کد خبر: ۷۵۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
تبلیغات

فواید استفاده بازی فکری برای کودک تا بزرگسال

بازی‌های فکری باعث می‌شود تا بچه‌ها برای ساعاتی سرگرم شوند و در کنار بازی کردن بسیاری از مفاهیم مهمی که یادگیری آن‌ها بسیار سخت است را به راحتی یاد بگیرند. ما در این مقاله می‌خواهیم دلایل اهمیت بازی فکری برای کودکان را به شما توضیح دهیم.
فواید استفاده بازی فکری برای کودک تا بزرگسال
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان می‌گویند که انجام بازی‌های فکری هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید بوده و باعث رشد فکری آن‌ها می‌شود. بازی فکری کودکان نسبت به بازی‌هایی که بزرگسالان انجام می‌دهند طراحی‌های ساده‌تری داشته و بیشتر به این منظور ساخته شده تا کودکان سریع با آن ارتباط بگیرند.

سپس از طریق بازی برخی مفاهیم را یاد گرفته و بتوانند تغییری در روند یادگیری ایجاد کنند. راه‌های زیادی وجود داشته که این بازی‌ها را در زندگی و فعالیت‌های روزانه کودکان قرار دهیم.

یکی از راه‌هایی که اغلب بزرگسالان نیز انتخاب می‌کنند این است که بازی‌های مدل فکری را روی گوشی و تبلت راه اندازی کرده و جهت بازی در اختیار کودک قرار می‌دهند. با این حال گزینه بهتر این بوده که برد گیم مورد نظر را به صورت فیزیکی خریداری کرده و بازی با آن را جایگزین فعالیت با گوشی و تبلت برای کودک کنید.

بازی‌های فکری باعث می‌شود تا بچه‌ها برای ساعاتی سرگرم شوند و در کنار بازی کردن بسیاری از مفاهیم مهمی که یادگیری آن‌ها بسیار سخت است را به راحتی یاد بگیرند. ما در این مقاله می‌خواهیم دلایل اهمیت بازی فکری برای کودکان را به شما توضیح دهیم.

افزایش تیزهوشی در کودکان

کودکان برای انجام بازی‌های فکری مختلف باید از هوش خود استفاده کنند. اگرچه نوع بازی که قرار است انجام دهند ساده بوده و قرار نیست که با معما‌های سخت کلنجار بروند؛ اما برای حل آن کودک موظف است فرآیند متفاوتی از فکر کردن را تجربه کند.

در حین بازی آن‌ها روش‌های مختلف برای حل مشکلات را یاد می‌گیرند. این کار می‌تواند در حل کردن مشکلات شخصی دوران کودکی نیز کمکشان کند.

همچنین باعث می‌شود تا خردسالان یاد بگیرند که برای حل مشکلات از زوایای مختلف به آن نگاه کنند. از آن جایی که این فعالیت‌ها برای کشش ذهن طراحی شده، باعث می‌شود تا فرآیند تیزهوشی در کودکان تقویت شود.

تقویت ذهن

بازی فکری و پازل‌ها ذهن شما را به روش متفاوت تری نسبت به روش‌های یادگیری معمول به خود مشغول می‌کنند. مانند هر عضله دیگری، مغز نیز باید پرورش داده شده و با تمرین‌های مختلف قدرت آن را حفظ کنیم.

شروع این مسیر از کودکی و سنین پایین بوده تا به طور کامل در ذهن جا بیفتد. انجام بازی‌های ذهنی باعث بروز خلاقیت کودکان شده و علاوه بر ذهن روی تقویت جسم آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. مثلا برای کودکان بسیار کم سن و سال می‌تواند عضله دست آن‌ها را تقویت کند.

انجام پازل‌ها این روند را تسریع کرده و همانند گرم کردن بدن قبل از یک فعالیت ورزشی سخت است. برای بزرگسالان این معما‌ها پیچیده‌تر بوده و شامل جدول کلمات، سودوکو و بردگیم‌ها می‌شود. انجام چندین بازی فکری مختلف بهتر از آن است که فقط یک نوع بازی را کودک انجام دهد. پس در خرید بازی فکری تنوع را همیشه در نظر داشته باشید.

بهبود تمرکز

تمرکز کردن روی یک کار برای کودکان سخت بوده، آن‌ها به سرعت حواسشان پرت می‌شود. پس انجام یک بازی فکری کودکانه می‌تواند آن‌ها را هم سرگرم و هم تشویق کند تا مدت زمان طولانی‌تری روی یک مشکل تمرکز و بتوانند راه حل آن را پیدا کنند. قابل توجه است که انجام بازی‌های سخت نیز باعث می‌شود که حوصله کودک تحت تاثیرقرار بگیرد و بازی را رها کند. پس شما به عنوان والد باید مطمئن شوید که در هنگام خرید بازی فکری به این موضوع دقت و توجه کافی دارید.

فواید استفاده بازی فکری برای کودک تا بزرگسال

افزایش خلاقیت

همانطور که گفتیم بازی فکری نیاز به تفکر جانبی و یافتن راه حل‌های خلاقانه دارد. برای اینکه خلاقیت کودکان بیشتر شود باید در مسیر یادگیری به طور مداوم مورد تشویق قرار گرفته و این سرگرمی‌ها می‌تواند به تقویت آن کمک کند.

تفکر خارج از چارچوب برای حل یک معما را می‌توان در سایر زمینه‌های یادگیری کودکان از هنر گرفته تا بازی با دوستانشان مورد استفاده قرار داد. می‌توان از تفکر خلاق در زمینه دروس سخت‌تر مانند ریاضیات و علوم نیز که قوانین سخت‌تری داشته استفاده کرد، زیرا آن‌ها نیازمند روش‌های حل خلاقانه‌تری هستند.

بهبود قدرت حافظه

بیشتر شکل گیری شخصیت هر فرد در سنین کودکی اتفاق می‌افتد، بنابراین می‌توانیم بگوییم بازی‌های فکری مناسب کودکان، می‌تواند نقطه شروعی برای یادگیری مطالب و اطلاعات جدید باشد. انجام پازل‌ها و بازی‌های فکری که نیازمند حافظه خوبی بوده، فعالیت محبوبی به شمار می‌آید و دلیل اصلی این بوده که کودکان باید مدام آن را انجام داده و این تمرین‌های حافظه در کار‌های درسی، آزمون‌ها و امتحا‌ن‌های مدرسه نیز به کمکشان خواهد آمد.

مهم‌ترین مزیتی که در ارتباط با بازی کردن وجود داشته این است که کودک به هیچ عنوان متوجه نمی‌شود که در حال یادگیری بوده و از طریق یک فعالیت سرگرم کننده مطالب مهمی را آموزش خواهد دید.

خاصیت آرامش بخش بودن

وقتی کودکان بعد از یک روز سخت از مدرسه به خانه برمی‌گردند، انجام بازی فکری و پازل می‌تواند احساس آرامش به آن‌ها داده و کمک کند تا بتوانند برای کار‌های سختی که پیش رویشان قرار داشته راه حل‌های مناسبی پیدا کنند.

برخی از مدارس تمرینات ذهنی غیرمرتبط با برنامه درسی را در کلاس‌های فعالیتی کودکان قرار می‌دهند. همه این فعالیت‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شود تا کودکان بتوانند به استرس و فشاری که در مدرسه و زمان یادگیری تحمل می‌کنند، غلبه کنند.

تسریع فرآیند تفکر

درست همانطور که ورزش باعث ساخت ماهیچه‌های بدن می‌شود، انجام بازی‌های مفید و چالش برانگیز نیز عضلات مغز را تقویت می‌کند.

بازی فکری یکی از مواردی بوده که انجام آن به کودکان کمک می‌کند تا فرآیند فکر کردن را سرعت ببخشند و نسبت به محرک‌های بیرونی در صورت خطر یا ضرورت بتوانند بهتر واکنش نشان دهند؛ بنابراین این بازی‌ها می‌تواند به نوعی یک جلسه ورزشی و تقویتی برای مغز آن‌ها باشد.

فواید استفاده بازی فکری برای کودک تا بزرگسال

سخن آخر

باتوجه به موارد گفته شده قطعا تا این لحظه به مزایای بازی فکری بزرگسالان و کودکان پی برده‌اید.

در حال حاضر باید بتوانید از بین لیست بازی‌های مختلفی که در بازار بوده بهترین‌ها را برای خود و فرزندانتان انتخاب کنید. مجموعه کودک آموز به آدرس www.kodakamoz.com یک فروشگاه اینترنتی بوده که تمرکز اصلی خود را در زمینه بازی‌های فکری برای کودکان و بزرگسالان قرار داده است.

این بازی‌ها شامل استراتژی، فکری، پازلی و ... می‌باشد. تنوع بالای بازی‌های این فروشگاه و البته قیمت مناسب آن‌ها نشان دهنده یک دهه فعالیت در این زمینه است. شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کرده و محصول مورد نظر را بعد از ارسال توسط این مجموعه دریافت کنید. دسته بندی منظم سایت نیز کار انتخاب بازی را برای کاربر بسیار تسهیل کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین