کد خبر: ۷۴۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹

عصبانیت سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقادها: جوسازی نکنید!

حذف ارز ترجیحی از طرف عرضه (تولیدکنندگان) و هم از طریق تقاضا (مصرف‌کنندگان) منتج به منافع مالی کشور در میان‌مدت و بلندمدت است، لذا هرگونه جوسازی در رابطه با حذف یارانه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی که با ارز۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود کذب محض و غیرواقعی است.
عصبانیت سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقادها: جوسازی نکنید!
آفتاب‌‌نیوز :

گزارشی با عنوان "انتقاد تند یک روزنامه اصولگرا از رئیس سازمان برنامه: به جای ارز ترجیحی، میرکاظمی حذف شود" به نقل از روزنامه راه مردم در آفتاب‌نیوز منتشر شد که واکنش سازمان برنامه و بودجه را در پی داشته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این گزارش، در جوابیه‌ای با عنوان "حذف یارانه دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی کذب محض است/ تصمیمات دولت منافع برخی رانتخواران را به خطر انداخته است"، نوشته است: با وجود توزیع ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بین یقه‌سفیدان و وابستگان سیاسی در دولت گذشته چه کسانی منافعشان از اثربخشی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به خطر افتاده است که این‌گونه به حرف آمده‌اند؟ رسانه‌ها و مطبوعات در هشت سالی که مردم هر صبح جمعه منتظر شگفتی جدید و تصمیم خلق‌الساعه‌ای از دولت بودند چرا از شفافیت دم نزدند؟ آیا پرونده‌های متعدد فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی از خاطر مردم رفته است؟ سیاست‌های هشت سال گذشته فقیر را فقیرتر و ثروتمند را پول‌دارتر کرده موضوعی که خود را در رشد ضریب جینی نشان داده است؛ حالا چرا با تغییر ریل بودجه برخی برآشفته شده‌اند؟ حذف ارز ترجیحی در فرایند کالا‌های اساسی و پیش بینی تمهیدات لازم برای آثار جبرانی آن به صورت ریالی، بستر‌های لازم را برای واردات بهینه کالا فراهم خواهد کرد و تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید اینگونه اقلام سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در ادامه جوابیه خود نوشته است: نقش ارز ۴۲۰۰ تومان در اقتصاد کشور ما از دو منظر قابل تحلیل است؛ یکی اینکه در کوتاه‌مدت برای مصرف خانوار، دوم اینکه نقش مخرب آن در تولید کالا‌های مورد نیاز کشور. اینکه با تزریق ثروت ملی در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی بخش عمده‌ای از نیاز‌های اساسی کشور و البته از خارج و واردات شده است بر کسی پوشیده نمی‌باشد و این سیاست مخرب اقتصادی باعث شده حتی بخشی از تولیدات مصرفی مردم توسط تولیدکنندگان کشور از صرفه اقتصادی بیفتد و اصلا در داخل کشور کسی به فکر تولید آن نباشد که متاسفانه باعث وابستگی بیش از ۸۰ درصد روغن‌های خوراکی، خوراک دام و طیور و ... به واردات از خارج بشویم. در این فرایند واردات و تزریق ثروت کشور در قالب ارز ترجیحی بساط مفسدان، رانت‌خواران، دلالان و .. نیز روز به روز گسترده‌تر شده، ثروت ملی و منابع گران‌سنگی که می‌بایست خرج توسعه و پیشرفت شود، اتلاف شده است و حتی موجبات عدم توجیه اقتصادی و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران در این زمینه شده و در نهایت امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته است و اینکه پرداخت ارز ترجیحی چقدر در سفره مصرف کننده‌های نهایی یعنی مردم اثر داشته است و چقدر سود و منافع آن به جیب دلالان ریخته شده است نیاز به تأمل زیاد دارد.

دولت در راستای حذف رانت در اختصاص ارز ترجیحی و حمایت از ذینفعان نهایی که مردم می‌باشند؛ شیوه حمایتی دولت برای کالا‌های یارانه‌ای و دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی از شکل اختصاص ارز به شکل پرداخت ریال تغییر داده و در لایحه بودجه برای نهاد‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و نان و گندم، منابع لازم پیش‌بینی شده است و خللی بر تامین آن‌ها در سال ۱۴۰۱ وارد نخواهد شد. از طرف دیگر با حذف ارز ترجیحی در فرایند کالا‌های اساسی و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای آثار جبرانی آن به صورت ریالی، بستر‌های لازم برای واردات بهینه کالا فراهم خواهد شد و تولیدکنندگان داخل کشور هم می‌توانند برای تولید اینگونه اقلام سرمایه‌گذاری کنند که حداقل بخشی از نیاز کشور را تولید کنند. لذا حذف ارز ترجیحی از طرف عرضه (تولیدکنندگان) و هم از طریق تقاضا (مصرف‌کنندگان) منتج به منافع مالی کشور در میان‌مدت و بلندمدت است، لذا هرگونه جوسازی در رابطه با حذف یارانه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی که با ارز۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود کذب محض و غیرواقعی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین