کد خبر: ۶۶۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵

بازی مرد دیوانه !

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا و معاونش دیک چنی بار دیگر به ذکر این عبارت تهدید‌آمیز پرداختند که «آمریکا اجازه دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهد». جدا از اینکه تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات ادعای مقامات کاخ سفید برای غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران پیدا نشده این اظهار نظر بار دیگر موج مخالف شدید سیاستمداران و صاحبنظران ضدجنگ آمریکا را متوجه شعارهای ضدایرانی کاخ سفید کرد. آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای است از مقاله‌ای که در شماره روز دوشنبه لوس‌آنجلس‌تایمز در همین زمینه به چاپ رسیده‌است.

جنگ لفظی علیه ایران در این هفته و هنگامی كه رئیس جمهور بوش اعلام كرد «پرهیز از جنگ جهانی سوم» مستلزم جلوگیری از آن كشور در توسعه سلاح اتمی است؛ داغ شد. 

به رغم دلایل متعددی که کاخ سفید برای ناخشنودی از رفتار تهران ذکر می‌کند ، تشدید تهدیدهای آمریكا علیه ایران غیر عاقلانه، به شدت نابهنگام و خطرناك است زیرا احتمال گسترش بی‌ثباتی و آشوب غیرقابل جلوگیری را شدیدا افزایش می‌دهد. در شرایطی كه ایالات متحده به تنهایی و بطور همزمان دو جنگ را در عراق و افغانستان به راه انداخته است اوضاع و هر دو جنگ با بدی پیش می روند. كنگره و رهبران افكار عمومی آمریكا باید ترمزها را به شدت فشار دهند، البته اگر قادر به انجام آن باشند.

فرمانده كل نیروهای مسلح نباید در شرایط عادی و در صورت لزوم به طور علنی گزینه استفاده از گزینه قهری را كنار گذارد. رئیس جمهور، به طور عادی باید بتواند حریف را از میدان خارج كند یا برای كسب امتیاز از متخاصم خارجی بتواند تهدید كند. ولی در حال حاضر، زمان عادی نیست و نشان داده شده است قضاوت دولت بوش در باره آن كه چه چیزی برای محافظت از امنیت ملی ایالات متحده "لازم" می‌باشد به طور خارق العاده‌ای ضعیف است.

تهدیدهای نظامی آخرین ملجأ است و باید فقط در زمانی صورت گیرد كه كشورها آماده باشند به آنها عمل كنند. ولی ایالات متحده از نظر نظامی غیر آماده و از نظر سیاسی غیر علاقمند به گشودن سومین جبهه علیه ایران می باشد و نباید باشد، زیرا ایران تهدیدی آنی محسوب نمی شود. دریاسالار مایك مك كانل مدیر اطلاعات ملی شخص بوش و سرتیپ مایكل میپلز مدیر سازمان اطلاعاتی زوارت دفاع در ماه فوریه به كنگره گفتند زودترین زمانی كه ایران در آن قادر به توسعه سلاح اتمی و یا موشك قاره پیما برای حمل آن سلاح اتمی باشد در سال 2015 خواهد بود.

بنابراین چرا در حال حاضر و در لحظه ضعف نظامی، ایالات متحده رجز خوانی كرد؟ رئیس جمهور ریچارد نیكسون در سال 1969 و هنگامی كه جنگ ویتنام به طور بدی پیش می رفت طرحی را تدوین كرد تا برای وادار ساختن شوروی ها و ویتنام شمالی ها به مصالحه آنها را به این باور رساند كه وی به اندازه ای دیوانه هست تا از سلاح اتمی استفاده كند. نیكسون آن را "نظریه مرد دیوانه" خواند. این گمانه زنی وجود دارد كه دولت بوش ممكن است سعی داشته باشد با طرح به اصطلاح تمایل دیك چنی معاون رئیس جمهور به امید ترساندن تهران و تسلیم شدن، به نوع خود از راهبرد «مرد دیوانه» استفاده كند. 

مشكل این اقدام مرد دیوانه آن است كه تصور می‌كند ایرانیان واكنشی ملایم خواهند داشت. 

ایران هفته گذشته علاقمندی خود را به تشكیل یک ائتلاف ضدآمریکایی با ولادیمیر پوتین نشان داد . ظاهرا رئیس جمهور روسیه نیز به همان اندازه قصد دارد با نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه مقابله كند.

تهدیدهای دولت بوش در دوران بعد از جنگ عراق، سایر كشورها را در ملحق شدن ایالات متحده برای اعمال تحریم های اقتصادی شدیدی تر علیه ایران مردد ساخت. كسانی كه با تجاوز به عراق مخالفت كردند هراس دارند كه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران می‌تواند در آینده و به طور یكجانبه از سوی ایالات متحده به عنوان توجیهی برای اقدام قهری مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت، بوش را باید از تهدید كردن ایران به طور مستقیم و یا از طریق درز دادن اشتیاق چنی برای ایجاد آشوب دلسرد كرد، زیرا آمریكا نمی‌تواند مطمئن باشد كه او فقط بلوف می‌زند. بوش در شرایطی که نه حمایت مردم و کنگره و نه نیروی کافی برای آغاز یک جنگ دیگر را دارد فقط باید به دیپلماسی بچسبد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین