کد خبر: ۷۴۵۲۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸

گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان/رتبه ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۱.۰۸ هزار میلیارد دلار اعلام کرده است که نسبت به کشور‌های منطقه در جایگاه نخست قرار دارد و عربستان و ترکیه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان/رتبه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

تولید ناخالص داخلی (GDP) مهم‌ترین متغیری است که در تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌های اقتصاد کلان از آن استفاده می‌شود. تعریف استاندارد تولید ناخالص داخلی عبارت است از: ارزش بازاری (ارزش پولی) تمامی کالا‌ها و خدمات نهایی تولید شده در داخل مرز‌های یک کشور طی دورهٔ زمانی خاص.

در واقع تولید ناخالص داخلی بهترین روش برای سنجش اقتصاد یک کشور است. تولید ناخالص داخلی شامل تمام چیز‌هایی است که توسط همه مردم و شرکت‌های واقع در یک کشور تولید می‌شود.

محاسبه تولید ناخالص داخلی یک کشور شامل تمام مصارف خصوصی و عمومی، هزینه‌های دولت، سرمایه‌گذاری‌ها، اضافات موجودی انبار‌های خصوصی، هزینه‌های ساخت و تراز تجاری خارجی است. صادرات هم به این ارزش افزوده شده و واردات نیز کم می‌شود.

صندوق بین المللی پول در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور‌ها در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است که بر اساس آن ایران بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی در منطقه و با تفاوت کمی پس از روسیه قرار دارد، ایران بالاتر از کشور‌ها ترکیه، عربستان، عراق، کویت، و دیگر کشور‌های عربی و کشور‌های حاشیه خزر ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان قرار گرفته است.

تولید ناخالص داخلی ایران حتی از برخی کشور‌های اروپایی نظیر لهستان، پرتقال و سوئیس هم بالاتر قرار گرفته است.

صندوق بین الملی پول در این گزارش میزان تولید ناخالص داخلی ایران را ۱.۰۸ هزار میلیارد دلار اعلام کرده است که نسبت به کشور‌های منطقه در جایگاه نخست قرار دارد.

بر اساس صندوق بین المللی تولید ناخالص داخلی برخی کشورها به این شرح است:

*نکته؛ صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده که رقم یک تریلیون و ۶۰ میلیارد دلاری که برای تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۱ برآورد کرده، بر اساس قیمت‌های جاری و نرخ رسمی دلار است؛ یعنی این رقم نشان دهنده تولید ناخالص داخلی اسمی ایران است، نه واقعی. در این شیوه، نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی درنظر گرفته شده و نرخ تورم نیز در محاسبات دخالت داده شده است.

میزان تولید ناخالص داخلی کشورها
کشور ارزش(میلیارد دلار)
ایران 1.08 هزار
عربستان 842.59
رژیم صهیونیستی 467.53
عراق 201.47
ترکیه 795.95
پاکستان ثبت نشده
افغانستان  ثبت نشده
قطر 169.18
کویت 132.27
تاجیکستان 8.1
ازبکستان 65.5
ترکمنستان 53.09
مصر 396.33
ژاپن 5.1 هزار
کره جنوبی 1.82 هزار
سنگاپور 378.65
لهستان 655.33
پرتقال 251.71
سوئیس 810.83

تولید ناخالص داخلی صرفا میزان و اندازه اقتصاد یک کشور را نشان می‌دهد و بزرگتر بودن یک اقتصاد همواره به معنای بهتر بودن سایر شاخص‌های اقتصادی مانند تورم، اشتغال و صادرات نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
1
4
بله گزارش بانک جهانی رو هم بذارین. این آما رو بر اساس دلار 4200 تومنی اومدن که فعلا محو شده حساب کردن که نرخ واقعی دلار نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
2
دروغ است
چرا مرجع خبر را فارس نشان نداده است
زیر 200 میلیارد دلار است
پری
|
Germany
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
2
هزار بار از شما و همه نشریات داخلی پرسیده ام. لینک اصلی کجاست؟ می دانید که مردم باور نمی کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین