کد خبر: ۷۲۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

الجزیره: تلاش اسرائیل برای اعمال نفوذ بر آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران

شبکه الجزیره در گزارشی اهداف سفر ویلیام برنز به سرزمین‌های اشغالی را هماهنگی مواضع آمریکا با رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات هسته‌ای وین عنوان کرد.
الجزیره: تلاش اسرائیل برای اعمال نفوذ بر آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای هماهنگی مواضع آمریکا با رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات هسته‌ای وین و مسئله فلسطین به تل آویو سفر کرده است.

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز سه شنبه در سفری سه روزه به سرزمین های اشغالی رفته است.

به گزارش این شبکه "برنز" در این سفر راجع به هماهنگی مواضع بین تل آویو و واشنگتن درباره مذاکرات هسته‌ای در وین به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

ولید العمری، خبرنگار الجزیره در قدس اشغالی گفت: برنز در این سفر قصد دارد تا مقامات اسرائیل (رژیم اشغالگر) را از خواسته‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص پرونده‌های حساس و به طور معین پرونده ایران و پرونده فلسطین مطلع سازد.

او افزود: اسرائیلی‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند توافق هسته‌ای که آمریکا قصد انجام آن را دارد قدرت موشکی و نفوذ ایران در منطقه را نیز شامل شود.

العمری افزود: دیدار‌های برنز به طور خاص بر موضوع هماهنگی متمرکز می‌شود، چرا که کابینه جدید اسرائیل به آمریکایی‌ها تعهد داده است تا برخلاف کابینه‌های سابق به نخست وزیری نتانیاهو به اقدام غافلگیرانه علیه ایران اقدام نکند بلکه این بار کابینه اسرائیل به طور کامل اقدام به هماهنگی با آمریکا می‌کند.

العمری همچنین بیان کرد که برنز در سفر سه روزه خود با بنت، نخست وزیر اسرائیل و دیوید بارنیا، رئیس موساد و مقامات ارشد و وزیر جنگ دیدار خواهد کرد.

او در ادامه گفت: اسرائیلی‌ها از برنز می‌خواهند در این سفر آن‌ها را از مضمون موضع دولت آمریکا در خصوص مذاکرات برجام و احتمال بازگشت آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته ای مطلع سازد.

خبرنگار الجزیره تصریح کرد: اسرائیلی‌ها همچنین می‌خواهند بدانند که موضع بایدن در خصوص تحرکات کنونی در منطقه از لحاظ تنش امنیتی بین اسرائیل و ایران در دریا چیست.

العمری در ادامه افزود: این سفر برنز همچنین در راستای آماده سازی شرایط برای سفر بنت به آمریکا انجام گرفته است چرا که مشاورانش نیز در آمریکا در حال انجام هماهنگی با طرف آمریکایی بودند و دیروز به تل آویو بازگشتند.

او گفت: پرونده دیگری که برنز مورد بررسی قرار خواهد داد مربوط به اوضاع فلسطین خواهد بود.

العمری اعلام کرد: قرار است برنز به رام الله بیاید و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و رئیس سازمان اطلاعات فلسطین و مقامات فلسطینی دیگر دیدار کند.

خبرنگار الجزیره تاکید کرد: آمریکا در تلاش است این دو پرونده را مورد بررسی قرار دهد و پر واضح است که پرونده ایران در صدر توجه طرف آمریکایی و طرف اسرائیلی قرار دارد.

پس از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند در حالی که ایران از ابتدا خواستار لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آمریکا در این خصوص بوده، اما واشنگتن اقدام مثبتی انجام نداده است.

پیش از این نفتکش رژیم صهیونیستی با نام «مرسر استریت» در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت. پس از آن اتهامات بی‌اساسی بدون ارائه شواهد مستدل درباره کشورمان مطرح شد و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای فضاسازی علیه ایران و همراه کردن غرب در این اتهام زنی با خود برای تاثیرگذاری بر مذاکرات وین به کار گرفت.

پیش از این، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به تهدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود: این رژیم در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند.

خطیب زاده افزود: این رفتار شرارت‌بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد. ما به روشنی اعلام می‌کنیم که هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین