کد خبر: ۷۸۹۸۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴

اعتراض مردم همدان به مشکل بی‌آبی

ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته و به همین دلیل مردم همدان از ابتدای هفته جاری با قطعی آب مواجه هستند.
اعتراض مردم همدان به مشکل بی‌آبی
آفتاب‌‌نیوز :

جمعی از مردم همدان در اعتراض به بی آبی، تجمع کرده و شعار‌هایی علیه مسئولان سر داده اند. معترضات به بی آبی در همدان در شب‌های گذشته نیز تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند.

خبرگزاری دولت (ایرنا) در این باره نوشته است: گروهی از شهروندان همدانی امشب (چهارشنبه شب) برای دومین شب متوالی و در اعتراض به مشکل کم آبی و قطعی شبکه آب شهری در محوطه میدان آرامگاه ابن سینا و محدوده ساختمان فرمانداری تجمع کردند. تجمع کنندگان که تعداد آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر بود بطری‌های خالی آب در دست داشتند و شعار‌هایی را علیه مسوولان در رابطه با بروز این مشکل سر داده و خواستار اقدام عاجل برای تامین آب شرب شهر شدند.

«مرگ بر مسوول بی کفایت» و «مسوول بی کفایت استعفا، استعفا»، «نیروی انتظامی حمایت، حمایت» و … از جمله شعار‌هایی بود که معترضین در این تجمع سر دادند.

به نوشته خبرگزاری دولت: در همین ارتباط گروهی از شهروندان حاضر در محوطه میدان و رهگذران نیز در پی تجمع معترضین برای تماشا و برخی نیز برای همراهی در محل جمع شدند که این حضور تعداد معترضین را به چند صد نفر افزایش داد.

نیرو‌های پلیس هم در محل تجمع مستقر شده و سعی در برقراری نظم و متفرق کردن مردم داشتند، نیرو‌های پلیس به صورتی محترمانه و بدون هرگونه برخورد و درگیری، از معترضین درخواست می‌کردند که متفرق شده و محل را ترک کنند.

همچنین در ادامه فرماندار شهرستان همدان نیز در جمع گروهی از معترضین حاضر شد و مطالبی را در خصوص کمبود و قطعی آب پیش آمده، دلایل آن و اقدامات گسترده درحال انجام برای رفع سریع این مشکل بیان کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در جلسه مدیریت بحران آب استان همدان با بیان اینکه تاخیر در پروژه آبرسانی به شهر همدان به خاطر تجهیزات مورد نیاز است، افزود: تجهیزات مورد نیاز این پروژه، در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود، از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد.  قرار بود طبق برنامه‌ریزی،‌ پروژه انتقال آب به شهر همدان، پایان مردادماه تکمیل شود، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود، این در حالی است که در طول چهارماه گذشته، عمده کارها انجام شده است. دلیل حضور وزیر نیرو به استان به منظور بازدید از طرح‌آبرسانی آب به شهر همدان نیز همین مساله آماده نشدن تجهیزات و تاخیر در پروژه بود که دستور اکید دادند تا این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

قاسمی فرزاد اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار بود سد اکباتان، طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری، مصارف شهروندان را تامین کند؛ اما به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود ۲۲۰۰لیتر تا ۲۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت. بی‌شک، ما نمی توانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند. از طرف دیگر از نظر فنی و مهندسین متخصص، اگر سهمیه بندی یا قطعی آب تاثیر موثر و مناسبی داشته باشد، باید حداقل بین هشت تا ۱۰ ساعت آب قطع شود.

قاسمی فرزاد گفت: برخی نیز بر این باور بودند که اگر روزانه ۲ الی سه ساعت آب قطع می‌شد، این مشکل پیش نمی‌آمد، در صورتی که این اقدام، موثر نیست و جز ایجاد مشکلات روحی و روانی برای شهروندان، هیچ اثر بخشی در کاهش مصرف و یا ذخیره آب نداشت. از نظر فنی، امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان، به برخی از نقاط شهر وجود نداشت، اما با احداث خط ۱۵ کیلومتری، رینگ شهری تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم آب را انتقال دهیم. همان‌طور که وزیر نیرو تاکید داشتند، در چند هفته آینده این اتصال انجام و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد.

استاندار همدان با بیان اینکه طی توافقاتی که با کشاورزان کردیم روز به روز میزان انتقال آب به شبکه آبرسانی همدان در حال افزایش است از مردم تقاضا کرد که الگو مصرف را رعایت و از استفاده بی‌رویه آب پرهیز کنند. از اقداماتی که برای مدیریت بحران آب در نظر گرفته شد، این بود که به‌سرعت ورود و برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آبرسانی پمپاژ و وصل کردیم. در مناطقی که قطعی آب بیشتر است، با تانکر به صورت مستمر آبرسانی انجام می‌شود و طی این چند روز با افزایش تعداد تانکرها، بالغ بر ۵۰ تانکر برای مناطق و محلات مختلف که قطعی آب داشتند، آبرسانی انجام می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه از طریق سازمان صمت میزان قابل توجهی آب معدنی سفارش داده شده و در بازار توزیع می‌شود گفت: با مساعدت و دستور رئیس جمعیت هلال احمر کشور، یک میلیون بطری آب معدنی اختصاص یافت که در مناطق مختلف شهر همدان که آب کمتری دارند، توزیع می‌شود. جمعیت هلال احمر همچنین، ۶هزار ظروف پلاستیکی به صورت دبه‌های شیردار در اختیار هلال احمر استان قرار داد که در حال حاضر هزار عدد از آنها دریافت شده و پس از دریافت مابقی، با آب بهداشتی در مناطق مختلف به صورت رایگان توزیع می شود. اقدامات دیگری که بتواند وضعیت را بهبود بخشد در حال انجام است و امیدواریم با این مجموعه فعالیت‌ها و تکمیل پروژه، بتوانیم به وضعیت ثابتی در حوزه آب دست پیدا کنیم.شهروندان همدان می‌توانند، با شماره‌های اعلام شده توسط آبفا و تعزیرات، کسانی را که در این شرایط کم آبی مصرف بی رویه دارند، گزارش کنند.

در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته و به همین دلیل مردم همدان از ابتدای هفته جاری با قطعی آب مواجه هستند.

به همین دلیل «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

گفتنی است که علاوه بر همدان، شهرکرد، ارومیه و برخی شهرهای خوزستان نیز با مشکل بی آبی مواجه هستند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
0
11
سد یک شبه خالی نشد! که بخوان توجیه بی کفایتی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
0
8
مسخره ترین شعاری که شنیدم همین نیروی انتظامی حمایته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین