کد خبر: ۶۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
فرمانده سابق ارتش بریتانیا:

سیاست‌های آمریکا «کوته‌بینانه» بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرمانده سابق ارتش بریتانیا در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به انتقاد شدید از سیاست‌های کاخ سفید در دوران پس از سقوط حکومت صدام حسین پرداخته و برخی از آنها را «کوته‌بینانه» توصیف کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، ژنرال بازنشسته مایک جکسون در مقاله‌ای که روزنامه دیلی تلگراف روز شنبه آن را به چاپ رسانده با انتقاد از اینکه دونالد رامسفلد وزیر دفاع مستفعی آمریکا مسئول تعیین سیاست‌های این کشور در عراق پس از سقوط صدام بود نوشته است: «روش‌های رامسفلد کاملا ورشکسته بود ... تاکتیک‌های مزخرف ارتش آمریکا در عراق مطمئنا نمی‌توانست به فرآیند ملت‌سازی در آن کشور منجر شود».

جکسون با فاش ساختن این راز که در زمان حمله به عراق بین فرماندهان آمریکایی و انگلیسی اختلاف نظرهای عمیقی وجود داشت آورده است :«رویکرد آن زمان دولت آمریکا در پیش بردن جنگ علیه تروریسم تنها با استفاده از نیروی نظامی بسیار نامناسب بود. بوش کار را به وزارت دفاع سپرده بود و به نظر می‌رسید همه طرح‌‌هایی که وزارت خارجه برای (اداره) عراق ارائه می‌کند دور ریخته می‌شود».

فرمانده سابق ارتش بریتانیا با انتقاد شدید از انحلال ارتش عراق پس از سقوط صدام نوشته‌است: «این یک تصمیم بسیار کوته‌بینانه بود... ما باید ساختار نیروهای امنیتی عراق را حفظ می کردیم و آنها را برای یک دوره انتقالی تحت فرمان ائتلاف قرار می‌دادیم».

ژنرال جکسون همچنین با اشاره به اینکه وی و سایر فرماندهان ارتش بریتانیا نسبت به گزارش‌های مبنی بر مسلح بودن رژیم صدام به تسلیحات کشتار جمعی بدگمان بوده‌اند آورده‌است: «ما همگی می‌دانستیم که عراق نمی‌تواند هیچ تهدیدی را متوجه قلمرو اصلی بریتانیا سازد».

وزارت دفاع بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای سخنان مطرح شده در مقاله روزنامه دیلی‌تلگراف را «نظرات شخصی» آقای جکسون عنوان کرده و آورده است که وی از حق اظهار‌نظر درباره مسائل شغلی سابق‌اش برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین