کد خبر: ۷۵۱۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

بایدن از طالبان خواست گروگان آمریکایی را آزاد کند

رئیس جمهوری آمریکا از حاکمان طالبان در افغانستان خواست تا یک مهندس عمران آمریکایی که دو سال قبل ربوده شده و نامش به عنوان آخرین گروگان آمریکایی طالبان مطرح است، آزاد کند.
بایدن از طالبان خواست گروگان آمریکایی را آزاد کند
آفتاب‌‌نیوز :

 مارک فرریکس، کهنه سرباز ۵۹ ساله نیروی دریایی آمریکا از شهر لومبارد ایالت ایلینوی، به مدت یک دهه در پروژه های توسعه در افغانستان کار کرده است. او یک ماه قبل از امضای توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ربوده شد و به "شبکه حقانی"، یک جناح وابسته به طالبان که متهم به دست زدن به برخی از مرگبارترین حملات جنگ است، منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امروز (دوشنبه) دومین سالگرد اسارت او است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: تهدید کردن امنیت آمریکایی‌ها یا غیرنظامیان بی‌گناه همیشه غیرقابل قبول بوده و گروگان‌گیری یک عمل مشخصا ظالمانه و بزدلانه است.

او بیان کرد: طالبان باید فورا مارک را قبل از اینکه بتواند توقع بررسی مطالبه اش از بابت کسب مشروعیت را داشته باشد، آزاد کند. این موضوع قابل مذاکره نیست.

بایدن نیروهای آمریکایی را در ماه اوت گذشته در یک فرآیند پر هرج و مرج از افغانستان خارج کرد؛ فرآیندی که انتقاد شدید جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های هم حزب با خودش و همچنین متحدان خارجی آمریکا را برانگیخت و میزان محبوبیت او را کاهش داد.

پیش تر خانواده فرریکس از اینکه دولت آمریکا برای آزادی او فشار بیشتری نمی آورد انتقاد کرده اند. هفته گذشته، شارلین کاکورا، خواهر او یک مقاله در واشنگتن پست با تیتر "رئیس جمهور بایدن، لطفا برادرم، آخرین آمریکایی گروگان گرفته شده در افغانستان را به خانه بیاورید" متنشر کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور در هر دیداری با طالبان، پرونده فرریکس را مطرح کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک پست توییتری نوشت: "ما از طالبان می خواهیم که او را آزاد کنند. ما به تلاش برای بازگرداندن او به خانه ادامه خواهیم داد."

مقامات آمریکا و طالبان برای اولین بار پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ماه اکتبر در دوحه قطر دیدار کردند؛ شهری که قبلا هم میزبان مذاکرات منتهی به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بوده است.

کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد، امیر قطر قرار بود روز دوشنبه در ارتباط با طیفی از مسائل که شامل امنیت انرژی جهانی هستند به کاخ سفید بیاید. قطر نماینده منافع آمریکا در کابل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین