کد خبر: ۶۶۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۲

فرصت بزرگ ایران در تحولات بهای نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- یک اقتصاددان درباره تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت می‌گوید: باید به این نکته توجه داشت که قیمت اسمی نفت در بازارهای جهانی بالا رفته اما قیمت واقعی نفت افزایش جدی نداشته است. 

دکتر فرهاد خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب درباره این مطلب توضیح داد: پیش از سال 1973 یعنی زمان جنگ اعراب و اسرائیل که شوک اول بر بازار نفت وارد شد، بهای جهانی نفت در حدود 3 دلار بود و  اکنون این قیمت بیش از 93 دلار یعنی در حدود 30 برابر سال 73 است. 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: قیمت دلار در سال 1973 در حدود 7 دلار تومان بود و اکنون این قیمت در حدود 900 تومان است این موضوع بیانگر آن است که قیمت دلار در حدود 134 برابر رشد داشته است. 

خرمی ادامه داد: با مقایسه رشد قیمت نفت و رشد قیمت دلار به این نکته می‌رسیم که اگر قیمت نفت در این سال‌ها رشد واقعی داشته باشد باید در حدود 400 دلار در هر بشکه در بازارها مبادله ‌شود. بنابراین بهای واقعی نفت در حال حاضر در حدود سه چهارم از سال 1973 عقب‌تر است. 

این استاد اقتصاد در عین حال تصریح کرد: ‌اما اگر تحولات بازار نفت را نسبت به سال‌های اخیر مورد بررسی قرار دهیم؛ افزایش شدید قیمت انکارناپذیر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه سیرصعودی قمیت نفت تأثیر مستقیم بر درآمدهای ارزی ایران دارد گفت: اگر از درآمدهای نفت به درستی استفاده شود، تحولات اخیر فرصت مناسبی را برای ایران ایجاد می‌کند در غیر این صورت اقتصاد کشور با چالش روبرو خواهد شد. 

خرمی با تأکید بر این که برای سرمایه‌گذاری درآمدهای نفتی باید مطالعات دقیقی صورت گیرد افزود: یکی از دلایل وجود تورم، بیکاری و رشد نامطلوب اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های نادرست و استفاده‌های نابجا دولت از درآمدهای نفتی است

وی گفت: بی‌برنامه بودن دولت در استفاده از در‌آمدهای نفتی علاوه بر به هدر دادن سرمایه‌های ملی، اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین