کد خبر: ۷۹۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان کرمان مطرح کرد:

تسهیلات بانکی ناکافی برای توسعه صنایع‌ دستی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان کرمان گفت: «صنایع دستی بازمانده سنت‌های گذشته ایرانیان است و علاوه بر نگاه هنری باید به آنها نگاه صنعتی و تجاری داشته باشیم». 

به گزارش خبرنگار آفتاب از کرمان، علیرضا امیرحسینی تصریح کرد: «ارزش بالقوه صنایع دستی در ایران به گونه‌ای است که اگر این صنایع ساماندهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد با صادر کردن آنها به کشورهای دیگر می توان از صادرات نفت بی‌نیاز شد».
 
وی در همین مورد افزود: «بخش زیادی از فعالیت در زمینه صنایع دستی توسط افراد به صورت شخصی انجام می‌شود که در بسیاری از موارد این افراد استطاعت تولید مناسب و صادرات را ندارند».
 
او تاکید کرد: «دولت باید با حمایت بیشتر از اتحادیه‌های صنایع دستی کشور و تقویت آنها امکان خرید صنایع دستی تولیدی، صادر کردن آنها و حذف دلال‌ها و واسطه‌ها را فراهم آورد تا تولید کننده استفاده و اقتصادی بیشتری از فعالیت خود ببرد و انگیزه بیشتری برای بهبود کیفیت و افزایش کمی تولید خود داشته باشد».
 
امیر حسینی تاکید کرد: «اتحادیه‌های صنایع دستی کشور با کمک دولت باید تشکیلات منسجمی در این زمینه به وجود آورند و در حال حاضر با توجه به نوپا بودن آنها تامین مواد اولیه صنعتگران و تلاش برای فروش کالای تولیدی با قیمت واقعی از فعالیت اتحادیه‌های صنایع دستی است». 

وی با اشاره به ناکافی بودن تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای توسعه صنایع دستی استان کرمان گفت: «پرداخت وام‌های با بهره کم و حذف پیچ و خم‌های دست و پاگیر اداری برای دریافت وام می‌تواند کمک زیادی به صنعتگران هنرهای دستی در این استان بکند». 

او در بخش دیگری از گفت وگوی خود نبود نمایشگاه دائمی صنایع دستی را یکی از کمبودهای استان کرمان ذکر کرد و اظهار داشت: «با کمک مسئولان تلاش می‌شود تا نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان کرمان ایجاد شود و تا سال آینده بازارچه های صنایع دستی نیز در نقاط مختلف این استان برپا شوند».
 
رئیس هیات مدیریه اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان کرمان همچنین گفت: «با ایجاد هر کارگاه تولید صنایع دستی تعداد قابل توجهی مشغول به کار می‌شوند که این امر مستلزم وجود مواد اولیه آموزش و اعطای وامهای کم بهره به فعالان و متقاضیان ایجاد چنین کارگاههای است».
 
امیرحسینی با اشاره به اقدامات موثر انجام شده برای بیمه تولید کنندگان صنایع دستی گفت: «اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی با کمک مسئولان تمام تلاش خود را برای رسیدن صنایع دستی استان کرمان به جایگاه واقعی خود انجام می‌دهد و چشم انداز روشن و امیدوار کننده‌ای در این زمینه وجود دارد».
 
وی تصریح کرد: «برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و استقبال مردم نشان داده است که مردم علاقه زیادی به خرید این تولیدات دارند و ایجاد نمایشگاههای دائمی بازارچه‌های فروش صنایع دستی و فرهنگ‌سازی رسانه‌ای می تواند عامل مهمی برای افزایش استقبال مردم از خرید صنایع دستی و رونق آن باشد ضمن آنکه بانک‌ها و نهادهایی که بخشی از جوایز خود را با خرید صنایع دستی تامین می‌کنند نیز در این زمینه کمک شایانی به تولید کنندگان صنایع دستی می‌کنند».
 
گفتنی است در استان کرمان 60 رشته صنایع دستی از جمله پته دوزی، مشبک، معرق، آینه دوزی؛ سفالگری، قلاب بافی ، حصیربافی، مجسمه سازی، تذهیب، سبدبافی، گلیم ، طراحی سنتی، نقاشی روی چرم، نما جواهر، تراش سنگ و چاقو سازی فعال است و تلاش‌هایی نیز برای احیای صنایع دستی فراموش شده نظیر گیوه دوزی، تراش سنگهای قیمتی و ترمه دوزی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین