقدام به فروش چهار مینی‌ زیر‌دریایی به ایران نماید. بنا به گزارشی که در شماره چهارشنبه روزنامه کیودو به چاپ رسیده توافق نهایی مربوط به فروش این زیردریایی‌ها در سفر ماه گذشته کیم یونگ ایل معاون وزیر خاززجه کره‌شمالی به تهران حاصل شده‌است.

روزنامه کیودو هیچ اشاره‌ای به منبع خبری خود نکرده ولی با ذکر این ادعا که وی در جریان مذاکرات دو کشور قرار داشته نوشته‌است: «فروش این زیردریایی ها جهت تسویه بخشی از بدهی کره‌شمالی به ایران است که مبلغ آن چند صد میلیون‌دلار برآورد می‌شود». وی در ادامه افزوده‌است که آقای ایل به مقامات ایرانی قول داده است که پبونگ‌یانگ در آینده نزدیک فروش زیردریایی‌های متوسط را نیز به تهران مورد بررسی قرار دهد.

در خبر روزنامه ژاپنی هیچ‌اشاره‌ای به جزئیات این قرارداد اعم از نوع زیردریایی‌ها، کشور سازنده‌ و نحوه انتقال آنها به ایران نشده‌، ولی زمان تحویل اواسط ماه جولای( اواخر تیرماه)‌ ذکر شده‌است.

منبع خبری همچنین به خبرنگار کیودو گفته‌است که تحویل این زیردریایی‌ها به ایران می‌تواند توانایی این کشور برای مقابله با حضور گسترده نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز را افزایش دهد. وی ادعاهایی را نیز مبنی بر فروش گسترده موشک‌های ضد‌تانک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ذکر کرده‌است.

گفتنی است ایران و کره‌شمالی از سالهای میانه دهه هشتاد میلادی روابط نظامی خود را آغاز کردند. کشورهای غربی همواره این ادعا را مطرح کرده‌اند که ایران برای توسعه فن‌آوری موشکی خود طی سالهای گذشته از کره‌شمالی کمک گرفته و نگران هستند که همکاری دو کشور پروژه‌های ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد را نیز در بر گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین