کد خبر: ۷۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۱

دوستی بی خطر ایران و عراق

آفتاب‌‌نیوز : جعفری شخصی است که حدود یک دهه در زمان حکومت صدام، به عنوان تبعیدی در ایران به سر می برد و نخستین رئیس دولتی است که از کشور شیعه ایران دیدن می کند. در حال حاضر ایران که در محور شرارت بوش قرار دارد، نزدیک ترین متحد عراق پس از امریکا شده است و روابط دو کشور پس از چند دهه پرتنش تغییری اساسی به خود دیده اند. این تغییر حتی نسبت به دوران دولت موقت عراق هم صورت گرفته زیرا در آن زمان ایاد علاوی اغلب ایران را به دخالت در عراق متهم می کرد.
دو کشور ایران و عراق مشترکات زیادی دارند، هر دو از تولید کنندگان اصلی نفت هستند و برای نخستین بار در تاریخ مدرن هر دو کشور دارای دولت هایی شیعه هستند با این تفاوت که ایران از سال 1979 دارای چنین حکومتی بوده است.
در عراق که حدود 60 درصد جمعیت آن شیعه هستند پیش از انتخابات ماه ژانویه و کسب رای اکثریت به نفع جعفری، حکومت در دست مسلمانان سنی مذهب و قدرت های خارجی بود. اتحاد جدید عراق دارای تاثیرات بلندمدتی در خاورمیانه است زیرا دولت جعفری نخستین دولت شیعه دنیای عرب است و پیش از این حکومت های عرب همواره توسط سنی ها اداره می شده است.
ایران معتقد است که روابط با عراق برای منطقه بسیار خوب است و به هیچ کس ضرر نمی رساند.
دولت امریکا هم با وجود قطع روابط دیپلماتیک با ایران به مدت26 سال و ادعا در مورد حمایت ایران از تروریسم، هیچ مخالفتی با این دوستی دو کشور همسایه ندارد و می خواهد که عراق سیاست خارجی مورد نظر خود را دنبال کند.
با این حال امریکا در مورد ایران مردد است و مقامات اطلاعاتی امریکا می گویند که دولت ایران پیش از مبارزات انتخاباتی شیعیان در عراق در ماه ژانویه، میلیونها دلار هزینه کرده اند تا جعفری به قدرت برسد. به اعتقاد این مقامات سرویس های اطلاعاتی ایران و نیروهای سپاه این کشور هم چنان در عراق و به ویژه در مناطق شیعه مذهب حضور دارند.
مقامات امریکایی و تحلیلگران منطقه بر این باورند که ایران و امریکا هدف مشترک ایجاد ثبات درعراق و حفظ تمامیت ارضی آن را دنبال می کنند. ایران هم مانند عراق دارای اقلیت های سنی و کرد و عرب است، از این رو از گسترش تنش ها در مرزها احساس نگرانی می کند.
ادامه ثبات و صلح در عراق از جمله اهداف بلند مدت ایران است ولی امریکا شدیدا با تشکیل حکومت مذهبی مشابه ایران در عراق مخالف است.
امریکا نگران است که شاید حمایت از حزب سیاسی خاصی در عراق تنها به دلیل گسترش روابط دوستانه دو کشور نباشد و قصد ایران ایجاد مشترکاتی در نحوه حکومت باشد. اما کارشناسان منطقه و بسیاری از مقامات امریکایی و عراقی معتقدند که وجود تفاوت های بارز میان دو کشور مانع از شکل گیری حکومت مذهبی ایران در عراق خواهد شد. ایران دارای اکثریت جمعیت شیعه و نژاد پارسی است در حالی که عراق مردمی عرب دارد و جمعیت شیعیان آن سالها سرکوب شده اند. در ضمن آیت الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه مقیم در عراق حضور فعال روحانیون در عرصه سیاست را رد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین