کد خبر: ۷۹۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۶
سید محمد خاتمی:

بد اخلاقی به نام دین، بزرگترین ستم به دین و دینداری است

امام حسن (ع) آنجایی که به مصلحت جامعه اسلامی بود از حاکمیت کنار رفت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خاتمی با اشاره به شرایط اجتماعی، سیاسی زمان امام حسن (ع) گفت: «ایشان مظهر اخلاق اسلامی ‌است، چه اخلاق اجتماعی و چه به عنوان یک حاکم، آنجایی که به مصلحت جامعه اسلامی‌است از حاکمیت کنار می‌رود».

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، سید محمد خاتمی که دیشب در مراسم سومین دوره‌ جایزه‌ اخلاق و نیایش در آیینه هنر و پژوهش سخن می‌گفت با اشاره به برگزاری هر ساله این مراسم و ترکیب حضار شرکت کننده در آن، جمع حاضر در این نشست را منحصر به فرد ارزیابی کرد و اظهار داشت: «این جمع در ماه رمضان شکل گرفته است و این ماه بیشترین مناسبت را با انسان دارد و انسان می تواند و باید در این ماه به اوج انسانیت برسد». 

وی گفت: «ماه رمضان در فرهنگ اسلامی و دینی ما ماه خداست و ماهی است که در آن انسانیت انسان می‌تواند و باید به اوج خود برسد و جنبه معنوی و‌ الهی او بر جنبه مادی و حیوانی‌اش غالب می‌شود». 

رئیس موسسه گفتگوی تمدنها با بیان اینکه «انسان و خدا در طول یکدیگرند» تصریح کرد: «در اسلام پرداختن به جنبه معنوی به معنی ترک و سرکوب جنبه انسانی و طبیعی انسان نیست و در واقع جنبه طبیعی را در اختیار جنبه انسانی و معنوی قرار گرفته است». 

خاتمی افزود: «در حال حاضر شاهد آن هستیم که قرآن از دو جهت در جفا قرار می‌گیرد؛ یکی از سوی کسانی که می‌خواهند حرمت انسان حفظ شود و معتقدند برای این امر باید خدا را از عرصه کنار زد وبه گونه‌ای با مسائل قرآنی برخورد می‌کنند که در اصالت وحیانی قرآن تردید می‌کنند». 

وی در ادامه اظهار داشت: «گروه دیگر معتقدند به خاطر پاسداشت عظمت پروردگار باید انسان را ذلیل کرد». 

وی با تاکید بر اینکه این تعبیرها نگران کننده است، ادامه داد: «اگر قرآن را از حجیت بیندازیم دیگرپناهگاه عارفان و سالکان برای حرکت چه خواهد بود»؟ 

رئیس جمهور سابق کشورمان در بیان جفای دیگری که به قرآن می شود تصریح کرد: «متاسفانه در جوامعی که ادعای دینی بودن می کنند بعضا قرآن مورد جفا قرار می گیرد و دروغ ها و جفاها و ناتوانائی ها و ناکامی ها را به قرآن نسبت می‌دهند». 

وی افزود: «نباید ناتوانی‌ها، دروغ‌ها، ریا‌کاری‌ها و ناراویی‌هایی که در جامعه رایج است را به قرآن نسبت داد، همچنین نباید اعتراض و انتقاد به حق را ضدیت باقرآن به حساب آورد زیرا در هر دو صورت جفا و ظلم به قرآن است». 

رئیس بنیاد باران به مسئله اهمیت اخلاق حاکمان اشاره کرد و گفت: «به خصوص در جوامعی که ادعای دینی بودن می کنند اگر خدای نکرده بد اخلاقی به نام دین صورت گیرد بزرگترین ستم به دین و دینداری است». 

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به مصادف شدن این نشست با سالروز میلاد امام حسن مجتبی اشاره کرد و گفت: «امام حسن الگوئی برای بشریت است و اگر با توجه به شرایط سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی آن زمان به زندگی این بزرگوار نگاه کنیم متوجه می شویم که ایشان مظهر اخلاق بودند». 

رئیس بنیاد باران در ادامه با اشاره به میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع)، از وی به عنوان الگوی برجسته‌ انسانیت و سمبل انسانی که پیامبران برای ساختن او آمده بودند نام برد و گفت: «امام حسن (ع) هم شجاع است و هم مظلوم». 

خاتمی با اشاره به ویژگی‌ها و شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زمان امام حسن (ع) گفت: «ایشان مظهر اخلاق اسلامی ‌است، چه اخلاق اجتماعی و چه به عنوان یک حاکم، آنجایی که به مصلحت جامعه اسلامی‌است از حاکمیت کنار می‌رود».

سید محمد خاتمی با اشاره به ارزش والای شب قدر گفت: «در حالی که در بینش دینی ما شب زمان آرامش طبیعت و جسم است اما زمان جوشش و خیزش جان نیز هست و از اینجاست که یک شب بهتر از هزار ماه است و خدا بر بدی‌ها در شب قدر پرده می‌کشد». 

خاتمی همچنین به برگزاری مراسم سومین دوره جایزه‌ اخلاق و ستایش در آیینه هنر و پژوهش در شب اشاره کرد و با یادآوری اینکه شب زمان خیزش جان‌های پاک است، مراسم یاد شده را از این جهت نیز ممتاز دانست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین