کد خبر: ۶۳۱۴۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

«پالادیوم» در آستانه تخریب؟/ اختلاف نظر شورای شهر تهران و سازمان نظام مهندسی

مجموعه «پالادیوم» در آستانه تخریب قراردارد. شورای شهری‌ها می گویند ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است ولی سازمان نظام مهندسی اعلام کرد پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی دارد و ساخت و ساز برای این مجموعه بر اساس توافق بوده است.
«پالادیوم» در آستانه تخریب؟/ اختلاف نظر شورای شهر تهران و سازمان نظام مهندسی
آفتاب‌‌نیوز :

«پالادیوم»، مرکز خریدی لاکچری در محله زعفرانیه تهران است که به گران بودن اجناس آن شهرت دارد، ساخت این مال بزرگ و پر زرق و برق حدود ۱۰ سال پیش آغاز و در نهایت پس از ۵ سال به صورت رسمی افتتاح شد.

پالادیوم با مساحت زیربنای ۱۰۰ هزار متر مربع، ۱۳ طبقه در ضلع جنوبی، ۱۱ طبقه در ضلع شمالی و ۶ طبقه زیر همکف از مال‌های مشهور پایتخت است اما مدتی از افتتاح این مجموعه تجاری نگذشته بود که برخی از کارشناسان خبر از تخلفات عمده در ساخت این مجموعه دادند و ماجرای تخلف این پاساژ با اظهار نظرهای محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آشکارتر شد.

تبدیل باغ در شمال تهران به پالادیوم
اصل ساخت این پاساژ مشکل دارد چرا که زمین آن باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌کند و این درست نیست که مالکی برای افزایش ارزش افزوده ملکش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد کند.

پس از اعتراض برخی از اعضای شورای شهر پرونده پاساژ پالادیوم برای بررسی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شد که رای بدوی تخریب تونل و پل بود و بعد از اعتراض مالک وارد چرخه بررسی دوباره شد.

رأی بدوی تخلف مجتمع پالادیوم صادر شده اما با رایزنی مالک و شهرداری منطقه تلاش می‌شود رأی تجدیدنظر به تأخیر بیفتد. در حالی که رأی بدوی ماه‌ها است صادر شده ولی موضوع تخلف واضح و علنی است و افراد با نفوذ تلاش می‌کنند این پرونده تبدیل به نظریه شود که با این روش‌های جایگاه نهادهای نظارتی زیر سؤال می‌رود و راهی به جز طرح سوال از شهردار باقی نمی‌ماند.

اقدامی بر خلاف طرح تفصیلی در شمال تهران

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: تخلف پالادیوم در مورد نصب پل اتصال شده به ساختمان شمالی و جنوبی است که در واقع این پل روگذار به دستور مالک صادر شده و تخلف آن کاملا محرز است.

وی بیان داشت: ساخت این پل کاملا خلاف طرح تفصیلی شهر تهران و مصوبات کمیسیون ماده ۵ است که اعضای شورا نیز طی نامه‌ای اکیدا از شهرداری خواسته‌اند تا جهت رفع این خلاف اقدام شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شورای شهری‌ها پیگیر رفع این تخلف هستند، گفت:‌ تاکنون اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده و اگر این روند ادامه داشته باشد از روش‌های دیگر اقدام خواهد شد.

فراهانی در پاسخ به اینکه آیا جریمه ریالی نیز در این زمینه لحاظ شده است، گفت: خیر بحث قلع و قمع در این زمینه مطرح است و برخورد ریالی مدنظر نیست.

اما شهرداری منطقه یک اعلام کرده رأی قطعی در این زمینه ابلاغ نشده است. سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران به خبرنگار فارس، گفت: تاکنون در خصوص پالادیوم رای بدوی به منطقه ابلاغ شده است که طبق قانون با تجدید نظرخواهی مالک مجموعه پالادیوم، در انتظار ابلاغ رای قطعی هستیم و هنوز از کمیسیون ماده ۱۰۰ رای قطعی در رابطه با تخلفات پل و تونل پالادیوم واصل نشده است و تا زمانیکه ابلاغ نشود اطلاعی از مفاد رای صادره نداریم.

وی بیان داشت: شهرداری منطقه یک خود را مکلف و موظف به اجرای قانون و آرای مقام قضایی دانسته و در صورت ابلاغ رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ ، مطابق قانون و مفاد رای صادره، ترتیبات قانونی و اجرایی فنی را برای اجرای دقیق آن بی کم و کاست معمول می‌دارد.

نبود پیوست ترافیکی و زیست‌محیطی مشکل مال‌های تهران

درباره این موضوع به سراغ بیژن خطیبی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس،‌گفت: مجموعه پالادیوم و بسیاری از مال‌های بزرگ تهران متأسفانه در صدور پروانه آنها پیوست ترافیکی و زیست‌محیطی ارائه نشده است و این مسأله به مرور زمان مشکلات زیادی ر به هر ماه داشته است.

وی افزود: در نظام مهندسی ۷ رشته داریم که دو مورد آن مربوط به موضوعات ترافیکی و شهرسازی است که در حال حاضر مغفول مانده است در حالی که توجه به این مسأله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: در مورد مجموعه پالادیوم در حال حاضر بازدید از این پاساژ نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و در صورتی که تمهیدات لازم در هزینه تأمین پارکینگ اتخاذ نشود ترافیک زیادی در منطقه ایجاد خواهد شد که علم مهندسی می‌تواند جهت رفع این موانع اقداماتی را انجام دهد.

خطیبی گفت: فاز اول و دوم مجموعه پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی و تأییدیه نظام مهندسی را دارد و پایان کار آن از سوی شهرداری تهران ارائه شده است. ولی پس از اینکه این مجموعه به بهره‌برداری رسید استقبال از پاساژ زیاد بود و بر همین اساس مالک مجموعه تصمیم گرفت که با شهرداری وقت مذاکراتی انجام دهد و اقدامی جهت رفع گره‌های ترافیکی انجام گیرد.

وی بیان داشت: مالک با هزینه شخصی پارکینگ طبقاتی مازاد ایجاد کرد تا خودروها در خیابان نمانند و بر اساس توافقی که چند سال پیش صورت گرفت و بین شهرداری منطقه یک و مالک منعقد شد دو موضوع مورد تفاهم در نظر گرفته شد.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران بیان داشت:‌یکی قرارداد احداثی و بهره‌برداری تونل زیرزمینی و دیگری قرارداد احداث و بهره‌برداری پل هوایی برای این مجموعه بود بر همین اساس مالک ۵ پلاک در خیابان پایین‌تر را خریداری و تجمیع و آن را تبدیل به پارکینگ طبقاتی می‌کند. پالادیوم دارای هزار واحد پارکینگ است که با تجمیع این ملک‌ها و راه‌اندازی پارکینگ جدید ۷۰۰ مورد دیگر هم به آن افزوده شد ولی این پارکینگ در خیابان دیگری است و رفت و آمد بین دو پارکینگ می‌تواند روزانه بیش از ۱۵۰۰ عبور و مرور خودروها را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس با تفاهم انجام گرفته مالک به شهرداری پیشنهاد داد با هزینه شخصی تونل و پل هوایی بسازد و ارتباط دو پارکینگ فراهم شود تا مردم در ترافیک نمانند.

خطیبی تصریح کرد: در قرارداد تونل اعلام شده که هر زمانی که شهرداری بخواهد مترو احداث کند مالک باید محدوده را در اختیار شهرداری بگذارد و شهرداری نیز اجاره سالانه در مورد ساخت پل دریافت می‌کند.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران اعلام کرد: بر اساس گفته مالک ۸ میلیارد تومان هزینه ساخت پل و تونل شده تا گره ترافیکی باز شود و به نظرم اصل موضوع به نفع مردم است و اینکه شورای شهری‌ها گفته‌اند شکایت همسایگان را پیگیر بوده‌ایم باید مدنظر باشد ولی این سوال مطرح است آیا می‌توان اصل موضوع را زیر سؤال برد.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد مالک پالادیوم با شهرداری در مورد پل در سال ۹۹ به اتمام می‌رسد و به نظرم کارشناسان ترافیکی باید بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و اقدامی صورت گیرد که به ضرر شهروندان نباشد.

در حال حاضر سایه تخریب بر سر مجموعه پالادیوم قرار گرفته و شورای شهری‌ها اصرار به اجرای قانون دارند. آنها معتقدند ساخت ساز از ابتدا به نوعی غیر قانونی بوده و باید بخشی از این مال بزرگ در زعفرانیه تهران تخریب شود. مالک هم می‌گوید تنها برای پل این مجموعه سال‌های پیش ۸ میلیارد هزینه کرده و همه چیز طبق توافق با شهرداری بوده است. به نظر می‌رسد اکنون تصمیم‌گیر نهایی کمیسیون ماده ۱۰۰ است و پرونده این مال بزرگ بزودی به سرانجام خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
3
برای این اظهار نظر خطیبی چقدر هزینه شده است ؟؟؟!!!؟!؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
1
1
مردم رو بیخود سر کار نگذارید. کسی که پول داشته که باغ رو تبدیل به صد هزار متر مربع تجاری بکنه، اینقدر پول و زور داره که شهردار که هیچ، مقام .... هم نتونه به منافعش چپ نگاه کنه.
پیشنهاد: یک موشک بزنین وسطش و خلاص!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین