کد خبر: ۶۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸

ادعای غرب در مورد تعداد سانتریفیوژهای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تنها چند روز پس از اعلام پیشرفت‌های چشمگیر هسته‌ای کشور از سوی رئیس جمهوری ایران برخی دیپلمات‌های غربی مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده‌اند که مدرکی برای اثبات وجود سه‌هزار سانتریفیوژ فعال در ایران وجود ندارد.

به گزارش رویتر یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود روز سه‌شنبه در گفتگو با این خبرگزاری مدعی شد که مطابق نتایج گزارش‌های بازرسان آژانس هیچ نشانه‌ای از وجود سه هزار سانتریفیوژ فعال در تاسیسات نطنز وجود دارد، بلکه تعداد سانتریفیوژ‌های فعال تا 2000 دستگاه تخمین زده شده‌است.

این فرد در ادامه گفته‌است: «سخنان آقای احمدی‌نژاد می‌تواند نتیجه یک گزارش نادرست باشد. به هر حال روش‌های مختلفی برای شمارش سانتریفیوژها وجود دارد و ممکن است رئیس‌جمهور ایران به تمام دستگاه‌های سانتریفیوژهای نصب شده‌ اشاره کرده باشد، در حالی که شاید بسیاری از آنها فعال نباشند».

یک دیپلمات غربی دیگر نیز مدعی شد: «احتمال دارد که ایرانی‌ها از زمان تهیه گزارش آژانس یعنی نیمه آگوست به پیشرفت‌هایی دست یافته باشند، ولی بعید است که توان اضافه کردن به سانتریفیوِژهای فعال را در این مدت کوتاه پیدا کرده باشند».

هفته گذشته یکی از دیپلمات‌های غربی نزدیک به آژانس که نخواست نامش فاش شود روز یکشنبه مدعی شد که بازرسان IAEA در جریان بازرسی‌‌های اخیر خود از تاسیسات زیرزمینی غنی سازی اورانیوم در نطنز به این نتیجه رسیده‌اند که ایران هنوز با تولید اورانیوم در مقیاس انبوه برای مصارف صنعتی «فاصله زیادی» دارد، با این‌حال این امر که دلیل کند شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاسی و یا فنی بوده هنوز مشخص نشده‌است.
به گفته این دیپلمات‌ در تاسیسات هسته‌ای نطنز هم‌اکنون تنها دوهزار دستگاه سانتریفیوژ فعال وجود دارد و حجم گاز تزریقی به این دستگاه‌ها نیز به اندازه‌ای نیست که ظرفیت لازم را برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی بوجود آورد.

به ادعای رویتر بازرسان آژانس در گزارش اخیر خود به این نکته اشاره کرده‌اند که از 18 آبشار 164 تائی دستگاه‌های سانتریفیوژ تاسیسات نطنز در حال حاضر 12 آبشار فعال وجود دارد.

گفتنی است دکتر احمدی نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران توان غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی را به طور کامل پیدا کرده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین