کد خبر: ۷۸۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

با ویلموتس چه کنیم؟

اگر چه غرامت پرداختی به مارک ویلموتس ۳ میلیون یورو کاهش یافته اما هنوز اقدام بعدی فدراسیون فوتبال درباره سرمربی سابق تیم ملی ایران نامشخص است.
با ویلموتس چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

فدراسیون فوتبال ایران با حکم دادگاه داوری ورزش ملزم به پرداخت ۳.۳۲۵ میلیون یورو (به اضافه ۵ درصد سود به ازای هر سال تاخیر) به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران شده است. مهم‌ترین اتفاق در این پرونده، کاهش ۳ میلیون یورویی حکم صادره از سوی فیفا علیه فدراسیون فوتبال بود که مطمئنا می‌تواند باعث آشفتگی وکلای این سرمربی بلژیکی شود.

با این حال هنوز فدراسیون فوتبال تصمیم خود برای اقدام بعدی در این پرونده نگرفته است چرا که طبق قوانین جاری دادگاه داوری ورزش، فوتبال ایران یک ماه از زمان صدور حکم مهلت دارد نسبت به این حکم به دیوان فدرال سوییس درخواست تجدیدنظرخواهی دهد.

با این حال فدراسیون فوتبال با سوالات و ابهاماتی درباره پرونده مذکور روبرو است که در ادامه به تشریح جزییات اقدام بعدی فدراسیون فوتبال در ارتباط با پرونده مارک ویلموتس می‌پردازیم:

* درخواست تجدیدنظر به دیوان فدرال سوئیس

پرونده مارک ویلموتس تاکنون در کمیته تعیین وضعیت فیفا و سپس در دادگاه داوری ورزش مورد بررسی و صدور رای قرار گرفته است اما همچنان امکان بازبینی مجدد این پرونده وجود دارد. هر دو طرف می‌توانند با استناد به چند دلیل در دیوان فدرال سوئیس نسبت به حکم صادر از سوی دادگاه CAS اعتراض کنند:

-مرجع رسیدگی کننده فاقد صلاحیت بوده است.

-داوران رسیدگی کننده فاقد صلاحیت بوده‌اند.

-رای صادر شده خلاف نظر عمومی سوئیس است.

-رای صادر شده بیشتر یا کمتر از خواسته طرفین بوده است.

دیوان فدرال سوئیس با بررسی ادعای طرف شاکی، صحت ایرادات مطرح شده را بررسی می‌کند و در صورت رویت و تایید ایرادات وارده، رای صادر شده را نقض می‌کند و مجددا در دیوان داوری ورزش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

البته احتمال شکسته شدن رای دیوان داوری ورزش در دیوان فدرال سوئیس بسیار اندک است اما در مواقعی این اتفاق رقم خورده است.

* به تاخیر انداختن پرداخت دستمزد ویلموتس

یکی از مسائلی که برخی از وکلای ورزشی مطرح می‌کنند به تاخیر انداختن پرداخت مارک ویلموتس است. آن‌ها بر این باور هستند که با درخواست تجدیدنظر در دیوان داوری ورزش، حتی به قیمت رد این درخواست، می‌توان جلوی پرداخت دستمزد این سرمربی بلژیکی را گرفت. البته این نظر مخالفانی هم دارد که بر این عقیده هستند که مراجعه به دیوان فدرال سوئیس مانع اجرای حکم دیوان داوری ورزش نمی‌شود.

* کاهش غرامت به ویلموتس یا ...

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که درخواست تجدیدنظر در دیوان فدرال سوئیس پذیرفته شود و گروه جدیدی از داورای دیوان داوری ورزش این پرونده را مورد بازبینی قرار دهند و در این صورت مبلغ غرامت کاهش یابد.

البته این امکان وجود دارد که در بازبینی مجدد در دادگاه داوری ورزش، مبلغ غرامت با توجه به نظرات داوران افزایش یابد و همین مساله فدراسیون فوتبال را با توجه به کاهش ۳ میلیون یورویی دستمزد ویلموتس با تردید مواجه می‌کند.

* امکان درخواست تجدیدنظر از سوی وکلای ویلموتس

اگر چه برخی معتقدند که فدراسیون فوتبال می‌تواند درخواست تجدیدنظر بدهد اما امکان درخواست تجدیدنظر به دیوان فدرال سوئیس از سوی وکلای ویلموتس هم می‌رود!

با توجه به اینکه ویلموتس و وکلای او با توجه به کاهش ۳ میلیون یورویی غرامت اولیه شوکه شده‌اند، امکان درخواست تجدیدنظر با استناد به یکی از دلایل مطرح شده، وجود دارد.

حداقل فدراسیون فوتبال تا پنجم شهریور در انتظار برای واکنش بعدی وکلای ویلموتس است.

* مهلت یک ماهه برای پرداخت دستمزد ویلموتس

اگر درخواستی برای تجدیدنظر وجود نداشته باشد، فدراسیون فوتبال یک ماه از زمان صدور رای مهلت دارد که مطالبات ویلموتس را پرداخت کند. در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود، جرایمی برای فدراسیون در پی خواهد بود که در این زمینه ابهاماتی وجود دارد.

* بلوکه شدن حساب‌های ایران در فیفا

بر اساس مقررات جدید فیفا، اگر فدراسیون‌ها ظرف زمان مقرر، به اجرای آرای قطعی و لازم الاجرا نسبت به مربیان ملی عمل نکنند، حساب‌های مالی این فدراسیون‌ها که پاداش‌ها و کمک‌های فیفا در آن ذخیره می‌شود، تا پرداخت کامل مبلغ محکومیت، مسدود خواهد شد.

اگر چه در این زمینه یک شرایط متفاوت برای ایران وجود دارد چرا که فدراسیون فوتبال ایران در شرایط معمول نمی‌تواند از منابع مالی خود به علت تحریم‌های بانکی بهره ببرد اما در مواقع خاصی توانسته به صورت غیر مستقیم از منابع مالی خود بهره ببرد.

در نتیجه اگر ایران دستمزد ایران را در زمان مقرر پرداخت نکند، حساب‌های فدراسیون فوتبال ایران مسدود می‌شود و این فدراسیون برای اردوهای خارجی خود که معمولا از منابع فیفا استفاده می‌کرد، دچار مشکل می‌شود.

* دو تفسیر متفاوت از قانون

البته درباره بلوکه شدن حساب‌های مالی ایران در صورت پرداخت نکردن غرامت به ویلموتس یک ابهام وجود دارد چرا که این قانون جدید فیفا در خصوص مربیان، بعد از صدور حکم فیفا و درخواست تجدیدنظرخواهی ایران به دادگاه CAS به تصویب رسیده است.

اگر ایران مشمول قانون بلوکه شدن حساب‌ها نشود، در نتیجه در صورت پرداخت نشدن دستمزد ویلموتس، پرونده‌ای برای ایران در کمیته انضباطی فیفا تشکیل خواهد شد و در این صورت جرایم بعدی مطابق مقررات انضباطی فیفا علیه فدراسیون فوتبال ایران در پی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با شرایطی که گفته شد، اگر ایران دستمزد ویلموتس را از طریق منابع مالی خود در فیفا پرداخت کند، در این صورت هیچ ابهامی به وجود نمی‌آید اما همچنان دو حالت دیگر وجود دارد که مربوط به درخواست تجدیدنظرخواهی از سوی ایران یا ویلموتس و مورد دوم، پرداخت نکردن دستمزد ویلموتس در موعد مقرر است.

باید دید فدراسیون فوتبال ایران کدام راه را انتخاب خواهد کرد و آیا بالاخره سایه پرونده ویلموتس از سر فدراسیون فوتبال ایران برداشته می‌شود و این مربی بلژیکی به تاریخ می‌پیوندد یا خیر؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین