کد خبر: ۷۸۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
دکتر محمود محمدی تشریح کرد:

تاکتیک دولبه در افتتاح دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران

این کار آمریکا پیش از آنکه یک راهبرد باشد، یک تاکتیک است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود محمدی گفت: «بعید است آمریکا برای گشایش دفتر دیپلماتیک در تهران، جدی باشد».

دکتر محمود محمدی، رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، در خصوص جوانب تاسیس دفتر دیپلماتیک آمریکا در تهران گفت: «از نظر بنده بعید است که آمریکا برای گشایش این دفتر جدی باشد. چرا که شرط اول عادی‌سازی روابط، رعایت اصول نظیر احترام متقابل و به رسمیت شناختن یکدیگر است که آمریکا هنوز تغییری در مواضع خصمانه‌اش نسبت به ایران نشان نداده است و حتی به طرق مختلف و با تخصیص اعتبار علیه حاکمیت ملی ایران حرکت می‌کند».

دکتر محمود محمدی با اشاره به این که طرح این نظر از جانب آمریکا بیشتر انگیزه سیاسی و تبلیغاتی دارد دلیل این حرکت را این تحلیل دانست که ایران تمایلی به عادی‌سازی روابط با آمریکا ندارد.

وی ادامه داد: «آمریکایی‌‌ها در چند سال گذشته با پیروی از سیاست براندازی نرم با ابزاری چون راه‌اندازی رادیو صدای آزادی و صدای آمریکا و تخصیص اعتبار به آنها حرکت کرده‌اند و مواضع رسمی دولت بوش هم نشان دهنده نوعی انعطاف با ملت ایران و سرسختی دولت با ایران بوده است».

وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرگذاری این رابطه بر دو ملت ایران و آمریکا گفت: «تصور آمریکایی‌ها بر این است که اگر ایران افتتاح دفتر حامی منافع آمریکا در ایران بپذیرد ارتباط مردمی با آمریکا نزدیکتر و بیشتر می‌شود و گامهای آمریکا در جهت اهدافش سریع‌تر برداشته می‌شود». 

محمدی با تعبیر این حرکت به عنوان یک تاکتیک سیاسی گفت: «این یک تاکتیک دولبه است که اگر ایران نپذیرد به معنای این است که برخلاف آمریکا که به دنبال راه‌حل دیپلماتیک است، از راه‌حل‌های دیپلماتیک استقبال نمی‌کند و ایران عقب می‌افتد و اگر بپذیرد مقصود آمریکا از این نظر تأمین می‌شود که در فرصتهایی که پیش می‌آید تئوری براندازی نرم خود را دنبال می‌کند».

دکتر محمدی با اشاره به تصمیم این تاکتیک توسط آمریکا در تمامی کشورهایی که منافعش را در آنها دنبال می‌کند افزود: «عادی‌سازی روابط در صورتی می‌تواند طرفین را منتفع کند که همدیگر و عدم مداخله در امور یکدیگر را به رسمیت بشناسند. اینها شروط اولیه‌ عادی‌سازی روابط است. تا زمانی که آمریکایی‌ها اعلام نکنند که این اصول را به رسمیت می‌شناسند، پذیرش از ناحیه ایران نیز بعید خواهد بود».

وی درباره امتیازاتی که ایران به عنوان یکی از طرفین می‌بایست در نظر داشته باشند گفت: «اول این که اصول احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر یک امتیاز است و دوم این که در شرایط کنونی جهان که تمامی کشورها در مسیر ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی و همکاری‌های بین‌المللی پیش می‌روند گفتگو و رابطه امری ضروری است».

عضو برجسته دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به عدم حضور آمریکا در سه سال گذشته در جریان مذاکرات ایران با 1+5 و عدم احساس نیاز ایران به حضور آمریکا در این اجلاس، بیان داشت: «همانطور که امروز ایران این ضرورت را احساس کرده است، آینده‌نگری حکم می‌کند که بررسی کنیم که در فرایند جهانی شدن نمی‌توان با کشورهای بزرگ و حتی آمریکا بی‌رابطه بود».

دکتر محمود محمدی، با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا، عادی‌سازی روابط با ایران را با توجه به شانس بیشتر مک‌کین در رقابت انتخاباتی پیش‌رو، امتیازی برای جمهوری‌خواهان تلقی نمود و تصریح کرد: «لازم است ایران با تدبیر، تعمق و آینده‌نگری بیشتری به این قضیه نگاه کند تا هم دولت کنونی آمریکا موفق به تبلیغ علیه ایران با توجه به بی‌میلی ایران به عادی‌سازی روابط نشود و هم موفق به اخذ یک امتیاز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نشود. چرا که آنچه بین ایران و آمریکا مهم اتخاذ یک راهبرد مبتنی بر منافع و امنیت ملی دو کشور است تا تاکتیک‌های دیپلماتیک».

وی تاکید کرد: «این کار آمریکا پیش از آنکه یک راهبرد باشد، یک تاکتیک است».

وی در پایان با توجه به مطرح بودن مسئله هسته‌ای و عضویت آمریکا در 1+5 اظهار داشت: «هرگونه کم کردن فاصله با آمریکا در مذاکرات باعث برد تبلیغاتی ما و ناکامی تبلیغات آمریکا خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین