کد خبر: ۶۵۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸
سفیرسابق چین

آمریکا باید بدون پیش شرط مستقیماً با ایران مذاکره کند

آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه رسمی دولت چین به نقل از سفیر سابق این کشور در ایران نوشت که آمریکا با درس گرفتن از مذاکرات شش جانبه کره شمالی باید برای حل مسئله هسته ای ایران نیز بدون پیش شرط مستقیماً وارد مذاکره با این کشور شود.

"هوآ لیمینگ" گفته است که مذاکرات شش جانبه به میزبانی پکن الگویی برای تعامل با تهران فراهم کرد.

لیمینگ در ادامه با اشاره به اینکه دولت بوش باید درس بسیار متفاوتی بگیرد، پیشنهاد داد آمریکا برای پایان دادن به بن بست هسته ای کنونی با ایران مستقیماً وارد مذاکره با ایران شود حتی اگر تهران به فعالیت غنی سازی اورانیوم ادامه دهد.

وی افزود: هر دو (ایران و کره شمالی) درگیری مسئله هسته ای هستند و آمریکا هر دو را بخشی از "محور شرارت" نامیده، اما دیدگاه آمریکا درباره کره شمالی و ایران بسیار با یکدیگر تفاوت دارد.

لیمینگ که اکنون از اعضای یک مؤسسه مطالعاتی وابسته به وزارت امور خارجه چین است، همچنین گفت: مناقشه هسته ای برای آمریکا فقط یک نقطه ورود برای رسیدن به هدف نهایی اش در سرنگون کردن دولت اسلامی ایران است. آمریکا سه گزینه برای ایران پیش رو دارد: مذاکره، تحریم و قدرت نظامی روشن است که این کشور(آمریکا) علاقه مند به مذاکره نیست و بیشتر مایل به دو گزینه دیگر است.

چین مکرراً مخالفت خود را با استفاده از زور علیه ایران اعلام کرده، اما به دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تحریم ایران رأی مثبت داده است. این کشور همچنین سعی در حفظ روابط خود با تهران دارد که یکی از مهمترین تامین کنندگان نفت این کشور و یکی از بزرگترین بازارها برای شرکتهای چینی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین