کد خبر: ۶۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۶

اشتباهات امریکا ، منافع ایران

آفتاب‌‌نیوز : قضیه در عین اینکه خشم امریکا را برانگیخت سبب افزایش همکاری غیر مستقیم دو کشور نیز شد بدون آن که تغییری در داخل ایران ایجاد کند.
اما اکنون با انتخاب احمدی نژاد که یک انقلابی واقعی است، ریاست جمهوری، نظامی بودن خود را از لحاظ شکل و روحیه به دست خواهد آورد. 

به رغم ضدیت بارز امریکا و ایران، ایران بالاترین نفع را از جنگ امریکا در کویت، افغانستان و در نهایت عراق به دست آورد. این جنگ ها ایران را از دست دو دشمن بزرگ خود یعنی طالبان و صدام خلاص کرد بدون اینکه کوچکترین خشونتی متوجه آن شود. 

اشغال عراق توسط امریکا این نگرانی را ایجاد کرد که عراق ممکن است به قدرت پیشین خود دست یابد و آنرا در برابر ایران استفاده کند ولی تغییر مثبتی که در عراق صورت گرفت احتمال این موضوع را افزایش داد که ممکن است این فشار برای ایجاد دموکراسی از داخل ایران اعمال شود. 

هم چنین ترس از این قضیه افزایش یافت که ایران هدف بعدی امریکا باشد به این دلیل ایران روابط خود را با شیعه ها و سنی های عراق افزایش داد تا دامنه تاثیر خود را در این کشور گسترش دهد. 

از سوی دیگر امریکا که کاملا در عراق گرفتار شده بود دیگر قدرت شروع عملیات نظامی در ایران را نداشت. البته امریکا به دلیل حفظ ثبات مناطق شیعه نشین عراق به ویژه در جنوب این کشور به حضور ایران در قضایا نیاز داشت. 

درحال حاضر ایران « انقلابی» و نه ایران « اصلاح طلب» است که نفوذ خود را در عراق بیشتر می کند و این کار را از جنوب این کشور و به ویژه بصره آغاز کرده است.
در نهایت عراق دست کم متحد ایران خواهد شد هر چند تابع و دنباله رو آن نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین