کد خبر: ۶۹۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
محمد جواد لاریجانی:

تشخیص صلاحیت‌ها باید توسط احزاب صورت بگیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه معتقد است که اگر احزاب دارای انضباط ساختاری باشند دیگر نیازی به تشخیص صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نیست.

"محمد جواد لاریجانی" در گفت و گویی با ایرنا، گفت: احزاب سیاسی به‌دلیل فقدان انضباط در ساختار، به محفل سیاسی تبدیل شده‌اند و این باعث شده است تا بخش زیادی از تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان بیافتد.

وی خاطرنشان كرد: در كشورهای دیگر كه تجربه دموكراسی پارلمانی را دارند، بیش از ‪ ۹۰‬درصد بررسی صلاحیت‌ها در چارچوب احزاب انجام می‌شود و واحدهای قانونی موارد خیلی مهم را رسیدگی می‌كنند.

وی افزود: امیدوارم این مساله با شكل گرفتن احزاب و جدی شدن فعالیت آنها و راسخ شدن پایه‌های تشكلهای حزبی، در ایران نیز عملی شود.

لاریجانی درباره شفافیت قانون انتخابات گفت: انتخابات در ایران تا به حال بر اساس قانون اساسی بوده است، البته بحث احراز صلاحیتها و شورای نگهبان همیشه مطرح بوده، اما تجربه نشان داده است كه رد صلاحیت فردی از این یا آن جناح، تاثیری در گزینش مردم ندارد.

وی یادآورشد: مقام معظم رهبری هم باحساسیت بالا و براساس قانون اساسی، عملكرد قوای مختلف را به خصوص در این زمینه زیر نظر دارند و من فكر می‌كنم این انتخابات به نحو مطلوبی انجام شود.

وی خاطر نشان كرد: در كشور ما براساس قانون اساسی ، مجلس تنها مرجع قانون‌گذاری است و می‌تواند بر همه امور كشور نظارت داشته و تحقیق و تفحص كند. به عبارتی یك مجلس كارآمد و قوی نقش بسیار بالایی در بهبود و پیشرفت امور كشور دارد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در خصوص راههای حضور حداكثری مردم در انتخابات، گفت: در درجه اول همه احزاب و گروهها باید منافع ملی را بر منافع گروهی خودشان ترجیح بدهند، یعنی حتی اگر از نحوه تعیین صلاحیت‌ها هم ناراحت هستند، باید با تمام توان مردم را به شركت در انتخابات تشویق كنند.

لاریجانی تاكید كرد: گروهها نباید مواضعی بگیرند كه باعث دلسردی ملت و یا سوء‌تفاهم شود. علاوه بر این كسانی كه تایید صلاحیت شده‌اند باید انتخابات را خیلی جدی بگیرند و سعی كنند برنامه‌های خود را برای مردم روشن كنند تا مردم بهترین انتخاب را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین