کد خبر: ۸۰۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
رئیس مرکز فرهنگی سوریه در ایران طی گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

سوریه برای روابط با لبنان دغدغه‌ای ندارد

دامنه روابط ایران با سوریه بسیار گسترده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز فرهنگی سوریه در ایران درباره عمق روابط ایران و سوریه گفت: «همچنان که می‌دانید دامنه روابط ایران با سوریه بسیار گسترده است. به نحوی که دوستان و حتی دشمنان ما بر این روابط اذعان دارند. در واقع دشمنان ما همواره به دنبال یافتن خللی هستند تا از این طریق بتوانند در این روابط اختلاف به وجود آورند. البته دوستان ما همیشه پشتیبان این روابط هستند».

دکتر موسی غریر رئیس مرکز فرهنگی عربی جمهوری سوریه در تهران طی گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل آفتاب درباره اهداف تشکیل این مرکز از سوی دولت مرکزی دمشق افزود: «مرکز فرهنگی عربی سوریه در تهران در ماه فوریه سال 2005 (بهمن ماه 1383) با حضور رئیس مجلس وزرای وقت سوریه و همتایان ایرانی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در واقع این مرکز با هدف گسترش روابط فرهنگی ایران و سوریه براساس عوامل مشترک موجود بین دو کشور از قبیل دین، فرهنگ، آداب و رسوم مشترک برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند».

وی با اشاره به برگزاری‌های دوره‌های آموزشی و فرهنگی دراین مرکزخاطرنشان کرد: «برنامه‌های اولیه این مرکز شامل برگزاری کلاس‌های آموزش زبان عربی و ترجمه، نشست‌های فرهنگی و شب شعر است که این تلاقی فرهنگی را دنبال می‌کند».

دکتر غریر با اشاره به برگزاری نشست‌های تحلیل تحولات منطقه و جهان عرب یادآور شد: «مرکز فرهنگی سوریه همواره و در هر زمان از برگزاری اینگونه نشست‌ها استقبال کرده است. در همین راستا تا کنون نیز در این مرکز فرهنگی به غیر از برنامه‌های عنوان شده نشست‌های سیاسی از قبیل بررسی جنگ سی و سه روزه اسرائیل و لبنان در سال 2006 را برگزار کرده‌ایم».

رئیس مرکز فرهنگی عربی جمهوری سوریه در مورد دلایل برگزاری نشست بررسی تحولات دارفور در این مرکز گفت: «اگر چه مسائل مطرح شده در این نشست‌ها سیاسی هستند ولی پیامد همین مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی و فرهنگی است. مساله دارفور به عنوان مساله روز خاورمیانه برای مسلمانان دنیا و جهان عرب محسوب می‌شود که ضمن داشتن پیامدهای اجتماعی و فرهنگی از اهمیت به سزایی برخوردار است».

وی با اشاره به گسترش روابط فرهنگی سوریه با سایر کشورهای همسایه خود بخصوص لبنان افزود: «روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور آنچنان گسترده است که در خصوص گسترش مناسبات دیپلماتیک دغدغه‌ایی مابین دو کشور وجود ندارد ولی در این خصوص آنچنان تبلیغات جهانی منفی جهت عدم استقرار امنیت صورت گرفت که در نتیجه این شبهات را در افکارعمومی ایجاد کرده است».

دکتر غریر در مورد رویکرد دولت سوریه در گسترش روابط بین دو کشور گفت: «پس از روی کارآمدن دولت ملی لبنان، سوریه نمایندگان و دیپلمات‌های خود را جهت گسترش روابط دیپلماتیک به لبنان فرستاد به هر حال اکنون دوکشور از روابط قابل قبولی با یکدیگر برخوردار هستند».

وی با اشاره به نقش شبکه‌های کشورهای منطقه در مقابله با تفرقه‌افکنی یادآور شد: «حزب‌ا... لبنان با المناره، عربستان سعودی با mbc، کشور قطر با الجزیره و بخصوص جمهوری اسلامی ایران با تاسیس شبکه‌های العالم و پرس تی وی از طریق پوشش اخبار وسیع در سطح خاورمیانه و حتی جهانی از ایجاد شایعات و اخبار نادرست که در جهت تفرقه‌افکنی پخش می‌شود به نحو چشمگیری جلوگیری می‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین