کد خبر: ۷۸۴۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
سعید: تونس وارد مرحله جدیدی شده

حمایت تونسی‌ها از قانون اساسی جدید

قانون اساسی جدید تونس که به گفته مخالفان ممکن است تهدیدی برای دموکراسی در این کشور با گسترش اختیارات ریاست جمهوری باشد، به نظر می‌رسد با آرای مثبت مردمی در رفراندومی که به گفته کارشناسان با اقبال ضعیف مردمی روبرو بود، به تایید برسد. قرار است نتایج رسمی این رفراندوم طی امروز سه شنبه اعلام شود.
حمایت تونسی‌ها از قانون اساسی جدید
آفتاب‌‌نیوز :

رفراندوم سراسری درباره پیش نویس قانون اساسی تونس دوشنبه از ساعت شش صبح به وقت محلی (۰۷:۰۰ به وقت گرینویچ) در بیش از ۱۱ هزار شعبه اخذ آرا آغاز شده و تا ساعت ۱۰ شب (۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ) ادامه داشت.

به گزارش رویترز، حدود ۹،۲۷۸،۵۴۱ رای دهنده تونسی (از بیش از ۱۲ میلیون نفر) واجد شرکت در این رفراندوم بودند، اما طبق گزارش کمیته انتخابات دو میلیون و ۴۵۸ هزار نفر در این رفراندوم شرکت کردند که به این ترتیب مشارکت مردمی ۲۷ درصد اعلام می‌شود.

رسانه‌های عربی گزارش دادند که انتظار می‌رود نتایج همه پرسی قانون اساسی تونس بعدازظهر امروز اعلام شود.

رفراندوم قانون اساسی تونس مصادف بود با سالگرد اقدامات فوق العاده قیس سعید، رئیس جمهوری تونس که مخالفان از آن با عنوان "کودتا علیه قانون" یاد می‌کنند.

احزاب اپوریسیون این رفراندوم را تحریم کرده و قیس سعید را به "کودتا" متهم کرده و معتقدند که قانون اساسی جدید تمایلاتی به سمت خودکامگی و استبداد دارد.

قانون اساسی جدید به رئیس جمهور اختیارات بیشتری در زمینه‌های حکومت داری و قوه قضائیه می‌دهد و از سوی دیگر پارلمان را تضعیف می‌کند.

شمار دقیقی از شرکت کنندگان در این رفراندوم اعلام نشده، اما کمیسیون مستقل عالی انتخابات اعلام کرده که نتایج اولیه حاکی از حضور ۲۷/۵ درصدی مردم بوده است.

پس از اعلام نتایج اولیه یک موسسه متخصص در نظرسنجی که حاکی از رای "آری" مردم با ۹۲/۳ درصد آرا بود صد‌ها تن از حامیان قیس سعید به خیابان‌ها آمده و جشن گرفتند.

حامیان سعید که اکثرا جوانان بودند با حضور در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز پایتخت تونس شعار‌های "زنده باد مردم" سر دادند.

قیس سعید بامداد امروز سه‌شنبه به العربیه گفت که تونس وارد مرحله جدیدی شده است.

وی افزود: هرکسی که علیه تونس جنایت کرده است باید پاسخگو باشد.

سعید گفت: قانون انتخابات به عنوان یک مطالبه مردمی به زودی آماده خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین