کد خبر: ۶۷۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس وعده داد:

پیگیری آزادی دانشجویان بازداشتی در کمیسیون امنیت ‌ملی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- رییس كمیته روابط خارجی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدارهای هیات پارلمانی اروپا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: هر دو هیات پارلمانی بر اهمیت گفتگوهای سازنده درباره مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاكید داشتند.

دكتر محمود محمدی، عصر یكشنبه، طی یك كنفرانس مطبوعاتی به همراه خانم «آنجلیكا بر»، رییس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپا، اظهار كرد: در دومین نشست پارلمانی بین پارلمان اروپایی و مجلس شورای اسلامی ایران درباره‌ موضوعات گوناگون از جمله اوضاع خاورمیانه، عراق، افغانستان و روابط سیاسی، اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران و درباره مسایلی چون حقوق بشر، مبارزه با تروریسم، قاچاق موادمخدر و منع تكثیر سلاح‌های هسته‌ای بحث و گفتگو شد.

عضو ارشد دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در این كنفرانس خاطرنشان كرد: ابتكار عمل خانم بر و همكارانش در این نشست فرصتی را به ما می‌دهد كه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك ایران و اروپا در جهت تقویت صلح، مذاكره و دوستی میان ملت‌ها گفتگو وهمكاری‌ها را ادامه دهیم.

وی با تاكید بر این‌كه گفتگوها با هیات پارلمانی اروپا ادامه خواهد داشت، افزود: ما با علاقه گفتگوها را ادامه خواهیم داد و جهت رفع سوء ‌تفاهمات كوشا خواهیم بود تا در تقویت اعتماد متقابل و همكاری میان ایران و پارلمان اروپا تبادل نظر بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم آباده در مجلس همچنین از نظرات سازنده و دیدگاه‌های هیات اروپایی در روند گفت‌وگوها تقدیر كرد و گفت: مطمئنا ما از نظرات سازنده و خوب خانم بر و همكارانش در مسیر فعالیت‌هایمان استفاده خواهیم كرد.

در ادامه این نشست آنجلیكا بر، رییس هیات روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا نیز با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران و مذاكرات با مقامات ایرانی اظهار كرد: این نشست دومین سفری است كه به ایران آمده‌ایم و هیات‌ حاضر متشكل از 11 عضو از كشورهای مختلف اتحادیه اروپا هستند كه در این نشست از استقبال گرم و بحث‌های دوستانه با وجود تفاوت‌ها تشكر می‌كنیم.

وی افزود: باید كانال‌های دوستانه برای گفتگوهای آینده بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران تقویت شود.

رییس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپا با بیان اینكه ملاقات‌های خوبی با پارلمان‌ ایران و وزیر امور خارجه انجام دادیم،‌ افزود: در این نشست، گفتگوهایی درباره مسایل افغانستان و تولید موادمخدر در این كشور و قاچاق آن از راه ایران به كشورهای اروپا بحث شد زیرا این مساله نه تنها مشكل ایران نیست بلكه عرضه،‌ تولید و قاچاق آن برای اروپا نیز محسوب می‌شود كه به دنبال یافتن راه‌حلی برای جلوگیری از تولید قاچاق مواد مخدر هستیم.

خانم «بر» همچنین با بیان این‌كه هدف ما پایین آوردن تب داغ موضوع هسته‌ای ایران است، تصریح كرد: هدف ما این است كه چگونه می‌توان تب داغ این داستان را با مذاكره و با برگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به وین پایین آورد.

وی یادآور شد: موضع قوی ما در پارلمان اتحادیه اروپا مبتنی بر گفتگو و مذاكره بوده و به عنوان عضوی از پارلمان اروپا به دنبال حمایت استفاده صلح‌آمیز تمام كشورهای دنیا از انرژی هسته‌ای هستیم.

رییس هیات روابط ایران با پارلمان اروپا با اشاره به این‌كه در بحث هسته‌ای ما و اتحادیه اروپا قائل به مقررات ان‌پی‌تی هستیم و ایران نیز طبق آن متعهد به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شده است، ابراز كرد: كشورهایی در جهان هستند كه می‌خواهند از انرژی هسته‌ای برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده كنند اما نگرانی ما از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در دنیاست.

وی خاطر نشان كرد: گفتگو‌های بیشتر بر اساس موازین بین‌المللی در این‌ باره به این خاطر است كه غنی‌سازی‌ها و فعالیت‌ها تبدیل به ترس و نگرانی درباره‌ سلاح‌هایی كه دنیا و سلامت آن را تهدید می‌كند، نشوند.

«بر» موضوع دیگر نشست خود با پارلمان ایران را بحث حقوق بشر عنوان كرد و گفت: نكته‌ بسیار مهمی كه در این باره وجود داشت و به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا پیامی را دریافت كردم كه 28 تن از دانشجویان در ایران در ابتدای ماه دسامبر ماه جاری دستگیر شدند كه تا به حال خانواده‌هایشان خبری از آن‌ها ندارند لذا درخواست سریع آزادی این افراد را از طریق كمیسیون امنیت ملی اعلام كردیم.

وی در ادامه تصریح كرد: نكته‌ای دیگر این بود كه درخواست آزادی اعضایی از اتحادیه‌هایی كه در سال‌های گذشته بازداشت شده‌اند و در بین این‌ها به طور مشخص اسالو، مددی و صالحی بودند را در این نشست مورد تاكید قرار دادیم.

وی همچنین با اشاره به این كه در این دیدار درخواست خود را بر لغو حكم مجازات اعدام «عدنان حسن‌پور» ارائه كردیم گفت: در سفر قبلی خود به ایران همچنین درخواست تشكیل دادگاهی برای نوجوانان و جوانان داده بودیم كه از تشكیل هر چه سریع آن خوشحال خواهیم شد.

رییس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپا همچنین با اشاره به قانون حمایت از خانواده در ایران ابراز عقیده كرد: احساس می‌كنیم این قانون در مواردی با حقوق بانوان مغایرت دارد كه به عنوان یك زن خواستار لغو یا تغییر آن برای حمایت از حقوق بانوان شدیم.

او در ادامه یادآور شد: در این سفر فرصت داشتیم با چهار عضو برگشته مجاهدین خلق گفت‌وگو كنیم كه به ایران بازگشته و زندگی می‌كنند. این موضوع برای ما مهم است كه نمی‌توانیم از اعضای سازمان‌های تروریستی تحت هر عنوانی در پارلمان اروپا یا هر نهاد دموكراتیك دیگر دعوت كنیم كه این موضع هیات پارلمانی اروپاست.

وی متذكر شد: قوی‌ترین سلاح بین پارلمان اروپا و ایران گفت‌وگو و ارتباط است.

محمود محمدی نیز به دنبال سخنان خانم بر، ضمن تشكر از همدردی وی با دانشجویان دستگیر شده، افزود: مطمئنا در كمیسیون امنیت ملی این موضوع را پیگیری می‌كنیم. اما به هر حال اگر بدون مجوز قانونی اقدامی انجام شود احتمال دارد دانشجویی دستگیر شود و بعد از چند مدتی آزاد شود اما مطمئنا این قضیه را در كمیسیون امنیت ملی پیگیری خواهیم كرد كه اگر چنانچه دانشجویانی، دستگیر شده‌اند هر چه زودتر آزاد شوند.

در ادامه این نشست رییس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریكا و موضع‌گیری پارلمان اروپا در این زمینه گفت: با توجه به سفر به ایران، موضع رسمی در این باره وجود ندارد. اما موضع شخصی خودم این است كه قسمتی از گزارش تاكید می‌كند كه از سال 2003 به بعد هیچ سوء استفاده‌ا‌ی به منظور مقاصد نظامی اتفاق نیفتاده كه این نكته‌ای بسیار مهم است.

وی متذكر شد: نكته‌ دیگر در این گزارش این است كه بوش باید اتخاذ تدابیر نظامی علیه ایران را متوقف كند اما در این راستا نیاز به شفافیت وجود دارد كه اگر فعالیت‌های ایران به منظور صلح جویانه بوده نیاز به مصالحه با جامعه بین‌المللی و آژانس است زیرا پایان این مشكل سخت نیست بلكه می‌توان راه حل ساده‌تری را برای اتمام آن پیدا كرد.

وی علت تحریم‌های شورای امنیت را ترس از مقاصد نظامی و انحراف به قصد فعالیت‌های نظامی دانست و گفت: علت اصلی این تحریم‌ها به خاطر این بود كه ترس از مقاصد نظامی در فعالیت‌های ایران وجود داشت كه بعد از این گزارش راه برای پایان این قضیه وجود دارد.

او در پاسخ به خبرنگاری دیگر درباره رفتار دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حضور گروه‌های تروریستی، اظهار كرد: افرادی از سازمان مجاهدین خلق در اروپا و به ویژه در پارلمان آلمان فعالیت دارند اما ما پاسخگوی مجلس و اتفاقات بین مجلس و پارلمان اروپا هستیم و همه آزادند كه ملاقات‌های خود را داشته باشند و این هزینه‌ای است كه دموكراسی باید پراخت كند.

"بر" درباره سازمان مجاهدین خاطر نشان كرد: این سازمان در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد اما با توجه با قانونی كه وجود دارد می‌تواند با تغییر عنوان خود، فعالیت‌هایش را ادامه دهد.

رییس كمیته روابط خارجی كمیسیون امنیت ملی نیز درباره‌ تاكید خانم «بر» بر ضرورت بازگشت پرونده ایران به وین، اشاره و تاكید كرد: فعالیت‌های ایران از ابتدا صلح‌آمیز بود بلكه این آمریكاست كه باید پاسخگوی افكار عمومی جهان علیه ایران باشد.

عضو ارشد دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه درباره سخنان «بر» در ارتباط با دانشجویان نیز متذكر شد: ارتباط خانواده‌های دانشجویان با پارلمان اروپا، نشان آزادی بیان و آزادی مدنی در كشور است كه این موضوع برای هیات پارلمانی اروپا نیز قابل درك است.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی در پایان یادآور شد: درخواست ما از هیات پارلمانی اروپا این است كه به دنبال رفع موانع در روابط میان پارلمان‌های اروپا با ایران باشد تا اشكالات احتمالی با احترام متقابل و دوستی رفع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین