کد خبر: ۷۰۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۹

شبکه ملی اینترنت،از وعده های مسئولان،تا واقعیت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مناقصه شبکه ملی اینترنت صددرصد در بهمن ماه بین پیمانکاران انجام خواهد شد. مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت ضمن اشاره به این موضوع گفت : این طرح هم اکنون مراحل پایانی تعیین مشخصات فنی را می‌گذراند تا پس از واگذاری به پیمانکاران در سال آینده اجرایی شود. 

عبدالمجید ریاضی معاون IT ، دی ماه سال 84 در جریان اعلام تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پیاده سازی طرحی موسوم به شبکه ملی اینترنت گفته بود : زمان لازم برای پایان اجرای این شبکه حدود سه سال در نظر گرفته شده است . وی هفته گذشته در باره آخرین وضع شبکه ملی اینترنت و زمان عملیاتی شدن آن گفت : شرکت ارتباطات زیر ساخت باید شالوده اصلی Backbone شامل core ، supercore ‌‌و نیز IDC (مراکز داده های اینترنتی‌) آن را اجرا کند و مسوولیت شبکه‌های استانی هم به عهده شرکت های مخابرات استانی است . 

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات نیز مرداد ماه سال 85 با اشاره به این که چهار چوب کلی طرح شبکه ملی اینترنت تعیین شده و طراحی مفهومی آن نیز مراحل پایانی را طی می کند ، گفته بود که این شبکه در مهر ماه همین سال به مرحله اجرایی وظرف دو یا سه سال آینده به سطح مطلوب خواهد رسید . 

محمد تقی ظهوری‌فر مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت اظهار داشت : اجرای IDC نیز به ما سپرده شده ولی به شبکه ملی اینترنت مربوط نیست بلکه متعلق به طرح دولت الکترونیک است . ما باید اطلاعات مربوط به سازمان ها را جمع‌آوری کنیم تا حجم IDC مشخص گردد .لازم به ذکر است که ما این اطلاعات را از سازمان های مختلف خواسته‌ایم و هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم .

 وی تصریح کرد : در صورت عدم دریافت این اطلاعات ناچار خواهیم بود خود‌، یک برآورد معمولی از حجم IDC که قرار است ایجاد شود داشته باشیم و کار را شروع کنیم . اما اجرای مناقصه این مرکز نسبت به مناقصه Backbone بسیار عقب‌تر است . 

ظهوری‌فر همچنین درباره علل کاسته‌شدن تدریجی از سرعت اینترنت معمولی و ADSL کشور گفت : قسمت عمده این امر به شرکت های خصوصی که اینترنت را بین کاربران توزیع می کنند مربوط می شود‌. مثلا پهنای باند 64 را که حداکثر برای حدود 120 نفر قابل استفاده است تا سرعتی مناسب داشته باشد ، بین 500 نفر یا بیشتر تقسیم می‌کنند . البته مقداری از این مشکل هم به قطع فیبر نوری بین الملل برمی‌گردد. اخیرا یک STM 1 قطعی روی کابل فیبر نوری کویت داشتیم که در مقابل STM 1 30 که از مجاری دیگر تامین می شود ، قابل توجه نیست . 

اینکه این بار این مناقصه انجام می شود یا خیر هنوز برای پیمانکاران و مردم در هاله ای از ابهام است که باز به تاخیر خواهد افتاد یا انجام خواهد شد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین