کد خبر: ۶۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۵

بریتانیا به دنبال تحریم، فرانسه به‌دنبال همکاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر بریتانیا در تازه‌ترین اظهارنظر ضدایرانی خود گفته که لندن همچنان در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی بیشتر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان است. این در حالی‌است که رئیس جمهور فرانسه به شکلی غیرمنتظره از احتمال همکاری هسته‌ای پاریس با ایران سخن گفته‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوردون براون که روز سه‌شنبه در لندن با خبرنگاران سخن می‌گفت خاطرنشان ساخت: «ما کاملا این موضوع را روشن ساخته‌ایم که برای تلاش بیشتر جهت اعمال تحریم‌های اقتصادی افزون‌تر علیه ایران آماده‌ هستیم».

براون افزود: «ما از طریق سازوکارهای شورای امنیت سازمان ملل برای نیل به این هدف تلاش خواهیم کرد، همچنانکه برای اعمال تحریم‌های یکجانبه اروپایی علیه تهران نیز مهیا شده‌ایم و مایلیم این موضوع کاملا واضح باشد که از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران چشم‌پوشی نمی‌کنیم».

نخست‌وزیر بریتانیا از پاسخگویی مستقیم به این پرسش که «چه زمان حمله نظامی علیه ایران ضرورت خواهد یافت؟» طفره رفت و ابراز عقیده نمود: «من معتقدم ترکیب اراده جامعه جهانی و توانایی ما برای وضع تحریم‌های بیشتر از طریق نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا قاطع ترین پیام ممکن را برای حکومت ایران ارسال می‌کند».

این در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه از احتمال مشارکت فنی پاریس در برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته‌است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ که نیکولای سارکوزی که برای یک دیدار رسمی از مراکش در آن کشور به سر می‌برد روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «این قابل تصور نیست که کنترل انرژی در جهان آینده تنها در اختیار توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان باشد. پیام من به حکومت ایران این‌است که همکاری امکان‌پذیر است و ما محکوم به رویارویی با یکدیگر نیستیم».
وی در ادامه خاطر نشان ساخت که در صورت جلب اعتماد جامعه جهانی از سوی ایران، احتمال دستیابی این کشور به «تکنولوژی فرانسوی» برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش وجود دارد.

این سخن پرزیدنت سارکوزی ظاهرا اشاره‌ای بوده است به پیام روز دوشنبه منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به همتای فرانسوی‌اش که در آن با لحنی نسبتا تند از اقدامات پاریس برای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران انتقاد کرده‌بود.

مواضع رهبران بریتانیا و فرانسه به عنوان متحدین اصلی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان در حالی اعلام می‌شود که انتظار می‌رود مذاکرات روز سه‌شنبه آقایان لاریجانی و جلیلی دبیران سابق و فعلی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با خاویر سولانا کمیسر سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا دربرگیرنده نتایج تازه‌ای برای پرونده‌ هسته‌ای کشورمان ‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین