کد خبر: ۸۰۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
روزنامه دیلی تلگرافچاپ بریتانیا مدعی شد:

تلاش القاعده برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین‌الملل: روزنامه «دیلی تلگراف» مدعی شد دلیل اصلی تشدید حملات آمریکا به نواحی مرزی پاکستان، نگرانی از نقشه گروهک القاعده برای تدارک حمله‌ای گسترده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. 

این روزنامه در مطلبی در شماره امروز خود نوشت: «به علت نگرانی از عملیات بزرگ القاعده در طول مبارزات انتخاباتی آمریکا، موسوم به «اکتبر سورپرایز»، نیروهای مخفی آمریکا حملات مرزی خود را به مناطق قبیله‌ای پاکستان شدت می‌بخشند.
 
به دستور پنتاگون حملات به مراکز تروریستی در پاکستان باید تشدید شود تا رهبران القاعده نتوانند خود را برای حمله به منافع آمریکا در دیگر مناطق جهان آماده کنند. 

یک مقام اطلاعاتی آمریکا به ساندی تلگراف گفت: «هدف از این حملات، محدود کردن امکانات برنامه‌ریزی و سرگرم ساختن رهبران القاعده است تا نتوانند نقشه‌های خود را عملی سازند».
 
حملات آمریکا به مناطق مرزی پاکستان از خاک افغانستان باعث تشدید تنش ها با نیروهای مسلح پاکستان شده‌است زیرا واشنگتن بدون کسب موافقت «اسلام آباد» که متحد کلیدی آن در منطقه است، دستور حمله به این نواحی را صادر کرده‌است.
 
«رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در جمع نمایندگان این کشور اعلام کرد 30 تا 40 درصد حملات به نیروهای آمریکایی در افغانستان از سوی مبارزانی صورت گرفته است که در پاکستان مستقر هستند. 

با نزدیک شدن زمان انتخابات آمریکا این نگرانی در محافل سیاسی واشنگتن قوت گرفته است که القاعده و هم پیمانانش ممکن است با حمله به یکی از سفارتخانه های آمریکا عملا از این فضا به نفع خود بهره برداری کنند و قدرت خود را به رخ جهانیان بکشند. 

«ست جونز» تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی RAND در آمریکا، با اشاره به انفجار اخیر در هتل ماریوت اسلام آباد که 43 کشته بر جای گذاشت گفت: «این انفجار پیامی برای جامعه جهانی داشت و آن اینکه اگر تروریست‌ها بخواهند می‌توانند دشمن خود را در هر نقطه و هر زمانی هدف قرار دهند».
 
«کامران بخاری» تحلیلگر خاورمیانه در موسسه تحقیقاتی «استراتفورد» که موسسه تحلیل اطلاعات مستقر در آمریکا است می گوید: «گستره این حمله، از جمله استفاده از 1000 کیلوگرم مواد منفجره، نشان‌دهنده آن است که القاعده و هم پیمانان آنان در این حمله دست داشته اند».

وی افزود: «هدف و نحوه این عملیات نشان می‌دهد که این حمله توسط جهادی‌ها صورت گرفته است. این هتل در محلی حساس واقع شده است. اگر آنها توانسته‌اند به هتل ماریوت حمله کنند، پس قادرخواهند بود به وزرا و یا منزل نخست وزیر نیز حمله کنند».

یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکا گفت القاعده قصد دارد در آستانه انتخابات آمریکا دست به یک حمله گسترده علیه منافع این کشور بزند و با این اقدام خود عملا رئیس جمهور جدید را به چالش بکشد. 

وی افزود: «هدف از این حمله نه تحت تاثیر قرار دادن نتایج انتخابات، بلکه صرفا ارسال این پیام به آمریکا و جهان است که آنها نمی توانند القاعده را دست کم بگیرند». 

وی ادامه داد: «القاعده به خوبی می‌داند که حمله در این زمان بسیار تاثیر گذار خواهد بود و با این کار قادر است رئیس جمهور جدید را با بحران روبرو کند».
 
این درحالی است که تحلیلگران معتقدند هرگونه حمله‌ای قبل از انتخابات چهارم اکتبر قطعا به نفع «مک کین» نامزد جمهوری‌خواهان تمام خواهد شد که تاکید فراوانی بر امنیت ملی آمریکا دارد. 

«جرج بوش» رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئیه به نیروهای ویژه آمریکا دستور داد بر شدت حملات خود علیه مبارزان القاعده در مناطق قبایلی پاکستان بیفزایند و منتظر دریافت مجوز از دولت پاکستان نمانند.
 
بخاری می افزاید: «برای مقابله با ناآرامی در افغانستان آمریکا باید با ناآرامی در پاکستان مقابله کند».
 
آمریکا پاکستان را به کوتاهی در برخورد با مبارزان القاعده در مناطق قبایلی متهم می کند. در مقابل پاکستان مدعی است که از حداکثر توان خود برای سرکوب این مبارزان استفاده می کند. از سال 2001 تاکنون که پاکستان آمادگی خود را برای همراهی با آمریکا در مبارزه با ترور اعلام کرده‌است نزدیک به 1200 سرباز پاکستانی کشته شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین