کد خبر: ۶۶۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷

گره کور مرگ دلفین ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- با اینکه بیش از 152 دلفین در یک ماه و نیم اخیر در شهرستان جاسک تلف شده‌اند علت مرگ آنها هنوز مشخص نیست. این در حالی است که اخبار ضد و نقیض نیز در این بین کم نیست و بهتر است بگوییم  مرگ دلفین ها به گره کوری تبدیل شده است.

به گزارش سایت آفتاب مسئولان محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش در جمع خبرنگاران حاضر شدند و در جریان کالبد شکافی یکی از دلفین های تلف شده تنها گونه دلفین ها‌‌‌ی تلف شده را اعلام کردند،درحالی که خبرنگاران و افکارعمومی پس از این مدت دنبال علت وقوع این حادثه بودند.
این اتفاقات در شرایطی به دنبال هم قرار گرفته که دلفین یکی از گونه های در معرض خطر است و گفته می شود که تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

تاکنون آلودگی نفتی به عنوان علت مرگ دلفین ها منتفی شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست امروز در حاشیه دولت به خبرنگاران گفت: با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه مرگ دلفين‌هاي سري دوم بر اثر آلودگي نفتي نبوده است. چون هيچ‌گونه آغشتگي به نفت در بدن آنها مشاهده و يافت نشد.
البته واعظ جوادی گفت که برخي ديگر از احتمالات مثل تأثير مواد شيميايي و يا بيماري نيز در حال بررسي است كه به همين منظور از سازمان كشتيراني و شيلات درخواست ليست تردد نفتكش ها و ديگر شناورها را كرده‌ايم تا در بررسي‌ها به ما كمك كند.
به گفته جوادي، يكي از احتمالات مهم در سري دوم مرگ دلفين‌ها، تاثيرات راداري و اختلال گيرندگي در دلفين‌هاست كه مكاتبات با كنوانسيونهاي بين‌المللي حاضر در منطقه نيز انجام شده است.

پس از یکماه و نیم بعد از وقوع این اتفاق رئيس‌ سازمان حفاظت محيط زيست وعده داد که تا دو هفته ديگر نتايج بررسي در مورد دلفين ها اعلام خواهد شد.


اما يك مقام آگاه به خبرگزاری فارس گفت: دلفين‌هايي كه براي آزمايش به آزمايشگاه دانشكده دامپزشكي تهران فرستاده شده است به علت فاسد بودن قابل آزمايش نيست.

وی افزود: بر اساس اعلام آزمايشگاه دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران، نمونه دلفين ارسال شده به تهران گنديده و فاسد بوده است و امكان آزمايش بر روي آن وجود ندارد و غير قابل آناليز است.
وي در ادامه گفت: با فاسد بودن نمونه دلفين‌هاي كشته شده اگر علت مرگ آن‌ها آلودگي‌هاي شيميايي باشد تشخيص آن امكانپذير نخواهد بود و تنها بايد علت مرگ را بر اساس مشاهدات بومي‌ها و كارشناسان دنبال كرد.

رییس سازمان حفاظت محيط زيست فاسد بودن بدن دلفين منتقل شده به تهران را رد کرده است.

دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران که دارای یکی از آزمایشگاههای مجهز بررسی این گونه موارد است تا کنون هیچ نمونه ای از دلفین ها دریافت نکرده است.

مديرکل محيط زيست هرمزگان که نوک پیکان رسانه‌ها برای دریافت اطلاعات به سمت او نشانه می‌رود صبح فردا در نشستي خبري آخرين بررسي‌هاي انجام شده در مورد مرگ دلفين‌ها در آبهاي خليج فارس و درياي عمان را تشريح خواهد کرد.

مهرداد کتال محسني درمورد اعلام دلايل مرگ دلفين‌ها به خبرنگار ما گفت: نتایج آزمایشات هنوز مشخص نیست.
مقارن با ساعت 9 صبح روز دوم آبان ماه در دهانه خوركنگان واقع در 60 كيلومتري شرق شهر جاسك 73 قطعه دلفين به صورت گله كه تعدادي از آنها زنده و تعدادي نيمه‌جان بودند به ساحل دريا آمده و توسط اهالي روستاي كوه مبارك جاسك مشاهده شدند.
پیش از آن نیز اواسط مهرماه 79 دلفین در این ساحل تلف شدند. هنوز محیط زیست علت مرگ این دلفین ها را اعلام نکرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین