کد خبر: ۶۶۰۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹

به دیپلماسی زمان بدهید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرکل آژانس بین المللی اتمی بار دیگر نسبت به خطرات جنجال آفرینی رسانه‌ای درباره احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورمان هشدار داده‌است. وی هچنین ابراز عقیده نموده که ایران در صورت داشتن تصمیم برای ساخت سلاح هسته‌ای بین سه تا هشت سال با توانایی تولید آن فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری رویتر محمد البرادعی در گفتگویی که در شماره روز دو شنبه روزنامه فرانسوی لوموند منتشر شده خاطرنشان ساخته‌است :«هنوز فرصت زیادی باقی مانده تا ابزارهای دیپلماسی، گفتگو و ارائه بسته‌های تشویقی به تهران نتایج خود را نشان دهد». 

البرادعی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به جنجال آفرینی آمرکا و متحدانش درباره اهداف برنامه هسته‌ای کشورمان گفت :«من در موقعیتی نیستم که درباره مقاصد آنها(ایران) پیش‌داوری کنم، ولی اگر قرار باشد که درخصوص احتمال دستیابی ایران به توان ساخت تسلیحات هسته‌ای گمانه‌زنی کنم خواهم گفت این کشور سه تا هشت سال تا رسیدن به این مرحله فاصله دارد».

وی در ادامه با اشاره به رجزخوانی‌های برخی کشورهای غربی علیه ایران گفت: «تلاش من بر این است که مردم جهان را از این ایده که ایران همین فردا به یک تهدید اتمی تبدیل می شود دور نگاه دارم، بحران بزرگی که ما اکنون با آن مواجه شده‌ایم این شعار است که یا باید ایران را بمباران کرد و یا اینکه خطر دستیابی آن به بمب(اتمی) را پذیرفت». 

وی افزود: «ما به هیچ‌وجه در چنین وضعیتی قرار نداریم، عراق نمونه بسیار روشنی از این است که تلاش برای حل مشکلات با استفاده از زور چگونه به به بزرگتر شدن آن‌ها کمک می‌کند».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه با اشاره به خبر رسانه‌های غربی مبنی بر حمله ماه گذشته هواپیماهای رژیم صهیونیستی به یک سایت هسته‌ای نیمه‌تمام در سوریه و نقش حکومت پیونگ‌یانگ در برنامه اتمی دمشق گفت: «من هیچ چیز درباره اینکه آیا کره شمالی اقدام به صدور دانش فنی هسته‌ای به سوریه کرده یا خیر نمی‌دانم، ولی منشور سازمان ملل متحد تنها در صورتی تعرض نظامی به خاک کشوری دیگر را مجاز می‌داند که جامعه جهانی تشخیص دهد یک خطر فوری برای امنیت بین‌المللی بوجود آمده‌است».

مصاحبه محمدالبرادعی با نشریه لوموند در حالی منتشر می‌شود که دیک چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه بار دیگر در اظهاراتی تهدیدآمیز گفته بود که «جهان نمی‌تواند منتظر دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باقی بماند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین