کد خبر: ۷۲۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲

چنی: اعراب جلوی نفوذ ایران را بگیرند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به طور ناگهانی به عراق سفر کرده در سخنانی مداخله‌جویانه از کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی خواسته‌است تا با اعزام هیات‌های دیپلماتیک و دایر کردن سفارتخانه در بغداد با آنچه که وی «افزایش نفوذ ایران در عراق» توصیف کرده مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیک چنی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در بغداد به خبرنگاران گفت «اگر اعراب نگران نفوذ ایران در عراق هستند، یکی از راه حل‌ها برای مقابله با این امر، تعهد به حضور دیپلماتیک در عراق است».

وی به طور مشخص از پادشاهی عربستان سعودی خواست که به عراق سفیر بفرستند.
آمریکا پیش از این بارها از این موضوع که برخی از کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و مصر، سفیر در عراق ندارند، ابراز نارضایتی کرده‌است.

دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا که در پنجمین سالگرد جنگ عراق به این کشور سفر کرده، با مقامات آن کشور از جمله جلال طالبانی رئیس جمهور و نوری مالکی نخست وزیر دیدار کرده‌است.
وی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه مدعی شد که وضعیت امنیت در عراق از آخرین بازدید او در اردیبهشت سال گذشته به طرز چشمگیری بهبود یافته‌است.

معاون رئیس جمهور آمریکا افزود : «هنگامی که به آمریکا بازگردم، رئیس جمهور را در جریان پیشرفت‌های چشمگیر به دست آمده در عراق خواهم گذاشت».

چنی همچنین روز سه‌شنبه در بغداد با ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کراکر، سفیر آمریکا در آن کشور دیدار و گفتگو کرد. این دو نفر قرار است فروردین‌ماه سال 87 گزارشی از وضعیت عراق و تاثیرات افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور را  به کنگره آمریکا ارائه کنند.

معاون رئیس جمهور آمریکا در بغداد همچنین با عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرده است. آقای حکیم گفته است مذاکرات آمریکا و عراق در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق و تصمیم گیری‌های مرتبط با آن نباید خطری متوجه دیگر کشورهای منطقه نماید.

سفر دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق در حالی انجام می‌شود که جان مک‌کین، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری نیز در بغداد حضور دارد.

گفتنی است مطابق نتایج یک نظرسنجی انجام شده به سفارش چند رسانه بزرگ بین‌المللی که نتایج آن روز دوشنبه انتشار یافت بیش از 50 درصد مردم عراق شرایط زندگی شان را «خوب» توصیف کرده و نسبت به سال قبل از احساس امنیت بسیار بیشتری برخوردارند. این نظرسنجی در عین‌حال نشان می‌دهد که اکثریت مردم عراق همچنان با ادامه حضور نیروهای خارجی در کشورشان مخالف هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین